Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Rød vin

Hej.
Jeg er en lidt ældre pige på 52 år, der nyder rødvin fredag og lørdag aften ( ikke til hverdag) gerne i selvskab med andre eller mig selv.
Lever generalt sundt, ryger ikke og spiser sjældent slik. Cykler hver dag på arbejdet for at få rørt kroppen.
Efter en snak med min mand hvor han kaldte mig alkoholiker, blev jeg rigtigt ked af det. Jeg føler mig ikke som en sådan, men vil da gerne høre andres mening.
Skal lige indskyde at jeg ikke drikker flere genstande end sundhedsstyrelsen anbefaler.
Tager jeg helt fejl?
Lilium
«1

Kommentarer

  • Hej

    Hvis du drikker rødvin som du beskriver og aldrig over den gængse grænse for kvinder, så er der vist ingen fare for, at du er alkoholiker eller bliver det.

    Du skulle hellere tage at spørge din mand, hvorfor han siger sådan. Drikker han ikke alkohol selv? Er han lidt af en hustyran, der kan finde på at sige noget sådan blot for at såre dig?

    Der findes et utal af sider på nettet, hvor man kan få en fin afklaring af sit alkoholforbrug. Men i dit tilfælde synes jeg, du kan være helt rolig.

    Mvh. Olsen
  • Jeg kan da "trøste" dig med, at min mand og jeg også drikker rødvin i weekenden, men det er da trist at din mand ikke vil dele den glæde med dig.

    Og så er det oven i købet sundt :)

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... 8/menu=17/
  • Jeg hælder lidt malurt i. Jeg kan have en mistanke om der måske kan være noget om det. Den der drikker for meget indrømmer det aldrig. Jeg mener, hvis manden siger det, bør du måske overveje om der er noget om det.
    Det er sundt, som tulle skriver, med et glas rødvin. Men for lidt og for meget fordærver alt.
  • Hej Lillium

    Hvor meget drikker du fredag og lørdag?

    Sundhedsssyrelsen anbefaler jo ikke over 5 genstande
    på en gang.

    Så hvis du drikker de 14 genstande på 2 dage, bør du måske alligevel helst reducere forbruget til 10 genstande.

    Eller sprede de 14 genstande over flere dage.

    Men som sådan?
  • Rettelse til den sidste linie.

    Hvorfor siger din mand sådan?
  • Det har jeg også spekuleret på. Jeg tror desværre, det er fordi der er noget om det. De, der drikker for meget finder på alle mulige ting, for at fortælle, det gør de ikke.
    Det er jo rart at få tilkendegivet her, det er i orden. Jeg er bange for, det forholder sig således.

    Leonine, jeg studser lidt over dit sidste indlæg.Har du ikke opdaget, man kan redigere. ??
    Det hjælper mig meget, for jeg skriver tidt forkert.
  • Hvis man er alkoholiker, så drikker man vel hver dag - gør man ikke ?

    Der er mange unge der fester hver weekend, og drikker sig stive, er de så også alkoholikere ?

    Jeg tror der er mange der drikker rødvin til deres mad i weekenden.

    Til hverdag drikker vi en øl til maden.
  • Hej tulle
    Nej, man behøver ikke at drikke hver dag, desværre. Man kan sagtens drikke for meget alligevel.

    Jeg kendte en mand, som var kvartalsdranker.

    Der er forskel på, at man tager en øl eller et glas rødvin til maden og så drikke en masse nogle bestemte dage.

    Jeg tvivler meget på mennesker, der sådan lige skal have lidt ekstra lørdag og søndag, for nu skal der "slappes" af og "hygges". Der ryger sikkert en øl eller to ned i ugens løb også.

    Jeg vil da lige tilføje, nu er man også begyndt at skrive flere og flere unge bliver alkoholikere.
    Så mon ikke, der tages lidt for let på alt det drikkeri.
    I min tidligere familie, så jeg alt for godt, hvordan det drikkeri kan tage overhånd. De finder på så mange løgne, at man ikke tror det muligt. Jeg kender de rævestreger. Og der er jo et problem, når manden mener det.
  • Hej igen.
    Mange tak for jeres svar, det var dejligt at se så mange ,der havde kommeteret mit indlæg.
    Der er ikke et enkelt svar på hvor meget rødvin jeg drikker fredag/lørdag. Det kan være 3/6 eller 4/5 alt efter omstændighederne og stemning.
    Grunden er ganske enkelt at jeg kan lide rødvin og nej der "ryger" ikke en øl eller to ned i løbet af ugen.
    Jeg kender godt historien om at fornægte eller holde hemmeligholde et misbrug.
    Jeg går netop i åbent forum for høre andres mening og tager gerne tingene til revurdering om nødvendig. Ingen fornægtelse/hemmelighed her.
    Min mand har nogle spøgelser i skabet fra barndommen. Et familiemedlem, der drak for meget. Jeg tror, det har gjort ham sårbar på en særlig måde.
    Kan huske min svigermor blive sur på svigerfar, hvis han fik en øl ( det var ikke ham, der havde problemet) Der har ligget en angst i nogle familiemedlemmer for at det skulle rammes af flere.
    Lilium.
  • Hej Lillium.

    Selvfølgelig er du ikke alkoholiker.

    Så langt fra.

    At nyde lidt vin er en stor del af vor kultur, det må være rigtig svært for mange af de alkoholikere der ikke drikker mere.
Log in eller Registrér for at kommentere.