Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min søn gylper / kaster op og har trang til slik

Redigeret 14 september, 2008, 02:46 i Autistiske børn
Hej

HJÆLP...Er han autisk, sukkernarkoman eller??

Jeg har en søn på 6 år, som i flere år har gylpet flere gange dagligt. Ofte store gylp, som han kaster op i toilettet. Andre gange går han bare og tygger på gamle rester, som han har gylpet op. Vi har gået hos børnelæge, som ikke umiddelbart har en forklaring på hvorfor. Hun har udelukket allergi, og overvejer nu, om det kan skyldes en forsnævring i spiserøret.

Nu er jeg så selv stødt på et blad fra autismeforeningen, hvori der står, at nogle autister har en tendens til at gylpe maden op, for så at tygge på den.

Jeg har aldrig selv overvejet autisme, og kender heller ikke nok til sygdommen til at kunne vurdere, og det kunne være det der er galt.

Det skal siges, at min søn har lidt problemer med de sociale kompetancer. Kan ikke rigtig finde ud af det der med kammerater. Han har gode venne, men mange falder fra, da han kan være meget hård ved dem. Både verbalt og fysisk. Skolepsyk har været inde på hhv. Damp og at hans adfærd kan skyldes, at hans intellekt er højere end svarende til hans alder, og at han grundet for lidt stimulering bliver som han nu en gang er.

Det er tydeligt, at han har problemer i hverdagen. Store humørsvingninger, en ualmindelig trang til sukker, hvilket gør, at han decideret jagter enhver sukkerkilde i huset: Vaniliesukker, flydende sukker, alm. sukker, is, slik, vitaminer. Efterhånden har vi forstået at gemme disse ting langt væk, men han han går alligevel på jagt. Han er også begyndt at stjæle penge, som han fluks smider i trækautomater, når vi er ude. Har også overvejet sukkernarkomani.

Han flyder rigtig meget i hjemmet, hvilket går ud over han 2 mindre søskende, og vi gruer for hans fremtidige udvikling.

Åh, håber nogle kan hjælpe os.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære du.

    Det er uhyggeligt svært at sige, hvorvidt der er tegn på, at din søn skulle have en udviklingsforstyrrelse, som hører under autismespektret. Måske har han evt. kun nogle træk. For en ting man kan sige om mennesker med autisme er, at de forskellige som dag og nat. Du kan læse mere om, hvad man skal kigge efter på www.autisme.dk

    Hvordan fungerer han sprogligt? Kan han forstå og udtrykke sig? Har han nogle særinteresser? Kan han lege fantasilege? Har han indlevelsesevne i forhold til andre mennesker?
    Fordi at har svært ved det sociale - kan skyldes mange andre ting. Det 'at lege' er en meget svær diciplin, og derfor er der mange børn, som har svært ved det. Man er ikke født med sociale kompetencer, det skal læres.
    Jeg kan godt forstå, at du er bekymret for hans adfærd - og jeg ville bestemt få den undersøgt nærmere. Hvis du tror, at han har en neurologisk forstyrelse (som autisme), synes jeg, at du skal få en henvisning til Børneneurologisk Ambulatorium (eller hvad det hedder i din Region)gennem din læge.
    Kun trænede fagfolk vil kunne sige om der kunne være tegn på autisme.
    Og så husk at der er kommet ny garanti på kun 2 mdr. ventetid.

    Hilsner mor til barn med autisme
Log in eller Registrér for at kommentere.