Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Små 3 uger efter fjernelse af livmoder og en æggestok

Redigeret 25 december, 2010, 13:51 i Endometriose
Går det faktisk rigtigt rigtigt godt.

Der blev også fjernet noget endo ved overgangen fra livmoder til blære. Underligt at forestille sig at for 3 mdr siden var der slet ikke noget at se, og pludselig er der væv igen.

Nå - jeg er efterhånden helt ude af stærke smertestillende, jeg har dårligt behov for dolol heller - det er MEGET meget længe siden jeg har kunnet klare mig kun med panodil og diclon.

Men jeg har et spørgsmål - jeg får nul hormoner og er selvfølgelig bekymret for at jeg får endo i bughulen igen. Er der andre der kun har en æggestok tilbage, eller har I fået fjernet det hele??

Samtidig synes jeg, mit humør er meget styret af mine hormoner - her til morgen sad jeg pludselig og begyndte at græde over næsten igenting.

For en uge siden blev humøret tilskrevet afvænning af medicin, men det kan jeg ikke blive ved gemme mig under, da jeg i løbet af ugen har ligget meget stabil humørmæssigt og igår begyndte det så ændre sig igen.

Er der nogen der har lignende oplevelser?

MN

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære MN

    Jeg skriver kun til dig for at fortælle dig hvor glad jeg er på dine vegne over at du har det så godt efter din operation;-)

    Mange hilsner MAL
  • Indstillinger
    Hej Nielsen2005

    Hvor er jeg glad for at høre at det går dig god. Venter selv på at få fjernet livmoderen - kunne godt tænke mig at vide, om du fik det lavet "nedefra" eller om det var åben kirugi ????

    Jeg fik for godt et år siden fjernet min ene æggestok - så vidt jeg har forstået, så kan du fint leve uden hormoner, bare du har en tilbage eller noget af en tilbage.

    Jeg kan også nikke genkendende til det med humøret, jeg har fået meget let til tårer ;O) humøret må åbenbart sidde i æggestokkene - HI HI ;O)

    Hej fra Janni
  • Indstillinger
    MAL: tak :o)

    Janni - det var desværre åben. Jeg havde håbet de kunne gøre det med kikkerten, men da jeg kom ind på operationsstuen ville jeg lige sige der var et sted i navlen jeg havde problemer med nerveenderne pga 4 tidligere operationer, så der skulle han helst ikke gå ind.
    Personalet så meget underlige ud og sagde de forberedte en åben - jeg lignede sikkert en der var faldet ned fra månen for de kaldte kirurgen ind. Han sagde han havde tænkt over metoden og havde vurderet det i mit tilfælde ville være bedst åbne helt.

    Havde personalet ikke skyndt sig få mig på briksen og bedøvet var jeg stukket af i panik. Jeg havde selvfølgelig ondt da jeg vågnede men jeg kan ærligt sige det ikke var det store åbne sår der er værst. Det er selvfølgelig besværligt nogle dage, men ikke meget mere end kikkerthullerne - dog tog det selvfølgelig lidt flere dage end med kikkerthullerne men ellers er det egentlig det samme. Det jeg har haft mest ondt, er indvendigt, hvor de fjernede æggestokken. De steder livmoderen er hæftet har jeg ikke rigtig mærket noget til efterfølgende. Kun det med æggestokken. Havde nogle dage hvor jeg kunne sætte fingeren MEGET præcist på det sted den blev skåret.

    Så jeg vil sige at tanken om åben kirurgi var værre end selve oplevelsen. Selvfølgelig havde jeg ondt om aftenen efter operationen, men det klarer de jo med morfin osv så jeg var godt og solidt dopet.

    Jeg starter simpelthen på mit studie igen imorgen. Jeg har kun været sygemeldt i knap 3 uger, selve sygemeldingen gælder 4 men jeg føler mig klar nok til at kunne gå ned og tage en bus og have et par timer - heldigvis har jeg kun 2 * 45 min pr dag denne første uge så det er en blid start - det er nok meget godt ikke lægge for hårdt ud og samtidig komme godt i gang :o)

    Så heldigvis en succes-historie om fjernelse og om åben kirurgi - har dog fået enorm respekt for de kvinder der frivilligt vælger KS for det er samme snit! Var meget i tvivl om fjernelsen til det sidste men der gik ikke mange dage før jeg kunne mærke en ændring i smertemønsteret så der gik ikke ret lang tid før jeg var sikker på det var den rigtige beslutning. Og det bliver jo bare understreget af at jeg ikke engang 3 uger efter behøver ret meget mere end diclon og panodil til smerterne! Havde aldrig i mine vildeste drømme troet det ville gå så hurtigt med at komme af med 2 slags morfin, men jeg har taget det i det tempo der føltes rigtigt :o)

    Men ja - humøret er godt nok letpåvirkeligt af de skide hormoner ;o)

    MN
  • Indstillinger
    Uha du, ja det der med åben kirugi det er vel noget vi alle frygter, kan godt forstå at du var ved at flygte, jeg havde gjort det samme, men dejligt at høre at det går dig så godt og så, så hurtigt efter, det syntes jeg er helt vildt.
    Det der du skriver med æggestokken, det kan jeg også nikke genkendende til, da jeg fik min fjernet lå jeg sammen med en dame, som havde fået fjernet livmoderen og "kun" den, men nedefra og da lægen som havde opereret os kom og spurgte hvordan vi havde det, der var jeg ved at skrige af smerte og så lå denne her dejlig dame og sagde at hun havde det så godt og hun følte det som om hun var på welness ophold og her lå jeg med min "lille" operation og var ved at "gå til" af smerte og tænkte welness og min bare " " ;O) det gør bare HAMMER ondt.
    Pøj pøj med dit studie ;O) jeg vil ønske dig alt det bedst ;O)
    Hej fra Janni
  • Indstillinger
    Jeg må indrømme jeg også selv er positivt overrasket over hvor hurtigt jeg er kommet mig.
    Men så den æggestok - det var jeg slet slet ikke forberedt på - al fokus var jo på at fjerne livmoderen så det kom totalt bag på mig at det var det med æggestokken der voldte flest problemer - stadig hvis jeg lige vrider mig forkert eller noget, så stikker det. Det er heldigvis hurtigt væk igen, men det kom meget bag på mig at det var det værste ved det.

    Jeg lå også på stude med 2 forskellige og begge damer havde det bare vildt godt! Pisseirriterende ;o)

    Men jeg håber du får ligeså hurtig og god gavn af fjernelsen af livmoderen - nu tør jeg tro på at jeg rent faktisk kan blive noget for et barn, hvis vi vælger at adoptere - det turde jeg ikke håbe på før.

    Og ja - åben operation er virkelig noget man frygter, men jeg håber min gode og positive oplevelse kan gøre det knap så frygtindjagende. Selvfølgelig er det ikke sjovt, men jeg er meget overrasket over at det ikke er SÅ meget værre end en kikkertoperation :o)
  • Indstillinger
    hej jeg vil gerne vide om der er nogle der har taget på i vægt.efter i er blevet opereret.for jeg har taget 10kg på.og føler mig meget oppustet det er toår siden jeg fik fjernet æggestok og livmoder.i må gerne skrive til mig på min email som er dollipige@live.dk. v.h.marianne
Log in eller Registrér for at kommentere.