Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Urolig hjerterytme

Redigeret 13 oktober, 2008, 14:11 i Hjerteproblemer
Hej derude.
Jeg er en kvinde på 43 år, der pludselig i sommer følte en meget uregelmæssig hjerterytme. Det har stort set været der hver dag i 3 måneder. Jeg har flere gange fået taget EKG og blodprøver og blodtryk og puls - og alt har været normalt, hver gang. Nu skal jeg have en r-tester på, men de er laaaang ventetid,og jeg kan først få den på til november. Jeg har ingen andre symptomer - måske lidt trykken for brystet til tider. Jeg tror (og håber måske) at det er angstudløst i sommer, da jeg har angst for at rejse (og vi skulle på sommerferie) - men jeg er jo kommet hjem for længst og har det ellers fint med både familie og arbejde. Jeg er selvfølgelig temmeligt urolig for, hvad der kan være galt med mit hjerte - men kan sådan noget virkelig godt "sætte sig fast" og bare blive ved? Jeg har læst diverse indlæg her på debatten, og jeg kan se at der er andre der oplever det samme - men jeg forstår ikke at det bliver ved - og det er temmelig livsforstyrrende - kan ikke tænke på meget andet. Har nogen - nogen gode ideer?

Desperatos

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej ! Jeg er en kvinde på 45 år (har tidligere skrevet herinde)og kender godt den uregelmæssige hjertebanken og ikke mindst den utryghed der følger. Jeg troede i begyndelsen at det var noget der mest blev igangsat inde i mit hoved. Så jeg var faktisk helt lettet da lægerne stillede diagnosen og godt kunne forstå at det var utroligt generende! Mine anfald begyndte for nogle år siden hvor jeg havde et enkelt "anfald" og jeg mærkede først til det igen sidste sommer - Sct. Hansaften. Herefter tog det til i hyppighed og styrke, men det var først da jeg havde en Holter-monitor på i nogle døgn at lægerne kunne se hvad det var. Det er en atrieflimmer og der er nu ro på efter jeg de sidste 10 måneder har været i medicinsk behandling.....Og ja indmellem kan det hele godt virke uoverskueligt.
    For mig var det virkelig rart at høre om andre i næsten samme situation......
    Jeg håber for dig at du snart får en afklaring på dine symptomer!

    Mvh Maloni
  • Indstillinger
    Hej Maloni1,

    Jeg vil da lige spørge dig,omkring den R-måler.
    Sidste år havde jeg sådan en på og selvfølgelig fandt de ingenting.Nu skal jeg have sådan en på igen, mit spørgsmål er-kan den kun måle antal af evt slag, eller også hvis ens hjerte banker voldsomt men ikke oftere?

    1Mutti
  • Indstillinger
    Hej
    jeg har nu haft r-testeren på i 4 dage og fået den af igen (der var pludselig een ledig - juhu). Den måler hele tiden og registrerer uregelmæssigheder også hvis pulsen stiger. Man skal også selv skrive dagbog over hvornår man mærkede noget og hvad man evt. lavede. Der er knap på testeren, man kan trykke på når man har symptomer - så optager den lige det tidspunkt specielt. Jeg har ikke talt med en læge endnu, men umiddelbart var der tale om ekstraslag fra hjertet forkammer. Ved ikke helt hvad det betyder, kommer af og indebærer - men det får jeg vel snart en klarhed over.
  • Indstillinger
    Hej futte43,

    Nu svare jeg på din så jeg håber svaret var til mig også.
    Min læge forklarede mig at hvis pulsen er lavere end hjertet slår- feks hvis du mærker dit hjerte slår hurtigt men din puls ikke specielt er høj så kan det være at hjerte forkammeret ikke får pumpet alt blodet rundt til hjerte kammeret og derfor bliver pulsen lavere (måske ikke helt korrekt forklaret) hvis man ikke har det meget ofte så er det ikke farligt men meget ubehageligt.
    Føler du at dit hjerte slår hurtigere og at din puls ikke er for høj?
    Hvis jeg skal trykke og skrive så kan jeg ikke bestille andet end det hele dagen lang.
    Mit hjerte pumper jo på alle mulige og umulige måder efterhånden.
    Hurtigt,koldbøtter/rullen, hårdt, angsomt, trykken, smerte.
    Jeg håber du får det bedre snart futte43.

    1Mutti
  • Indstillinger
    Hej igen,

    jeg må bare lige fortælle, at jeg nu har fået svar på min r-test. Beskeden var, at jeg har harmløse ekstraslag. Det er der mange der oplever på et tidspunkt i livet. Det kan godt være udløst af angst og stress, fordi man så er mere følsom. Jeg er selvfølgelig glad for, at det ikke er noget, der er farligt - og så må jeg bare vente på at det går væk igen (måske skal jeg lige besøge en psykolog, der kan sætte nogle ting på plads). Jeg fik også besked på, at motion er godt - men hvornår er det ikke det :-)
  • Indstillinger
    Skal man sige tillykke?

    Tillykke hvis man kan sige sådan, gid det må stoppe for dig snart nu du har fået bedked på din test det kan nogle gange give ro igen.

    1Mutti
Log in eller Registrér for at kommentere.