Hjem Ældre Åben debat for ældre

Tænder

2

Kommentarer

  • Tænk, at pensionen skal være så lille, så folk må gå med tandpine.
    Det er knagme for galt.
  • Tandpine og pension..... Ja, det er for galt, som du skriver - Billedgalleri, at vi pensionister skal gå med smerter i tænderne.

    Hører selv til en af dem og tilmed i den alvorlige ende, eftersom der også er infektion ved nogle rodspidser.

    Kender også indgående til, hvor lidt dårligdom der skal til ved tænderne, for at erhverve sig alvorlige hjerteproblemer og det der er værre.

    Fik selv et tilbud fra tandlægen på, hvad den endelige pris ville blive for at afhjælpe mine tand og tandrodsproblemer.

    Prisen var så gastronomisk, at jeg græd hele vejen hjem og har af økonomiske årsager ikke fået gjort noget som helst.

    Tandlægehøjskolen har jeg forsøgt, men de afslår at hjælpe, da problemet er for stort.

    Kommunen vil heller ikke yde hjælp og løse kunstige tænder, kan jeg simpelhen ikke klare tanken om.

    Altså lader jeg stå til.

    Min mand trænger faktisk også til at få ordnet sine tænder, men da hans tænder heldigvis ikke er ramt af infektion ved rodspidserne, er han ikke i fare rent helbredsmæssigt.

    Håber ikke, der er mange flere end os, der står med sådanne problemer....

    Mange hilsener fra Laura.
  • Vi kan lige så godt indse det. Det er kun dem med mange penge, der kan få gjort noget ved deres tænder, hvis det er ud over almindelig plombering og tandudtrækning.
    Lavindkomster har ikke en chance.
    Priserne er så høje, så der er ikke noget at gøre.
    Valget står mellem tandpine, gebis, eller ingen tænder.
  • Helt enig - kære Billedgalleri. - Når det så er sagt, tror jeg sagtens vi kan blive enige om, at det er skrigende uretfærdigt.

    Vi har trods alt også betalt vores skat og mange af os har - som os - selv klaret og klarer at passe de syge og svage i vores familier.

    Med en sådan indsats, som sparer samfundet - altså os alle, for store udgifter, burde der være hjælp at hente i nødens stund.

    Vi mistede min Svigerfar for kort tid siden efter et meget langt sygdomsforløb.

    Han var på plejehjem og så skulle man da mene, han var i gode hænder. Vi har under hele opholdet besøgt ham hver anden dag, - ikke som et offer, men som noget vi ønskede.

    "i gode hænder" - det var han også lige indtil han blev for svag og plejekrævende.
    På det tidspunkt fik vi et opkald fra plejehjemmet, der direkte spurgte om vi , som familie kunne gå ind i døgnplejen, i hans sidste tid.

    De havde ganske enkel ikke personale nok, til at klare opgaven.
    Vi sagde klart, JA - men havde forstillet os, at den øvrige del af familien ville dele opgaven med os.

    Men nej - ikke en' meldte sig, så min mand og jeg skiftes til at ta' 12 timers vagt af gangen og jeg lover jer for, det var en hård tørn.

    Retfærdigvis skal siges, at det ikke er personalets skyld.

    Nej det er ikke et atraktivt arbejde, at passe de gamle, syge og svage - og af samme grund en umulighed at tiltrække personale.

    Om det er sådan alle steder, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke ved' det....

    Nå - jeg kom langt væk fra problemerne med tænderne...

    Ja - også jeg må se det i øjnene, som du skriver, Billedglleri og lige nu - i skrivende stund, sidder jeg såmænd med tårerne løbende ned ad kinderne, for der gør bare så ondt.

    En løsning, kan jeg se i vejviseren efter, for jeg har prøvet ALT for at få hjælp og dør jeg af alvorlige infektioner i blod og viatle organer - ja så er der jo en' mindre for samfundet at forsørge på.

    Tænker på, - hvorfor går ældresagen ikke mere aktivt ind i de ældres problemer.

    Er det ikke en stærk og respekteret organisation, der ellers gør meget, eller tar' jeg mon fejl...?

    Håber det bedste for os alle sammen.

    Kærlige tanker fra Laura.
  • Jeg har så frygtelig ondt af dig. Og du har prøvet alle steder at få hjælp. Har du også prøvet at få en aftale med tandlægen om afdragsordning ?
    Hvis det var mig, fik jeg de tænder trukket ud, man kan ikke leve med tandpine. Jeg havde svære overvejelser selv, og var egentlig stemt for at få gebis, så man ikke fremover havde de udgifter til tænder.
    Hvis I har hus, så få et nedsparingslån. Gem ikke til børnene. Ja, sådan tænker jeg.
  • Vågner og kan ikke sove.æv. Så sidder men her.
    Laura, har du set jeg har lagt en adresse til dig under: tænder
    Jeg kender en, som har fået lavet sine tænder perfekt der. Penge koster det jo alle vegne, men sparet har han. Han er meget glad og tilfreds med resultatet.
  • Kære Laura,
    du havde tandpine for en uge siden, den har du forhåbentlig fået hjælp for. Ellers er livet jo u-udholdeligt.
    Måske er du een af dem, der modtager en ældrecheck i januar. Mon ikke der er mange, som øremærker disse penge til tandlægen. Men det er jo længe at vente, hvis man har ondt.
    Hvad har du så gjort ?
    Hilsen Kathinga

    PS: Du nævner Ældresagen, jeg ved ikke rigtig hvad jeg mener om den organisation. Jeg har støttet dem i 22 år. De kan udtale sig, men om de har ret megen indflydelse ved jeg ikke.
  • Kære Laura.
    Hvordan går det med dine tænder, - her tre måneder efter ?
    Jeg brugte 24.000 kr. på mine tænder, jeg fik 8.000 kr. ca tilbage fra "Danmark". Jeg er glad for, at jeg gjorde det, og jeg ved nu, at jeg i hvert fald skal spare på alt andet, hvor jeg kan, for tænderne SKAL der være penge til, og nu er de godt renoveret.
    I år har vi aftalt i familien, at julegaver ikke må overstige 100 kr. pr. person.
    mvh Kathinga
  • Kære Kathinga.

    Hvor et dejligt at se, du er her endnu.

    Jeg har jo tidligere svaret på dit indlæg om tænder, og jeg er ikke kommet videre.

    Har fået has på smerterne ved at være ekstremt omhyggelig med tandplejen og benytte brintoverilte 3% til at skylle med.

    Men der er huller under den ene måske endda flere af tandkronerne.

    Prøver at tage mig sammen til at ringe til tandlægen (han har indkaldt mig til eftersyn).

    Mange hilsner
    Leonine
  • Hej Leonine,
    ja, vi har skrevet sammen i flere år under andet navn, men du kender sikkert min stil.
    Jeg har anskaffet elektrisk tandbørste. Men brintoverilte har jeg ikke hørt om, er det sådant et lille skyld EFTER tandbørstningen.
    Tænk, jeg afprøvede det der råd om at skure med lidt salt. Jeg fik lasede læber. Men sådan er jeg, alt skal afprøves, hvis det lyder nogenlunde ufarligt.
    Jeg er kun herinde ca. 1 gang ugl., ellers bliver jeg hængende for længe.
    God week-end.
Log in eller Registrér for at kommentere.