Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Depression eller blot trist

Redigeret 22 oktober, 2008, 18:00 i Studerende og unge
Efter, at have undersøgt nettet omkring depression,føler jeg mig stadig ikke helt oplyst.
Det virker, som om at hvis man er ked af det, og har de "kendte" symptomer i en længere periode, så har man en depression. Det jeg ikke forstå er så, om alle der ikke er tilfredse med deres liv i længere perioder har en depression? Der burde vel være mennesker, som blot har et dårligt liv af flere grunde, som ikke nødvendigvis behøver at have en depression. Hvis alle der var kede af det i længere tid havde en depression, betyder det vel, at alle burde være glade, hvis denne sygdom ikke fandtes. Det virker som om, at man lidt maskerer folks problemer med ordet "depression".
Det er bare en undren jeg har. Jeg tror lidt, at alt for mange mennesker fokuserer på, at de har en depression i stedet for at fokusere på dem selv, og tænke, at de måske burde spørge sig selv, om deres tristhed ikke har noget at gøre med det liv de fører?

For 50 år siden eksisterede sygdommen depression ikke hvad gjorde man så?

Ikke et eneste sted har jeg fundet en decideret præcis skildring mellem det at have en depression, eller blot være deprimeret, som følge af f.eks. et dødsfald. Det er som om, at man lidt lægger lå på, at man rent faktisk blot kunne føre et dårligt liv

Kommentarer

• Kære Rasmus.
    Du spørger om depressionen ikke fandtes for 50 år siden. Jo det gjorde den såmænd. Men dengang var familier knyttet sammen på en anden måde end nu, hvor vi alle har travlt og ikke kommer hinanden ved. Hvorvidt man har en depression eller blot et dårligt liv kan være svært at svare på! For omvendt kan et dårligt liv med det stress og pres samfundet lægger på os ikke medføre en depression? Du kan have ret i at når du læser om en depression kan vi alle i perioder have de symptomer som er beskrevet. At have en reel depression er noget helt andet end blot at have en sorg over et dødsfald. Det er sorte dybe huller hvor man ikke kan finde kanten og holde fast i. Vi der har haft en depression lægger aldeles ikke låg på at vi fører et dårligt liv. Der er ingen andre end en selv der kan dømme hvad et dårligt liv er! Vi har alle vores gener og den sociale arv kan heller ikke udelukkes i denne debat. Håber du er blevet lidt mere oplyst af dette indlæg.
  • Hey champ

Jeg lider af vinterdepression.. og den har lige gjort et hårdt inskud i mit liv i den her uge og jeg kan godt prøve på at hjælpe dig med at sætte ord på forskellen mellem at være trist og realt deprimeret. 5 af mine nærmeste venner har alle haft en depression, en af dem rigtigt slemt, så kender efterhånden en del til fænomenet.

For 200 år siden blev man også depressiv, den gang var man bare ikke klar over hva faen det lige var der skete og hvorfor man pludselig fik det sådan oven i bøtten og hvordan det kunne afhjælpes. Da teknik og viden gjorte det muligt, forskede man i det og fandt ud af at et stof oppe i hjernen, som påvirker dit humør, mangler at blive udskildt og eller bliver det i en mendre grad end normalt, så derfor bliver man depressiv.. Dvs, selv om livet ikke er hårdt ved dig, og livet kører sin gang, kan du blive depressiv eftersom det er en sygdom. Hvad der tricker sygdommen er så et spørgsmål.

Jeg ser tydeligt forskellen fra at havde en dårlig periode til at være realt depressiv. ( Jeg prøver det år efter år når vinteren nærmer sig :) )
    Når depressionen skyder ind føler man: (hold fast :)) - en magtesløshed, ting man normalt kunne blir pludesligt håbløst svære at klare. Ting man fand glæde ved før, finder man absolut ikke den samme glæde i mere, oftes ingen. Det kan være små ting, som at gå ud og drikke en pils med drengene, glæde sig over komme hjem og se sit favorit show i tv, what ever, glæden er væk. Lysten til at være social forsvinder, man vil bare helst være sig selv og stille og roligt kan man midste kontakten til sin normale sociale omgangskreds. Og når det sker, føler man det endnu sværre. Man har lyst til at sove når det blir rigtigt svært. I krævende situationer har man en meget kort lunde, man kan tildels føle svimmelhed og ha lyst til bare at gå uden at prøve at løse den krævende situation. Man tænker ufatteligt meget, konstant tænker man på hvad der er forkert, hvad man burde gøre bedre, og sådan kører den oven i bolden dagen lang. Det er selvfølgeligt alt afhængig af graden af depressionen.

Især når jeg vågner om morgenen tænker jeg meget, hvordan skal jeg komme igennem dagen? Hvad burde jeg gøre, og når jeg ikke får det gjort, wauw, så slår det ekstra hårdt. Man føler livet er et stort roderi og man ved ikke hvor man skal begynde at rydde op, og man magter faktisk ikke at begynde.

Det altsammen kommer sig jo af at hjernen ikke udskilder nok af det stof der gør dig glad og multiveret, der får dig til at se den posetive side af tingene, det er også derfor en depression realt er en sygdom og ikke bare en dårlig periode hvor livet har været hårdt ved dig og der skal kæmpes lidt mere med tingene.

Håber det gav lidt indput.. og hvis nogen ikke er enig eller har tilføjelser eller rettelser, så kom pls med dem - vi er alle alene i samme båd

Mvh
    Daniel
Log in eller Registrér for at kommentere.