Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvor meget eltroxin skal i have ...

Redigeret 1 september, 2008, 08:29 i Forstyrrelser i stofskiftet
.. om ugen?

Jeg spørger da jeg har fået afvide at jeg får rigtig meget. jeg får pt 1600 mg pr uge.

Jeg har ligget stabil, i den lave (højt st sk)ende, i omkring 3 år, men nu er mit TSH på 5. Er der nogen der måske ved hvorfor det pludselig begynder at rører på sig?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Din dosis er meget høj, men om det er den rigtige, kan kun en undersøgelse af dig vise.
    Doseringen afspejler bla. din sygdom og personlige vægt.

    Dit stofskifte kan sagtens pludselig ændre sig. Det kan skyldes ændringer i kirtlen, og så skal man også tage med, at i sommerperioden kan behovet være mindre end om vinteren - det kan dog ikke give voldsomme udsving.

    Jeg fik skjoldbruskkirtlen fjernet for 1 1/2 år siden, og fik justeret dosis til 75 mg pr. dag. I januar blev dosis sat op til 100mg da stofskiftet faldt, men nu er stofskiftet blevet for højt, og dosis er sat ned til 4x75mg og 3x100.

    Mht doseringen læste jeg på en amerikansk medicinal webside, at en "fuld dosis" er ca. 0,16mg pr.kilo. Det passer meget godt med min vægt.

    En anden tråd handler om hvornår eltroxin skal indtages, og det er der flere meninger om.
    Eltroxin skal tages fastende om morgenen, og må ikke indtages samtidig med anden medicin uden at man først har undersøgt om de kan påvirke hinanden.
    Det samme gælder for kalk, som nedsætter eltroxinens virkning, og som derfor skal indtages min. 3 timer efter eltroxinen.
    Et indlæg nævner indtagelse af den fulde ugedosis på én gang - det er direkte livsfarligt.
  • Indstillinger
    Hej, sommer1.
    Du lyder så sikker i dine beskrivelser af, hvordan Eltroxin skal tages osv. Tør man spørge, hvor du har din viden fra? ;-)
    VH
  • Indstillinger
    Ja, det må du bestemt. Jeg bor i udlandet og har kunnet vælge en meget dygtig endokrinolog, som ved hvad han taler om. Når jeg læser hvordan nogle stofskiftepatienter bliver behandlet i DK, bliver jeg rystet og ked af det, men også meget glad over at jeg ikke hører under det danske system.

    Det er hårdt at have en stofskiftesygdom, og derfor er det meget, meget vigtigt at have dygtige læger, som tager sig godt af en, og det er jeg så heldig at have.
  • Indstillinger
    Hej Sommer1
    Dejligt du er i gode hænder og dejligt du har en god læge ,men jeg vil fortsat efter samråd med 2 overlæger endokrinologer ovenikøbet tage min medicin til natten -de påstår at eltroxin optages allerbedst om natten ligesom medicin mod forhøjet kolesterol,men det er interessant ,at høre og følge tråden-at tage en samlet dosis en gang om ugen kan INGEN læge da nogensinde have udtalt-det lyder helt hen i vejret ..
    Hilsen Kirsten
Log in eller Registrér for at kommentere.