Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Pensionister MÅ tjene penge uden at betale skat!!!

Redigeret 21 september, 2008, 18:47 i Åben debat for kvinder
Med henvisning til avisen "24 timer" - mandag d.15.september, MÅ pensionister tjene skattefrie penge.

Med stor interesse finder jeg artiklen på side 23....

Ok - i første omgang er det kun Århus kommune der har iværksat en større hvervekampagne, hvor der søges efter reservebedsteforældre.

Jeg citerer lidt brudstykker fra artiklen:
"jeg kunne forestille mig, at dem der typisk vil melde sig, er efterlønnere eller pensionister, der enten ikke selv har børnebørn, eller bor langt fra dem - siger Berit Petersen, der er leder for pladshenvisningen i Århus kommune og koordinerer ordningen". - Citat slut.

Der henvises til børnefamilier og enlige mødre, der ikke har det samme netværk som tidligere.

Også at reserve-bedste, selvfølgelig skal godkendes, ligesom der skal foreligge en ren straffeattest. Dette for at sikre en en høj kvalitet og tryghed.

Nu når jeg til "højdepunktet" og jeg citerer igen: " Nye skatteregler indført d. 1 juli - 2008 betyder, at der er skattefrihed for beløb HELT OP TIL 3000 kr årligt" - Citat slut

Inden jeg nåede til det "fyrstelige" beløb på skattefriheden på 3000 kr årligt, var jeg MEGET begejstret.

Jeg er - hvad man førhen kaldte førtidspensionist - 58 år gammel og har en god uddannelse indenfor pleje og omsorg.

Har gennem mange år arbejdet med mennesker - både på plehjem og også flere år i hospitalssystemet.

Valgte denne udd, fordi jeg holder af mennesker - uanset alder - incl børn.

Som pensionist - er der ikke meget at rutte med, men jeg må for min del konstatere, at jeg aldrig ville ha' råd til , hverken at yde en indsats med børn og for den sags skyld - heller ikke bruge min kompetence i pleje og omsorg på plejehjem eller hospitaler.

Her var så også "kun" tale om forældre og enlige, der har hjælp behov til børnene.

Har regnet lidt på det.... Hvis jeg f.eks skal hente børnene i den nærmeste by - vil busbiletten koste mig 24 kr tur/ retur pr gang.

Desuden ville min mand og jeg selvfølgelig gerne give børnene gode oplevelser som også tidvis vil koste penge.

Ok - meget er gratis - som f.eks at give kærlighed og tryghed, men indimellem skal der også være højdepunkter.

Det være sig en tur til Legoland eller andet og mærkedage, så' som fødselsdag osv ...Ja, der skal der også købes gaver.

Ikke at gaver behøver at være dyre, men ALT koster som bekendt.

Sagt med andre ord, - hvis jeg besluttede mig for at være reserve-bedste (som ellers var lige noget for mig) - for 2-3 børn - ville mine udgifter sammenlagt overstige de 3000 kr med adskillige kroner.

Altså har jeg ikke råd til at yde den hjælp, jeg gerne ville.

Som jeg ser det - er en sådan ordning, ligefrem en hån mod os pensoinister.

Da jeg med ildhu kastede mig over artiklen - forestillede jeg mig at det skattefri beløb måske var 40 - 50 kr pr time.

Mange penge for mig!

Havde det været sådan - ville jeg pr omgående tilmelde mig ordningen og have håbet på, at den senere også ville omfatte plehjehjems og hospitalsarbejdet.

Artiklen henvender sig altså KUN til velstillede pensionister, men så håber jeg bare - at de der henvender sig fra den gruppe - også holder af mennesker. Selvfølgelig gør de det!

Hører gerne jeres kommentarer.

Tanker og hilsener fra Laura.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ja, og så er det at regeringen ikke kan forstå, at det sorte arbejde trives.
  • Indstillinger
    Fuldstændig rigtig, Lotte!

