Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hormonspiral

Redigeret 13 marts, 2010, 08:38 i Endometriose
Min historie kort: Blev opereret for endo januar efter smerter i 2 år i forbindelse med mens. For tre måneder siden blev jeg sat i kunstig overgangsalder, som hjalp på smerter men det gik desværre ud over min psyke som gik ud af kontrol pga hormoner og jeg plet blødte også i tre måneder, så knap så stor succes. I torsdags fik jeg så lagt en hormonspiral op og hvad jeg kan læse mig ud fra skulle det være det optimale indtil videre, og jeg er også glad for min beslutning om at få det gjort. Heldigvis så mit underliv ganske godt ud på scanningen, så bare jeg undgår endnu en operation, så er jeg glad og tilfreds.
Nå men så gjorde det ikke så ondt igen at få lagt spiral op - det gav et par kraftige jag og så var det overstået. Bagefter havde jeg det dog ikke så godt men det var faktisk lige som at ha mens smerter. Jeg har stadig efter et par dage lidt uro i underlivet, men ikke noget at græde over. Jeg har dog et par spørgsmål som dukkede op da jeg læste brochuren om spiral efterfølgende.
1. Den "snor" man kan mærke i skeden er det farligt i forbindélse med brug af tampon? Tænker bare på om den kan vikle sig fast og av av nå man så trækker tampon ud...
2. Er der nogen som har haft problemer med sex efter spiral?


Jeg vil ellers bare gerne høre erfaringer med denne spiral, for der flyver 1000 ting rundt i hovedet på mig og vil egntlig bare være sikker på at jeg har truffet det rigtige valg sammen med min kæreste:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig.

    Jeg har selv haft 2 hormon-spiraler.
    Jeg har altid fået af vide(af skejby og min egen læge) at man ALDRIG må bruge tampon samtidig med man har en hormon-spiral, og dermed kun må nøjes med bind. Så jeg synes ikke du skal forsøge dig frem med tamponner, i stedet skal du hellere bide i det sure æble og bruge bind.

    Jeg har aldrig haft problemer med at kæresten har kunne mærke trådene, og hvis det endelig skulle være tilfældet ved dig, så kan de lægge dem anderledes eller gøre dem kortere, så det ikke længere er et problem :-)
    Det kan du få gjort ved din egen læge.

    Jeg håber det kan hjælpe dig lidt.
  • Indstillinger
    Synes bare det er utoligt at de ikke nævner det med tampon for man ved aldrig folk ikke tænker på det og det kunne virkelig gå galt. Jeg skal ta p piller samtidig konstant, så det er heldigvis ikke hver måned jeg skal ha mens så det hjælper lidt på det men ja det er virkelig at bide i det sure æble at skulle bruge bind. Tak for info forresten - super med dette forum nu hvor lægerne en gang imellem glemmer vigtige detaljer:)
  • Indstillinger
    Hmmm, jeg har på Glostrup fået lagt en hormonspiral og spurgte, om jeg kunne anvende tampon, og til det sagde han, at det var der ingen problemer i!
  • Indstillinger
    Hej igen...

    Det virker bare utroligt at man får så forskellige ting af vide. Det er jo et rent enkelt spørgsmål til en læge. Men jeg ved bare at jeg aldrig nogensinde kunne/kan finde på at sætte en tampon op samtidig med jeg har en hormon spiral.
    Men hvis du mener at det er "iorden" så skal du selvfølgelig gøre det som du mener er bedst. Men jeg kan kun sige at jeg har fået af vide at man ikke må.

    Men igen, når svarene er så forskellige, så synes jeg du skal gøre hvad du mener er bedst for dig.
  • Indstillinger
    jeg fik lagt min op på Skejby og der sagde de klart at man ikke måtte bruge tampon samtidig da der er en risiko for at man trækker den med ud!
  • Indstillinger
    Ja, det er irriterende med de blandede beskeder, så det bedste er nok at gøre, som man får besked på fra sit behandlingssted.
    Jeg fik at vide, at risikoen for, at man trækker spiralen med ud, er uendelig lille, så derfor skulle der ikke være noget problem med at anvende tampon samtidig.
  • Indstillinger
    Vil lige indsparke en bemærkning til en gammel debat. Valget står ikke kun mellem bind og tamponer. Jeg kan varmt anbefale at bruge en Mooncup eller Divacup. Det har jeg selv brugt i mange år, og det er genialt.
Log in eller Registrér for at kommentere.