Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sex uden beskyttelse

Redigeret 21 september, 2008, 11:45 i Prævention
Min kæreste og jeg havde sex uden noget form for beskyttelse overhovedet. Han kom op i mig, og 3 dage efter fik jeg min mens?
Kan risikoen for at han har gjort mig gravid, stadig være der?
Hvor lang tid efter kan jeg tag en graviditetstest?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vi har "talt" sammen forleden, så derfor ved jeg, du er en ung pige på 18 år.
    Nej, du er sikkert ikke blevet gravid, men næste gang du dyrker ubeskyttet sex kan du godt blive det.
    Når man er ung har man skiftende partnere og du kan derfor ikke vide, hvor han har været før.
    Derfor skal du passe på dig selv og ALTID sørge for at bruge kondom, både for at beskytte mod graviditet, men i alle højeste grad for at beskytte mod kønsoverførte sygdomme.
    Der findes en lille satan ved navn Clamydia som florerer rigtigt meget. I de fleste tilfælde ved man ikke en gang, man er smittet. Det opdager man først den dag, man gerne vil have barn og ikke kan.
    Jeg er dybt alvorlig her!
    Pas på dig selv, og sørg for at få et check hos lægen omkring clamydia. Hvis den opdages i tide er den nem at kurere med anibiotika.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit indlæg.
    Og det er en alvorlig sag, det ved jeg :(
    Men nu er det sådan, at jeg har hørt at det kunne hænde at få menstruation, selvom man var blevet gravid? Er risikoen for dette stort?

    Mht. klamydia. Hvis jeg ikke kan mærke, at der er noget galt med mig, kan jeg så stadig ringe op til min læge og be' om en test?
  • Indstillinger
    Jo, du har ret. Faktisk kender jeg en kvinde, der blev gravid af sex under menstruation; man har sågar hørt om kvinder, der har haft menstruation under hele graviditeten. Men det er dog så sjældent, at du nok ikke behøver nære de største bekymringer.
    Hvis du har en fornuftig læge, så vil han/hun sikkert synes, det er klogt af dig at bede om en test. Du kan samtidig få en samtale om, hvordan du bedst passer på dig selv.
Log in eller Registrér for at kommentere.