    Her i området, lyder det ligefrem til, at mange tjener flere sorte end hvide penge.

    Troede virkelig det var mine briller der trængte til at blive pudset, da jeg læste om de 3000 kr årligt.

    Det er ikke en vits...jeg pudsede dem, midt i læsningen.

    Tror - mange som jeg - ikke har råd til at vise samfundssind og gøre nytte.

    Var til møde på plehjhjemmet, hvor jeg sidder i beboer/pårørende rådet.

    Fra politisk side - er det nu vedtaget, at der skal spares millioner af kroner på sundhedsområdet.

    Det ved' vi i forvejen, men hvad i alverden skal det ende med .....

    Når der så endelig kommer en artikel, der med store typer oplyser at vi som pensionister nu må tjene de 3000 kr skattefrit årligt, ved et arbejde, der koster os penge - ja så tænker jeg bare...Hvem har så råd til det.

    Tanker fra Laura.
  • Indstillinger
    Hej Laura
    Jeg er enig med dig i, at det er et latterligt beløb!

    Men jeg forstår ikke at du skriver, du som pensionist ikke har råd til at arbejde, for jeg husker da du skrev dette :

    Laura1
    Indlæg: 148
    Indmeldt: 14. jun 2008 Den 21-08-2008 03:17

    Hvor er jeg enig med dig. Ja, hvor kan man støtte kampagnen, som du skriver?

    Det kan vel ikke ha' sin rigtighed, at det er umuligt at give sin støtte.

    Familier opløses og opdeles nu, som aldrig før. Kan betro dig, at 3 - alene i vores familie - altså IKKE RYGERE, finder forbudet mod rygning ødelæggende på mange områder.

    Kærlig hilsen Laura - der er i nattevagt med en rygende læge ;-)FRIHED - JA TAK!

    Citat slut
  • Indstillinger
    Hvor jeg beundrer din skarpsindighed og din evne til at huske, Tulle.

    - Jeg ville aldrig selv kunne huske noget, der var skrevet for bare en' uge siden, i debatterne her.

    Ingen regel - uden undtagelse, for enkelte indlæg gør stor indtryk på mig og dem husker jeg.

    Du har ganske ret i - at jeg tidvis og MEGET sjældent tager en vagt, men er egentlig ikke glad for det.

    Nærmest noget jeg gør under en slags pres, fra en af de afdelinger jeg har arbejdet i og kun hvis de er i akut nød.

    Når jeg ikke er glad for mine få' vagter, skyldes det bl.a. - at der ingen sammenhæng er i mit arbejde og dermed bliver der heller ikke tæt tilknytning til patienten.

    Lige netop den tilknytning, som jeg sætter så stor pris på.

    Nu er både min ægtefælle og jeg desværre pensionister, hvilket betyder, at det slet ikke kan betale sig at gå på arbejde - rent økonomisk.

    Kan forstå, vi to er enige om at det skattefrie beløb - nærmest er latterlig.

    Som jeg skrev - ville jeg gerne selv yde en indsats med sammenhæng i mit arbejde med mennesker, hvis det skattefrie beløb var højere.

    Nævner en skattefri timebetaling på 30 - 40 kr - som jeg ville være meget tilfreds med.

    Det ville - for os betyde, at vi eksempelvis kunne få en lille ferie i årets løb og følelsen af at være værdsat - ikke at forglemme.

    Mange hilsener fra Laura.
  • Indstillinger
    Laura du skrev:

    "Hvor jeg beundrer din skarpsindighed og din evne til at huske, Tulle. "

    Ja der fejler jeg ikke noget, og det er jeg da taknemlig for :)
    Det der undrede mig var, at du helt havde glemt din nattevagt i august - så vidt jeg husker..

    Jeg husker også, at du har fortalt du har 2 voksne hjemmeboende børn, der også får pension ( det går jeg ud fra, da du har fortalt de er syge )og derfor undrer det mig også, at 4 personer i een husstand, har så dårligt ved at få pengene til at slå til..

