Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

For højt stofskifte?

Redigeret 23 september, 2008, 10:14 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej.

Jeg er en svend på 28 år. Jeg har i nogen tid fået medicin imod reflux som følge af spiserørsbrok. Problemet er bare at jeg egentligt ikke føler at det er her det er galt. Nogle af de problemer jeg slåsser med, er følgende: Svedeture, ondt i brystregionen hvor det føles som smerter ved hjertet, pludselige uforklarlige ømme muskler, indre uro, og så har jeg lige fået at vide at jeg er blevet nærsynet. Synet har ellers aldrig fejlet noget. Ville blot høre om der er nogen der har erfaringer med forhøjet stofskifte, som mener at kunne genkende disse symptomer.

Med venlig hilsen,
Morten B. Jørgensen.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Glemte at tilføje det vigtigste. Har tabt mig 7 kilo, på 3 mdr. Og har intet ændret i min daglige rytme.
  • Indstillinger
    Hej med dig.
    Ja det kunne jo godt tyde på at der er noget som ikke er helt som det skal være.
    Forhøjet stofskifte, kan gi mange forskellige symptomer, ex: indre uro,øget svedtendens, hedestigninger, rysten på hænderne, sitren i kroppen, hjertebanken og ikke mindst vægttab. Desuden bliver man nervøs, urolig, konfus, får hukommelsesproblemer, og dårlig koncentration.
    Man kan også få symptomer som depression, grådlabilitet, og andre psykiske ting.
    Forhøjet stofskifte bliver desværre ofte forvekslet med andre sygdomme, såsom, depression, angst osv.

    Så jeg synes bestemt det er vigtigt at du får undersøgt dit stofskifte, og lige for at nævne en ting som jeg selv efterfølgende fik problemer med, så få undersøgt om du mangler B-12 vitamin, da det giver fuldstændig de samme symptomer.
    Jeg selv har gået hele sommeren og troet at mit stofskifte igen var blevet for højt, så viste det sig at jeg havde B-12 vitamin mangel.
    Jeg kan betro dig, at det ikke var særlig morsomt, jeg var bare så dårlig, at jeg flere gange var ved at besvime og dårligt kunne holde mig på benene.
    Så derfor skynd dig til lægen og få det undersøgt, det slider alt for hårdt på din organisme, hvis du går og er syg uden at blive behandlet.

    Ha det godt og rigtig god bedring.
    Misty
  • Indstillinger
    Hej Morten

    Det er noget LORT (undskyld mig sproget) at have det sådan som du beskriver.
    Jeg har selv for lavt stofskifte og kan bestemt nikke genkende på de symptomer du beskriver, med ondt i brystregionen, trykken i og om halsen, ondt i maven i perioder, sløret syn i dage ad gangen, trærhed, muskelømhed, at være ved siden af sig selv, lyd følsom og depri (men det er heldigvis ikke alle dage det er sådan). Min læge tror også at jeg har spiserørsbrok og reflux i spiserøret pga. det med halsen. Jeg har fået nogle piller i 1 måned, som ikke hjalp på noget og jeg føler mig lidt som en forsøgskanin, som bare skal have medicin uden undersøgelse. Det med brystet går jeg til fys med, for min læge mener det er myoser i thorax.
  • Indstillinger
    hov jeg havde ikke kapacitet før til, at skrive mere. men det jeg var ved at sige er, at med mindre man har en rigtig god almen praktiserende læge, så skal man ikke bare stole på det de siger. For de ved en del om en masse, men ikke meget om lidt, også selvom de måske virker sådan. Jeg har lært flere ting af at have en sygdom, der er svær at beskrive symptom-mæssigt, det er at det er ens egen krop og den sender signaler og hvis du har noget på fornemmelsen, så negliger ikke dette, for det er dig der skal leve med denne sygdom og ikke lægen og hvertfald ikke sygdommen der skal leve med dig. Jeg vil råde dig Morten til at få en henvisning til endokrinologerne, hvis du ikke har fået den. Og hvis ikke du har, så har mange læger den holdning at det er noget man selv skal tigge og bede for, så bare klø på.
Log in eller Registrér for at kommentere.