Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knækker i ledene

Redigeret 10 november, 2008, 14:02 i Hypermobilitet
Vi har en datter på 14 år som for et halvt årstid siden begyndte at klage over smerter i hoften, kæben og i knæene( ledene knækker) hun siger det gør ondt når ledene klikker/knækker.
hun dyrker ikke sport men går til dans og cykler.

Vi har i en periode givet hende fiskeolie kapsler og dette har hjulpet er dette tilstrækkeligt eller skal hun undersøges nærmere? hendes smerter kommer igen ved pause med fiskeolien.
hun har ikke tidligere klaget over problemer med hendes led.

Hun vokser meget er på nuværende 175cm er vokset ca. 12cm. det sidste år og vejer 50 kg. har god appetit spiser mange små måltider ca. 6 gange.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg er selv hybermobil, hvorfor jeg lige kiggede forbi på denne side. Og nej, jeg kender ikke til det specifikke problem, - dog har jeg altid lært, at jeg ikke må "vride" leddene længere ud, end at det ikke gør ondt,- men jeg bliver lidt paf og er nødt til at spørge: Har din datter gået med den slags med smerter i et halvt år, uden at I har overvejet at lade en læge kigge på det?
    Muligvis er det harmløst, men det skal der da kigges på.
  • Indstillinger
    Jeg er selv hypermobil, og så længe jeg har husket har mine led knækket over hele kroppen. Jeg synes dog ikke at selve det at knække er smertefuldt. Derimod får jeg pludselige skarpe og tilsyneladende tilfældige smerter i leddene, som kan vare fra nogle få minutter til flere dage. Det er ikke alle hypermobile der får smerter, men det er heller ikke ualmindeligt.
    Jeg vil bare lige sige at jeg da jeg var din datters alder også havde mange ledsmerter, især i ankler, knæ og hofter, som følge af den kraftige vækst, som du også beskriver din datter har ligenu. En lille trøst er dog at disse smerte fortager sig, når man er udvokset.
    Mit bedste råd til din datter er at hun sørger for at holde sig aktiv, men i små mængder. Det er vigtigt for stabiliteten af leddene, at musklerne omkring leddene et stærke, da det øvrige bindevæv der holder leddet på plads er for fleksibelt. Og så skal hun undgå at lade leddene komme i yderstillinger, som for eksempel ved ekstrem smidighedtræning. Dans og cykling lyder fint, og måske kan lægen eller en fysioterapeut give hende nogle øvelser hun kan lave.
    Held og lykke med det!
  • Indstillinger
    Hej Lotte, nu er det langt fra alle dage hun har smerter, og nej jeg arbejder for en børnelæge hvor vi har søgt megen information uden at blive ret meget klogere
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg faldt lige over indlægget og ville svare, fordi jeg selv er meget hypermobil.
    Jeg er 21 år og har haft lignende problemer, som du beskriver din datter har, og hvis hun er hypermobil ved jeg bare hvor smertefuldt det kan være, og hvor vigtigt det er, at det bliver konstateret. Om hun er hypermobil, kan jo undersøges ved en meget simpel test, som alle læger bruger(Beighton hedder testen)
    Fordi jeg altid har haft mange smerter og problemer med mine led, har jeg læst utroligt meget om det. Det bedste råd jeg kan give er, at få hende henvist til en fysioterapeut, der skal nemlig en helt speciel slags træning til. Jeg har aldrig dyrket kontakt sport, men har svømmet, dyrket gymnastik og dans. Svømning er den bedste træning, mens man tit kan få skader ved gymnastik og dans. Hvis hun er hypermobil, er det vigtigste at hendes led ikke kommer i de yderstillinger, som de ellers er i stand til!
    Der er foreninger for hypermobile i mange dele af Danmark, og jeg har fået megen viden fra foreningernes hjemmesider, så hvis I søger på "hypermobil" så kommer der helt sikkert en masse!

    Med venlig hilsen
    Janni
Log in eller Registrér for at kommentere.