    En enlig pensionist skal jo have den samme varme og lys som hvis der er 4 pensionister, og derfor må enlige pensionister være hårdest ramt.

    Men der er vel også en årsag til, at folk får førtidspension, og hvis de har fået det bedre, og gerne vil ud på arbejdsmarkedet igen, så er der jo noget der hedder flexjob.

    Jeg har en veninde på førtidspension, men hun arbejder i flexjob 20 timer om ugen.

    Om det kan betale sig ved jeg ikke.
  • Indstillinger
    For mig, kan det i hvert fald ikke betale sig at gå på arbejde, - snarere tværtimod.

    At jeg så tidvis kan have brug for at komme lidt ud fra hjmmets fire vægge, er en anden sag.

    Ja - du har fuldstøndig ret i - at vi har to alvorligt syge børn.

    Det bliver vi ved med at kalde dem også selvom de er voksne.

    Fornemmer du tror - vi spinder guld på vores syge børn .....

    Det kan jeg betro dig, vi ikke gør, men detaljer omkring det - har jeg ikke lyst til at debattere her.

    Mange hilsener fra Laura.
  • Indstillinger
    Nej Laura, jeg kunne ikke få den tanke, at "spinde guld" på sine børn.
    Selvfølgelig ville du gerne have 2 raske børn, der kunne klare sig selv udenfor hjemmet, og leve deres eget liv.

    Ingen kan da misunde jer den sorg det må være.

    Men du skriver tit om økonomi og det ikke at have råd - det at spare på varmen om vinteren, ved at lukke nogen værelser af o.s.v.

    Og så er det jeg undrer mig, for en enlig pensionist må jo nøjes med een pension, og I har 4 + muligvis et plejetillæg..

    Citat:
    Bistands- og plejetillæg kan tilkendes personer i alderen 18-67 år, men allerede tildelte tillæg bevares dog efter modtageren er fyldt 67 år forudsat, at betingelserne for tildeling fortsat er opfyldt.
    Bistandstillægget kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren stadig må have personlig bistand af andre, eller når invaliditeten består i blindhed eller stærkt svagsynethed. Plejetillæg kan tilkendes, når invaliditeten bevirker, at ansøgeren må have vedvarende pleje eller tilsyn, som nødvendiggør andres stadig nærværelse. Hvis der er mulighed for at afhjælpe behovet gennem andre foranstaltninger, kan tillæggene ikke tilkendes.

    Bistands- og plejetillæg skal ikke erstatte en indtægt, men er et TILLÆG til førtidspensionen, som er beregnet til at dække udgifter til den nødvendige bistand i og uden for hjemmet. Principielt bør ydelser, der har til formål at kompensere for udgifter, der er knyttet til funktionsnedsættelsen, ikke være afhængig af modtagerens alder.

    Det er i god overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, at tillægget kan bevares efter det fyldte 67. år, såfremt betingelserne fortsat er opfyldt. Men det forekommer ikke rimeligt, at man er udelukket fra at få bevilget tillægget, hvis man først opfylder betingelserne, efter man er fyldt 67 år.

    Citat slut
  • Indstillinger
    Tak for forståelse!

    Citatet du henviser til kender vi og det lyder alt sammen så enkelt og nemt.

    Sådan er det bare ikke i det virkelige liv.

    Vi har i hvert fald ikke kræfter og energier til at bide skeer med det offentlige system.

    Den tid, vil vi hellere bruge på, at gøre det så godt for "børnene" som muligt.

    Oceaner af møder og det vi opfatter som "tiggergang" - kan vi slet ikke have med at gøre.

    Så kunne der indvendes - at vi selv er skyld i, at vi ikke får hvad vi retmæssig kan tilkomme og det kan der så være noget om.

    Mange hilsener fra Laura.
Log in eller Registrér for at kommentere.