Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ørebetændelse

Hey, i foråret var jeg på ferie i caribien hvor jeg var så uheldig at få ørebetændelse efter at ha badet i poolen og havet( ifølge den lokale læge), det var første gang jeg har haft det.
I sommers fik jeg det så for anden gang ved at bade i en pool herhjemme, som jeg så ofte har gjort før uden problemmer.
Mit spørgsmål er så: Når man først har haft ørebetændelse èn gang har man så lettere ved at få det igen?
Jeg står og skal til caribien til foråret igen så hva kan jeg gøre for at minimere chancen for at få det igen, bruge vatpinde eller skylle øret med vand fra hanen efter svømmeture???

Brian

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Brian
    Ja, du får lettere ørebetændelse igen.
    Det er det fedtstof der er i øret og beskytter, som bliver skyllet ud, når du får hovedet under vand. Der vil altid være bakterier i vandet. Brug af vatpinde kan gøre det værre.
    Hvordan du kan undgå det, ved jeg ikke.
    Prøv at spørge på apoteket om der findes noget til at beskytte. Det kunne jo være, de vidste noget.
  • Indstillinger
    Jeg har selv lidt af ørebetændelser i godt 8 år, mindst 4 gange årligt. Som jeg kan se det er blevet påpeget har trommehinden lettere ved at briste hvis du før har haft hul, da trommehinden får arvæv som alt andet hud gør. Det der er sket for dig er højst sandsynligt øget tryk når du har dukket hovedet under vand. Det skal du være meget forsigtig med når du i forvejen har en svag trommehinde, det giver gode betingelser for nye infektioner. Noget andet er, især i udenlandske pools, at der muligvis har været stafylokokker-bakterier i vandet. De trives godt i opvarmet vand. Du skal være opmærksom på at hvis du én gang har pådraget dig stafylokokker-infektion i øret, at det så er meget sandsynligt at det kommer igen, og det gør at du har meget nemmere ved at få ørebetændelse - Jeg har forsøgt at slippe af med min stafylokokker-infektion i 1½ år nu, uden held.
    Hvis du får ørebetændelse igen inden for det næste år skal du bede om at lægen foretager en podning (det er bare en vatpind der samler noget af betændelsen, og gør ikke ondt). I tilfælde af infektion skal du nemlig på en stærk penicillin-kur hurtigst muligt.
  • Indstillinger
    Hva gør jeg så for at forebygge at det sker igen?
    Nu tager jeg ofte ud og rejser, og dykker som regel også.
  • Indstillinger
    Well, hvis du insisterer på at dykke, kommer du nok ikke udenom at trommehinden brister ind imellem. så jeg vil råde til forsigtighed det næste halve års tid, så har du en god chance for at det når at hele ordentligt, så slipper du måske næste gang :)
    Du kan evt. tage silicone-propper i øret hvis du skal dykke, det hjælper en smule.
  • Indstillinger
    Jeg har og har haft det i mange år med mellemrum, en flydende ildelugtende infektion i øret. Jeg går flere gange til behandling, men det vender altid tilbage. Jeg vil gerne høre, om det er farligt, om det kan gå til hjernen. Jeg må indrømme, at jeg bruger vatpinde, da det er meget ulideligt med al det "udflod" i øret og kløen.

    Laila
  • Indstillinger
    Jeg har før med godt resultat håndteret ørepine ved at hælde lidt 3% brintoverilte i øret. Jeg er siden dengang næsten helt holdt op med at indtage mælke- og sojaprodukter, og har ikke haft problemer med ørerne i lang tid.
Log in eller Registrér for at kommentere.