Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

reagensglasbehandling

Redigeret 11 januar, 2010, 12:15 i Endometriose
hejsa
jeg er en ung kvinde, på 22 år. jeg blev opereret sidste år i maj for endomitriose. Lægerne sagde at der ikke skulle gå for længe inden jeg ville have børn, men det punkt er jeg så nået til nu... eller min kæreste og jeg har skam været klar til det længe. nu er det bare at hvis jeg ikke blir gravid, hvilket de ikke tror jeg kan i løbet af et halvt år, skal jeg i gang med reagensbehandling. har læst lidt om det, men føler ikke jeg får så meget ud af det. Så ville høre om der var npgen der havde været igennem det og kan forklare lidt om det? er det slemt... og hvad sker der? mange hilsner endopige86

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din historie lyder utrolig meget som min. Vi fik samme besked da jeg fik min diagnose.

    Jeg synes det er svært at skrive hvordan et forløb er, da det er meget individuel... men jeg kan prøve at skrive lidt om mit forløb. og du må meget gerne stille spørgsmål.

    Jeg gik på fertilitetsklinikken i Skejby og var rigtig glad for det.

    Ved ikke om selve behandlingen har ændret sig da det er 5½ år siden jeg fik mine piger;O)

    Behandlingen starter med en forsamtalen hvor det hele gennemgåes, så man ved hvad man går ind til. Selve behandlingen består af at du skal nedreguleres - det betyder, at de sætter dit system "i stå" så de kan styre det. Når det er i orden skal du opreguleres - her vil du forhåbentlig lave en masse æg skal så skal tages ud. Du vil læse mange forskellige historie og ægudtagning. Jeg synes ikke det var særlig slemt - de er gode til at smertedække. Efter 2 dage blev vi ringet op og fik af vide om der var nogle æg der var gode nok til at blive lagt op. Det var der heldigvis i alle vores tilfælde. Så mødte vi op på klinikken og fik valget mellem at få lagt 1 eller 2 æg op. Vi valgte hver gang 2 æg!! At få lagt æg op gør ikke ondt. Jeg mærkede intet - og jeg mener virkelig intet!!!
    Så kommer den periode der var hårdst ved mig - at vente på at se om jeg blev gravid. Hvis forsøget ikke lykkedes får man sikkert menstruation inden de 14 dage er gået. På 14. dage skal du have taget en blodprøve, der viser om du er gravid.

    Der er mange der har bivirkninger af hormonerne. Det havde jeg ikke. Jeg havde lidt hovedpine og tog et pr kilo på.

    Jeg synes det var hårdt psykisk - det tænkte på det hele tiden følte jeg.

    Det er utroligt vigtigt at I taler om hvordan I har det. Min mand og jeg håndterede det på vidt forskellige måder. I perioder følte jeg ikke at han tog mig alvorlig - og jeg tror at han følte jeg hele tiden snakkede om det. Men det var jo også min krop det hele foregik i - jeg tog hormoner og mærkede nogle ændringer.

    Jeg blev gravid i 3. forsøg - som skrevet med tvillinger.

    Håber det hele kommer til at gå godt.

    GitteB
  • Indstillinger
    hej gitte. tak for dit svar.
    Det lyder jo ikke så slemt, synes jeg har hørt mange skrækhistorier. jeg ved jeg er rigtig dårlig til at modtage hormon, så jeg er indstillet på at blive dårlig af det, så håber jeg selvfølgelig at jeg ikke gør :) Når man er inde i sygehus systemet, skal man så betale for reagensbehandlinger? mange hilsner stine
  • Indstillinger
    Nej det skal du ikke. Du kan få 3 forsøg. Nogle steder skal du selv betale for hormonerne. Hvilket sygehus skal du på ?

    GitteB
  • Indstillinger
    jeg blev opereret på skejby, men blir holdt under opsyn i randers, stammer fra randers, men min gynnækolog siger at det skal foregå i brastrup.???
    Hva så når man måske gerne vil have barn nr 2 , skal man så batale for 2. behandling, det har jeg hørt nemlig at man skal? knus stine
  • Indstillinger
    Ja, der er en fertilitetsklinik i Brædstrup.

    Nr. 2 barn skal du selv betale. Hvis du har fryseæg fra det 1. barn får du selvfølgelig lov til at bruge dem. Da jeg var i behandling måtte æg være frosset ned i 2 år. Men mener at der er sket en lovændring, så de må være frosset ned længere tid nu.

    GitteB
  • Indstillinger
    ok, tak skal du have Gitte. mvh stine
  • Indstillinger
    Hej tøser :-)

    Tak for jeres beretninger.

    Jeg skal selv opereres for endometriose her i løbet af efteråret og vil meget i gang med fertilitetsbehandling bagefter (vi fandt ud af endo'en pga. inseminationsbehandling). Jeg er dog usikker på, om man så går direkte til reagensglasbehandling eller om man kan gå videre med insemination? jeg har prøvet inseminations-processen to gange uden held og blev meget påvirket af hormonerne, specielt anden gang, hvor jeg fik hormoner i lidt længere tid end første gang. Derfor kunne jeg jo egentlig godt tænke mig at fortsætte med insemination, da jeg forstår, at man under IVF (reagens) skal tage hormoner i en lidt længere periode og mere intenst?! det frygter jeg bare - for mig selv, for min mand, for mit arbejde, for alt! jeg gik totalt ned sidst over det, blev bare totalt ked af det over det - helt i ubalance og kunne slet ikke genkende mig selv.

    Nåh, men spøgsmålet gik altså på, om man kan prøve insemination efter en endo-operation, eller om man er tvunget over i en IVF-behandling med det samme?

    håber på svar!:-) Tak!

    kh C
  • Indstillinger
    Hejsa

    Det tror jeg kommer an på hvor dit endo sidder. Jeg fik af vide at jeg skulle gå direkte til IVF, da andet ville være spild af tid.

    GitteB
  • Indstillinger
    hej... jeg må give gitte ret. det kommer an på hvor meget endo du har. min gyn. sagde at han ville give mig ivf behandling med det samme fordi det var for risikabelt alt andet, men skejby siger at jeg skal prøve selv i et halvt år, hvilket er helt iorden med mig. så, hvis du har endo i svær grad, vil jeg helt bestemt gøre hvad lægerne siger... men tro mig jeg er lige så ked af det at skulle det igennem da jeg har det nøjagtig ligesom dig med hormoner... jeg fik p-piller med for meget hormon... og jeg blev sindsyg det følte jeg selv... og det har været et maridt at være min kæreste. jeg kunne ligge i sengen hele dagen og græde... det er forfærdelig- men i dette tilfælde kan man jo se enden på det, når det er for en periode, så man ved det går over igen. knus stine
  • Indstillinger
    Tak for nogle gode indlæg piger.
    Jeg er selv blevet henvist til en kikkertoperation på Randers Sygehus her til februar 2010. Så jeg kigger lige lidt nysgerrigt med. Specielt dine indlæg endo86. Da jeg selv er fra 1986 og bor i randers, er det jo meget interessant at høre fra en på samme alder og bopæl. Min kæreste og jeg har forsøgt i 2 år på at få børn, uden resultat, så tror muligvis at vi også skal i behandling efter operationen.
Log in eller Registrér for at kommentere.