Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Menstruation igen?

Redigeret 7 november, 2010, 12:10 i Anoreksi
I løbet af sidste år led jeg af anoreksi hvor jeg meget hurtigt tabte mig 12 kg. Det påvirkede min fysiske tilsatnd meget selvom jeg aldrig blev meget undervægtig (laveste bmi ca 17,5). Alligevel forsvandt min menstruation allerede da jeg havde tabt de første 5 kg.
Nu er jeg i realiteten kommet mig og har et godt liv hvor det ikke påvirker min hverdag. Mit eneste problem er at jeg har løjet overfor mine forældre og sagt at jeg har fået menstruation igen, men det er bare ikke sandt! I dag har jeg en normal vægt - ca. 52 kg og 162cm, og denne vægt har jeg haft i over et halvt år! Jeg kan ikke forstå hvor min menstruation bliver af, og jeg begynder at blive ret bekymret?
Jeg ved jeg burde sige det til mine forældre, men det er bare for hårdt!
Er der evt. noget jeg kan eller bør gøre? Kontakte en læge? Eller skal jeg bare tage det roligt og tro på at den kommer tilbage med tiden? Jeg er ret frustreret da jeg virkelig ønsker at blive "normal" igen!
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære dig

    Et hurtigt, voldsomt vægttab på den måde, er rigtigt hårdt for kroppen - og noget af det første din krop gør i en sådan situation, er at sortere det "uvæsentlige" fra - det betyder som oftest at menstruationen er noget af det første, der ryger.
    Når kroppen og vægten er stabil igen, skal kroppens naturlige rytme genetableres - og den slags tager tid.
    Jeg synes da det ville være fint at slå et smut omkring din læge for lige at blive tjekket - bare for en sikkerheds skyld - men det er vigtigt at huske, at du nu skal give din krop ro og tid til langsomt at hele op igen. Hos de fleste kommer kroppen i balance og menstruationen kommer tilbage - men hvor lang tid det tager, er individuelt og afhænger af, hvordan din krop ellers har det.

    Hilsner Rikke
  • Indstillinger
    Kære Rikke.

    Mange tak for dit svar! Jeg vil så fortsætte med at holde vægten stabil som nu, og bare håbe for det bedste.
    Indtil menstruationen kommer igen, vil jeg nok være bekymret! At kroppen ikke følger den rytme den er skabt til, er jo tegn på ubalance, og det er en rigtig træls følelse når jeg ellers føler mig så rask og sund! Sker det nogle gange at den aldrig kommer tilbage igen? Og ved du hvad en læge kan undersøge - og vil han have tavshedspligt?

    Mvh. mig.
  • Indstillinger
    Hej Orkuglen1.

    Udebleven menstration , er helt naturligt. Ex. Hvis unge kvinder indtager p-piller, så kommer den kun kunstigt i pillepauser.(og ved pillestop kan der gå flere år før normal cyklus indtræder)
    Mange sportsudøver får meno-pauser, da kroppen kun køre sin cyklus med henblik på forplantning.
    Så ! når og hvis vi lever , på ekstreme måder ... Ja! så kommer der ingen menstration.
    At du i en periode har haft vægttab på 12kg. på et år, har/ burde ingen betydning have.
    Du omtaler ikke din ALDER, som osse ville kunne forklare naturlige uregelmæssigheder.
    MEN ! du beskriver noget personligt ! Som omhandler dine forældre og deres holdninger.
    Dette ville en ex. 20årig næppe gøre... Så du må være meget ung.
    Og at du bruger begrebet, at du skulle have Anoreksi
    hænger dårlig sammen med din beskrivelse af dit eget iøvrigt sunde/gode liv.
    Så hop ikke på en bølge, hvor man tror sig mest hørt, hvis man er forstyrret...
    for det kan man blive virklig syg af.
    Vær du glad for at være sund/ung... og livet består af udfordringer, det behøver ingen LÆGE at bekræftige dig i.
    Tanker med Knuzzer. Bruger22.
  • Indstillinger
    Hej Bruger22.

    Jeg er 17 år, og mit vægttab varede ca. 2 måneder. Jeg har gået i ambulent behandlig for anoreksi i ca. 1 år, så jeg ved at jeg var syg. Stoppede for ca. 3 mdr. siden, så derfor menet jeg at jeg har det godt i dag.
    Jeg ved at min menstruation ophørte lige med vægttabet - så det ville da være underligt hvis det ikke havde en sammenhæng? Men jeg ved selvfølgelig at det også kan skyldes andet - jeg undrer mig bare over at min vægt har været stabil i over et halvt år, og stadig ingen tegn på at min krop fungerer optimalt endnu!
  • Indstillinger
    Hej Orkuglen1.
    Svare noget forsinket, beklager! Når ting virklig fylder, så har man brug for hurtige svar.
    HÅBER ikke du har gjort dig selv til offer for de mange PROANO-Sitz.
    Hvis du forsat læser... Du beskrev meno stop, efter 5kg. vægt tab. Det kan og vil aldrig være en forklaring.
    Du fortæller om din alder, ok! 17år... Der er muligt forsat ingen naturlig cyklus indtrådt.

