Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

dreng på 5 måske med symptomer

Redigeret 14 september, 2008, 10:21 i Børn med ADHD
Hej, jeg håber der er nogen der vil bidrage med erfaringer.

Jeg har en søn på knap 5 år. Jeg blev skilt fra hans far sidste år, og introducerede desværre (ved det godt, min fejl) min nye kæreste for ham for tidligt. Min søn reagerede på disse forandringer ved at vise symptomer på damp/adhd, men jeg ved ikke nok om diagnosen til at kunne være sikker. Med tiden blev han så mere og mere glad for min kæreste, og blev meget "almindelig" og velfungerende men da jeg så begyndte at få skiftende arbejdstider (tvunget af mit arbejde), slog han helt om igen. Disse symptomer viser sig ved, at han får mange raserianfald, det er kun mig der dur til noget, han vil ikke hilse på sin mormor og morfar, han er meget urolig, kan være svær at komme i kontakt med, og er meget selektiv med hvornår han vil give respons når man henvender sig til ham. Han er også meget drømmende, og lever meget i en fantasiverden, han har fx "supermandvenner" der bor oppe på stjernerne. Det er synes jeg egentlig er ok, men ved ikke om det er for meget? Han reagerer utrolig kraftigt på hvis han dummer sig, fx hvis han kommer til at sige eller gøre noget dumt, han bliver så flov at han råber og skriger, og kan slet ikke holde ud, at han har gjort noget forkert. Han siger til mig "du synes jeg er dum", og det fortæller jeg ham selvfølgelig så at det syens jeg ikke, men at man ikke må slå osvosv...

Det er svært at beskrive det hele her, og ved godt at i forhold til nogle andre, har jeg ingen problemer, Samtidig vil jeg jo gerne hjælpe og støtte ham så godt som jeg kan.

Vi har været til undersøgelse på Hvidovre, lægen kiggede på ham og konkluderede straks, at der ikke var noget. Men dette var også i hans "gode" periode, samtidig vil jeg mene, at der skal lidt mere end et enkelt blik til at vurdere om et barn har damp.

jeg håber der er nogen der vil gi lidt respons
mvh
maj

Kommentarer

  • Hej

    Hvis din søn har ADHD, tror jeg ikke sypmtomerne vil komme og gå, som du beskriver det. Jeg tror nærmere han reagerer på skilsmissen osv.

    ADHD er ikke udløst af ydre omstændigheder, såsom skilsmisser eller lign., ADHD er medfødt i langt de fleste tilfælde, og er ligeledes arveligt. ADHD er altid til stede, hvis man har det, men kan selvfølgelig forværres, ligesom der kan være bedre perioder. Men sådan er det for alle mennesker, ADHD eller ikke ADHD, ens humør og psyke er svingende.

    Jeg tror ikke din søn har ADHD, heller ikke selvom han har nogle symptomer. Børn uden ADHD kan i perioder være urolige og ukoncentrerede, som reaktion på forskellige oplevelser i livet, uden af den grund at have ADHD.

    ADHD er en nerologisk tilstand i frontallapperne i hjernen, og det kommer ikke pga. skilsmisse eller lign.

    Min søn på 9 år har ADHD, og han har altid været anderledes end andre børn. Han har en voldsom motorisk uro, hans krop bevæger sig uden at han kan styre det, han taler som et vandfald, har en retfærdighedsssans der giver ham problemer (næsten alle børn med ADHD har en udpræget retfærdighedssans), han trives kun under en helt fast struktur, ellers får han store nedture, han er hyperaktiv( ikke at han splitter alt ad, men er altid i bevægelse, selv om han sidder stille) piller eller dimser altid, er meget følsom, har det svært i skolen mht koncentration, er meget impulsiv, mangler situationsfornemmelse osv, har det svært med store grupper og forsamlinger, har uro i hovedet og konstant tankemylder (som om der er 1000 tissemyrer i mit hoved siger han), sover dårligt om natten, har en dårlig finmotorik. Desuden har han en angstlidelse, som giver ham angstanfald, muligvis afledt af hans Ritalin, så lige nu er han medicinfri, og hans ADHD er voldsom og overvældende for ham igen, efter at have været på medicin.

    Forresten, min mand har også ADHD, og er i medicinsk behandling for det, og vores datter på 11 er netop færdigudredt, og vi afventer svar på hendes forløb.

    Men hvis du mener, den læge, der tilså din søn, har uret, synes jeg, du skal bede om en henvisning til børnepsyk. for at få en grundig udredning. Det er uholdbart, selv at blive ved med at gå rundt med en mistanke, og skulle det vise sig, at han har ADHD, kan man ikke komme tidligt nok igang med at hjælpe ham.

    Hvad siger de i børnehaven, eller hvor han bliver passet?

    Du er velkommet til at vende tilbage til mig, hvis du har flere spørgsmål.

    Venlig hilsen
    Trinus
Log in eller Registrér for at kommentere.