Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hypermobil?

Redigeret 9 juli, 2009, 07:37 i Hypermobilitet
Jeg har døjet med mine albueled de sidste 9 mdr. efter at have gået med krykstokke i ca. 1½ år. Fik at vide at det var tennisälbuer og m.m. og begyndte udstrækning hos fys. har nu gjort det i rigtig lang tid uden resultat. Det har nu bredt sig til mine skuldre og håndled og hænder. Blev henvist til en reumatalog, hvor jeg fik at vide at jeg havde hypermobile led. Fik en codision indsprøjning i hver sin albue i torsdags, hvilket hjalp lige der og ikke andre steder. Har været til varmtvandsgymnastik i dag og nu er det igen det samme. Er der andre der har prøvet det og hvad gør man. Min læge siger at man skal træne sine led og jeg har fået at vide af reumatalogen at jeg skal skåne mine led. Jeg laver stadig udstrækningsøvelser, men kan knapt nok skifte gear i bilen eller give et ordentligt håndtryk. Jeg er noget frustreret - hvad gør man nu? og jeg kan ikke holde til at arbejde hele dagen, er eventyrlig træt hele tiden, er det også et tegn på at man er hypermobil, har ofte hovedpine.
Thinka

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er også hm i de fleste led, jeg træner regelmæssigt (styrletræner). der er nogle sportgrene du ikke må udøve (kontaktsport, og andre sportsgræne hvor du belaster dine led eks. løb og yoga) derudover må du ikke lave strækøvelser! det strækker jo dine led og du skal det modsatte! rulleskøjter kan også være godt for nogen, du må prøve dig frem.
    Du skal passe på die led men træne musklerne op omkring ledet for så kan de hjælpe med at holde leddene på plads. (få lagt en trænningsplan ved en fysioterapeut)
    min huskeregel er i hverfald at jeg skal holde mig fra ting hvor der er mulighed for at strække mine led eller hvor min krop bliver udsat for stød (løb, hoppe osv)

    håber jeg hjalp lidt..
  • Indstillinger
    hejsa
    jeg vil gerne vide hvornår man kan få det hm
    da jeg har en datter på 2,5 år hvor i dagplejen har den bekymring
    på om min datter har hm hvordan kan man se det og hvad kan man gøre ved dette, håber at i kan hjælpe en meget fortvivlet mor

    med ven lig hilsen en fortvivlet mor
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg er også blevet diagnotiseret som særdeles hybermobil hos en reumatolog. Hun anbefalede mig på det kraftigste at dyrke pilates, da man som hybermobil skal have trænet musklerne omkring de løse led.
    Håber du måske kan bruge det til noget.
  • Indstillinger
    Jeg er også selv hypermobile. Og jeg får afvide, at jeg skal træne for at holde det ved lige. Hvis ikke jeg træner, så får jeg ondt. Så jeg ville træne - stille og roligt, og uden diverse belastninger. Tag op i et godt fitness center, hvor du vil elske at være og få en træningsvejleder og få lagt et stille og roligt træningsprogram du bare kan gå og hygge dig med her over sommeren og efter også. Det er faktisk super hyggeligt. Nogen kan bedst lide, at træne alene, andre har en ven, veninde, kæreste, søster, bror - whatever - med..

    Håber det bliver bedre for dig :-)
  • Indstillinger
    Hej igen

    lige til oplysning: inde på hypermobile.dk er der en særdeles god artikel af glen gorm omkring hypermobilitet og hvad man må træne med osv. Kan stærkt anbefale at kigge forbi der.

    Gav mig rigtig meget oplysning.
  • Indstillinger
    Det blev tidligere nævn i nogle indlæg længere oppe, at løb var en dårlig idé hvis man var hypermobil. på nogle punkter er det rigtigt da løb belaster kroppen meget specielt i hofteområdet. jeg lider selv af hm i specielt skulder og hofter (kugleled). men løb har for mig hjulpet, det handler om at finde en løbestil der ikke belaster dine led så meget, fx kunne fokus på, at hele fodfladen skal rammes ved hvert løbeskridt fjerne de stød der ellers kan forekomme.

    jeg kan hurtigt nævne at svømning (crawl og butterfly), kan stærkt frarådes hvis man lider af hm i sine skuldre :)
Log in eller Registrér for at kommentere.