Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i benene

Hej..

Jeg er en fyr på 25år som for 6 måneder siden begyndte at få ondt i benene efter 1½ uges influenza og fysisk/psykisk stress fra min arbejdsplads. Min læge har ikke kunnet finde ud hvad det er og jeg har sendt mig videre til bispebjreg hospital hos fysioterapien. De havde så heller ingen ting og sige og har været der 3 gange og har fået taget diverse blod/urin prøver hvor der ikke er blevet fundet noget.
Det startede med at jeg havde ondt i lårene/ballerne/lige over knæene og fra knæene og ned efter og på det tidspunkt var jeg sygemeldt i 1½ måned ca, da jeg dårligt kunne stå/gå pga smerter. Derefter startede jeg op igen med en deltids læge erklæring i et par uger og syns det begyndte at blive bedre med næsten ingen smerter i juni/juli måned. Men nu er smerterne så startet lidt igen, de startede i starten af august efter noget stress relateret på min arbejdsplads, jeg arbejder der ikke mere nu men smerterne blir ved og vil lige prøve at beskrive dem :
-prikken/stikken/snurren (begge ben fra lår og ned til tærne) ca hele døgnet på nær når jeg sover - både når jeg går sidder og står.
-om morgenen er det ret slemt, men når jeg kommer op og i gang går det ned til kun at være prikken/snurren/stikken.
-hvis jeg så tar på arbejde kan jeg arbejde i 3-4 timer og så kan jeg næsten ikke stå på mine ben eller sidde ned pga at den prikken/snurren/stikken bliver så ubehagelig så tager hjem og ligger på sofaen med benene oppe - det hjælper. Jeg har fået at vide at jeg skal tage to iprener med to panodiler men de hjælper ikke særlig meget så tager dem ikke rigtig. Håber der er en der ude der kan hjælpe mig =|

MVH kristian

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Kristian

    Jeg er lidt bange for, at bevæge mig ud på for dybt vand. Men jeg ved af erfaring, det ikke rigtig er noget lægerne tænker over med det samme.
    Siden der ikke er nogen, der har svaret vil jeg vove at gøre det. Prøv at læse om sclerose. Du kan jo så se om du mener, det ligner dine symptomer.


    Min svoger fik den sygdom og først sagde lægerne, det var det ikke, men det var det alligevel.

    Nu må du ikke tage det for mere end det er. Et forslag til at læse om det.
    Forhåbentlig er du blevet rask og har ingen problemer.
    venlig hilsen
  • Indstillinger
    hey, jeg har med stor interresse læst dit indlæg, eftersom historien minder meget om min egen, har du fundet ud af hvad der kunne være årsagen endnu?
  • Indstillinger
    Hej Kristian

    For mig lyder det som et stress-symptom. Din krop fortæller dig med al tydelighed, at den har brug for mere pause og afstressning.
    Når din læge har undersøgt dig grundigt og ikke kan finde noget fysisk, så taler alt for, at det må være psykisk. Krop og psyke hænger tæt sammen. Overhører man de signaler éns psyke sender, så reagerer man til sidst med fysiske symptomer.

    For mig lyder det som om, at der måske skal foretages nogle omprioriteringer i dit liv, så du kan få mere ro i sindet. Deraf følger mere ro i kroppen. Den nødvendige balance i dit liv, kan et par smertestillende piller ikke give dig.


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej acsk

    Ja, det kunne være dejligt, hvis Kristian havde skrevet et indlæg her igen, da han fandt ud af, hvad hans problem var kommet af. Nu er det ca. halvandet år siden, og man må da håbe, at han er blevet rask i mellemtiden. Men når han ikke har skrevet endnu, er jeg bange for, at han ikke gør det.

    Derfor er det dine smerter i benene, acsk, som er problemet lige nu. Jeg har desværre ikke så stor tiltro til lægerne, som Helene har. Selv om læger siger, at de ved undersøgelser har udelukket enhver tænkelig fysisk årsag, så er det min erfaring, at det ikke altid passer! Hvis man f.eks. selv fortæller til lægen, at man er meget stresset af sit job, kan det være tilstrækkelig årsag til, at lægen ikke undersøger patienten ordentligt.

    Du skriver, at dine problemer minder om Kristians, så derfor er det hans symptomer, jeg tager udgangspunkt i. Jeg lægger mærke til, at Kristian havde det bedre i juni og juli måned, altså i de måneder, hvor vi får mest sollys. Vi får jo en stor del af vores D-vitamin fra sollyset, så mistanken må naturligt falde på D-vitaminmangel. I nedenstående link står der:

    ”Symptomer ved D-vitaminmangel kommer typisk snigende over måneder til år, efterhånden som patientens D-vitaminmangel forværres. De almindeligste symptomer i starten er almen træthed og muskelsmerter rundt i kroppen og ofte lokaliseret til specielt lår, læg og skulder- nakkemuskler, samt eventuelt krampetendens i arme eller ben og prikkende, stikkende, brændende eller sovende fornemmelse i fødder, hænder og rundt om munden.”

    http://www.osteoporose-f.dk/index.php?id=68
    Jeg synes altså, der er meget, der ligner Kristians symptomer. Er dine symptomer ligesådan? Så vil jeg råde dig til at blive undersøgt hos lægen for D-vitaminmangel.

    Imidlertid er der en anden vitaminmangel, som kan give stikkende smerter, og det er B12-vitaminmangel. I nedenstående link står der, at der ved B12-vitaminmangel ”… ofte er myrekryb, føleforstyrrelser med nedsat følelse, fx under fødderne med en fornemmelse af at gå på puder, og stikkende smerter.”

    http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/B12-vitamin.asp

    Hvis jeg var dig, ville jeg bede lægen om at tage blodprøver til undersøgelse af alle de næringsstofmangler, som en praktiserende læge kan undersøge for, men i hvert fald D-vitamin og B12.

