Ørebetændelse
Hey, i foråret var jeg på ferie i caribien hvor jeg var så uheldig at få ørebetændelse efter at ha badet i poolen og havet( ifølge den lokale læge), det var første gang jeg har haft det.
I sommers fik jeg det så for anden gang ved at bade i en pool herhjemme, som jeg så ofte har gjort før uden problemmer.
Mit spørgsmål er så: Når man først har haft ørebetændelse èn gang har man så lettere ved at få det igen?
Jeg står og skal til caribien til foråret igen så hva kan jeg gøre for at minimere chancen for at få det igen, bruge vatpinde eller skylle øret med vand fra hanen efter svømmeture???
Brian
I sommers fik jeg det så for anden gang ved at bade i en pool herhjemme, som jeg så ofte har gjort før uden problemmer.
Mit spørgsmål er så: Når man først har haft ørebetændelse èn gang har man så lettere ved at få det igen?
Jeg står og skal til caribien til foråret igen så hva kan jeg gøre for at minimere chancen for at få det igen, bruge vatpinde eller skylle øret med vand fra hanen efter svømmeture???
Brian
Kommentarer
Ja, du får lettere ørebetændelse igen.
Det er det fedtstof der er i øret og beskytter, som bliver skyllet ud, når du får hovedet under vand. Der vil altid være bakterier i vandet. Brug af vatpinde kan gøre det værre.
Hvordan du kan undgå det, ved jeg ikke.
Prøv at spørge på apoteket om der findes noget til at beskytte. Det kunne jo være, de vidste noget.
Hvis du får ørebetændelse igen inden for det næste år skal du bede om at lægen foretager en podning (det er bare en vatpind der samler noget af betændelsen, og gør ikke ondt). I tilfælde af infektion skal du nemlig på en stærk penicillin-kur hurtigst muligt.
Nu tager jeg ofte ud og rejser, og dykker som regel også.
Du kan evt. tage silicone-propper i øret hvis du skal dykke, det hjælper en smule.
Laila