    Du beskriver at du må havde været syg da, du har været i privat behandling i 1år, for anoreksi...

    ER DU HELT SIKKER PÅ ! at du overhovedet er syg, rigtig mange svære ting her i livet... Kan give MADLEDE, det kan det hvis følelser bliver for svære, og ikke til at kontroller.

    Man kan miste livslyst/gnist... hvis de VOKSNE som BURDE, støtte og vejlede en igennem de svære ÅR der hedder Pubertet, ikke er nærværende el. tilstede.
    Muligt du blot er en reaktion, på noget nogen ikke tør kan/magter at tage ansvar for.
    Ved ik om du relt er anorektisk... Dit meget korte forløb tyder ikke på det, men måsk nærmere at din familie har brug for terapi, som du på din krop har taget ansvaret for.
    HVIS! er det ikke ok! Du skal forsætte din gode udvikling, med/u menustrationer...De kommer med garanti, når din familie tar ANSVAR, for deres egne problemer, DU og INGEN unge piger, bør IKKE gøres til ofre for DYSFUNKTIONELE famile-relationer.
    God VIND ! til dig ... Med knuz fra mig Bruger22
  • Indstillinger
    Hej Bruger22.
    Mange tak fordi du stadig giver sig tid til at svare mig!
    Jeg havde aldrig hørt om pro-ana, og kiggede et kort sekund for at finde ud af det. Jeg var næsten grædefærdig? En blandet følelse af at forstå hvert et ord og samtidig føle en dyb, dyb afsky. Nogle af de følelser der blev beskrevet af andre anorektikere var som at læse om mit liv for ca. ½ år siden - og på dårlige dage hvordan jeg kan have det i dag.
    Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det var anoreksi jeg led af. Slet ikke.

    Det undrer mig meget når du siger at meno-stop ikke har nogen relation til sygdommen - for det har jeg ellers slet ikke været i tvivl om at det var? Inde fra centeret hvor jeg gik var de heller ikke tvivl - og det passer da også meget godt sammen? Eller???? Jeg kan slet ikke se nogen anden mulig forklaring: Pludselig stopper jeg med at spise, taber ca. 1 kg. om ugen og min meno stopper? Jeg ser altså en klar sammenhæng?
  • Indstillinger
    Det gør jeg også. Det er normalvis relateret. Vægttabet behøver ikke at være i mange kilo, for det lyder som om du har tabt dig fra en rimelig slank startvægt før du fik din spiseforstyrrelse. Hvis du er diagnosticeret anorektiker af dine behandlere, så skal du ikke tænke over, OM du har (haft) anoreksi, men hvordan du kommer over det. Det er normalt, at når kroppens depoter af nødvendigt fedt er udtømte og vægten er lav, så ophører menses. Det er også normalt at det er midlertidigt.

    Håber det kommer snart igen. Prøv eventuelt med fiskeolie??
  • Indstillinger
    Hej Gutta79.

    Faktisk spiser jeg en skefuld hørfrøolie hver morgen - men mig bekendt skulle det give ca. det samme som fiskeolie?
    Jeg ved at jeg bare må være tålmodig, men det er bare svært at være 17år og mærke at min krop er gået i stå? Siden jeg fik min spiseforstyrrelse har jeg slet ikke udviklet mig, og det piner mig virkelig...
  • Indstillinger
    Jeg sidder i den samme situation som dig. Jeg havde en spiseforstyrrelse i ca. 9 måneder. Jeg er ved at komme godt over den nu. Har spist normalt siden august, og har taget på (169 høj, 54 kg). Men har stadig ikke haft min mens. siden april sidste år. Har været til undersøgelser hos lægen, og har fået taget blodprøver. Der er ikke noget galt. Så lægen siger at i sådan en situation kan man komme til at vente i lang tid, kroppen har brug for lang tid til at genetablere sig selv. En sidste udvej er også at begynde på p-piller, som kan fremtvinge den. Har hørt om nogle der stadig ikke har fået den efter 6 år /;
  • Indstillinger
    Jeg har også lige været ved læge, og jeg fik samme besked som dig. Det kan åbentbart tage år! Til sommer er det 2 år siden jeg havde min - og hvis jeg bare var sikker på at den en dag, ville komme ville jeg også være ganske rolig!
    Min læge snakkede også om p-piller, men nævnte at man ikke af den grund danner æg? Så hvis det bare en en "kunstig" menstruation, så er jeg hellere fri!
    Men det er bare umuligt for mig at føle mig helt rask når min krop stadig har et tegn på at jeg ikke er "okay"!
    Derfor tror jeg jeg vil tænke over det hver dag, og bare håbe!
Log in eller Registrér for at kommentere.