    Det er blevet så moderne blandt vore dages læger at tale om ”det hele menneske”. Hermed mener de, at de har lært af fortidens synder, og derfor nu husker at inddrage den psykiske side af sagen også. Det er dejligt! Men desværre fører denne fokusering på det psykiske ofte til, at patienterne ikke bliver undersøgt ordentligt for fysiske årsager til deres sygdomsproblem. Det kender jeg flere eksempler på, herunder mig selv. Og desværre er der en tendens til, at lægen med en konstatering om, at sygdomsproblemet nok skyldes ”noget psykisk” eller såkaldt ”ondt i livet” sender patienten hjem uden lægehjælp.

    En menneskeopfattelse, der omfatter det hele menneske må nødvendigvis omfatte det fysiske også. Derfor er det vigtigt at blive undersøgt grundigt.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen


    P.S. Det er næsten blevet en rutine, at Helene peger på psykiske årsager og jeg peger på fysiske/kemiske/biologiske årsager til sygdomsproblemer.

    Jeg vil lige sige, at jeg absolut ikke vil bagatellisere psykiske årsager! De fysiske/kemiske/biologiske årsager er bare nemmere at opdage og gøre noget ved. Personligt har jeg brugt titusindvis af kroner på psykologhjælp og akupunktur til problemer, der skyldtes jernmangel, og som min praktiserende læge havde affejet som "noget psykisk". Og en akupunktør eller psykolog kan nu engang ikke afhjælpe jernmangel, ligegyldig hvor dygtig han er.

    I øvrigt er det min kæphest at tale for, at mange patienter burde undersøges af et lægeteam, bestående af 2-3 læger - en af "Helenes type" og en, der tænker i naturvidenskabelige baner og evt. en eller to mere.
  • Indstillinger
    Jeg havde slet ikke lagt mærke til, at det var en gammel tråd, der var blevet taget op igen.

    Du har helt ret Kameliadame, det er ved at blive en helt vane, at vi to griber problemerne an fra hver vores vinkel. Det er jo fint nok, for derved får vi jo netop både krop og psyke med :-)

    Grunden til, at jeg mener, at Trådstarters problemer har været stressrelateret er fordi, han selv nævner, at det opstod i forbindelse med stress og siden kom det igen, da han startede nyt arbejde, hvad der jo også kan være en stor stressfaktor. Især hvis man har været stresset tidligere.

    Men jeg er helt enig med dig i, at det er vigtigt også at have den fysiske side af sagen med. Den vinkel er du bare meget bedre til, end jeg er :-)
    Mine indfaldsvinkler kommer af, at jeg har oplevet præcist det modsatte af dig: Lægerne ville gøre mine lidelser til noget fysisk, selvom jeg allerede dengang prøvede at komme igennem med, at jeg var sikker på, at det var psykosomatisk. Men det blev slet ikke taget seriøst og derfor kunne jeg ingen hjælp få udover medicin, der symptombehandlede og som jeg blev syg af!!

    Interessant idé om et lægeteam med forskellige indfaldsvinkler.


    KH Helene
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har læst jeres indlæg og må konstaterer at min mor havde de samme symptomer. Hun havde ondt i lårene/ballerne/lige over knæene og fra knæene og ned efter ligesom kristian som skrev den oprindelig indlæg. Min mor har været hos kiroprakter, Fysioterapi, message, Akupunktur, nekrolog og rheumatolog (stadig igang) uden resultater. De giver hende nogen øvelser som hjælper et par dage også er smerterne tilbage. I jeres indlæg skrev i at D-vitaminer og B-vitaminer kunne hjælpe. Hendes D-vitaminer var ok (70+). Hun begyndte at tage B12-stærk piller som begyndte at hjælpe lidt. Derefter gav vi hende B12 indsprøjtning. Det har hjulpet meget. Hun er ikke helt frisk endnu men kan konstater at det går den rigtige vej. Så i dette tilfælde var det B12 mangel der gav disse smerter.

    Der skal udføres en MR skanning sendt af en rheumatolog for at undersøge om der kan være andre årsager. Jeg vil kommenter evt. resultatet af MR-skanning når den er udført.
    Tak for et godt indlæg og besvarelser. Jeg håber at andre kan tage bruge af min besvarelse.
  • Indstillinger
    Har de samme syntomer. Hvad var din mores b12 niveau ?
    Glæder mig til at høre svaret. Har været hele møllen igennem med neorolog osv. Uden de kan finde noget.
  • Indstillinger
    Hej
    Ifølge lægen var hendes B12 normalt. Eftersom vores læge er på ferie har jeg ikke haft mulighed for at tjekke hendes tal. Min mor begyndte at tage B12 kosttilskud UDEN at diskuter med lægen eftersom hun har taget dem før. Vi købte det i apoteket (B12, 125 mcg, 5000 % ADT). Efter et par dage kunne hun mærke en lille forskel og derefter gav vi hende B12 injektion. Efter den anden B12 injektion var smerten næsten forsvundet. Jeg vil selvfølgelig anbefalede at man taler med lægen før man begynder at tage piller/injektion da vi er forskellige.

    Selve MR-skanning viste intet så specielt lægen anbefalede Fysioterapi igen, men det var ikke nødvendigt i denne omgang.

    Jeg håber det kan hjælpe dig på vej.
Log in eller Registrér for at kommentere.