Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tisser i bukserne - igen

Hej

Min søn på lidt over 3 år, blev renlig i sommerferien. Det gik faktisk helt uden problemer. Han havde et enkelt tisseuheld de første to dage, og så kørte det ellers bare. Det gik så godt, at han efter 14 dage også fik bleen af om natten, fordi den alligevel altid var tør om morgenen. Og også dette er gået helt uden problemer. Han kommer og siger til os, når han skal tisse, for han skal lige have lidt hjælp med bukserne.
Han har nu været uden ble i ca. to måneder.
Men den sidste uge er det pludselig begyndt at gå galt for ham, når han er i børnehave. Han er kommet hjem hver dag, med et sæt tissetøj i en plasticpose. Jeg har talt med pædagogerne om det, og de siger at det er fordi, at han ikke når at sige i god tid nok, at han skal tisse. Men nu husker jeg med angst tilbage på min datter, som var renlig i et halvt år, indtil hun startede i børnehave, så begyndte uheldene, og til sidst var hun oppe på, at skulle have 6 sæt tørre bukser med i børnehave, fordi hun havde så mange uheld. Det er først inden for det sidste halve år, at hun er blevet helt renlig igen, og hun er lidt over 6 år.
Nu tænker jeg lidt, om vi skal igennem det samme igen. Hvorfor kan han godt nå at sige til herhjemme men ikke i børnehaven. Jeg tænker lidt på, om pædagogerne hjælper han nok, når han siger, at han skal tisse. - Men det er jo kun en tanke, for jeg ved jo ingenting om, hvordan det foregår i børnehaven, når jeg ikke er der.
Er der andre, der har været ude for det samme? Hvad skal jeg gøre?

Mvh Karina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Karina
    Jeg kan fortælle dig, at mit barnbarn var renlig i et helt år - da han pludselig begynder at tisse i bukserne igen.

    Han havde haft en` vinter med skidragt o.s.v. UDEN at det gik galt, men efter han rykkede op i børnehaven, da begyndte det at gå galt flere gange om dagen, og det var om vinteren.
    Han er nu fem år, og ikke tæt om dagen endnu, men han har hele tiden været tør om natten, han står selv op og tisser, uden at vække os.

    Det er mærkeligt, for jeg syntes man hører mange børn med det problem i dag - det syntes jeg ikke man gjorde da mine var små..
  • Indstillinger
    Hej Tulle

    Tak for din tilbagemelding!

    Ja, det er mærkeligt. Jeg har en mistanke om, at pædagogerne ikke altid lige er til at få fat i, når børnene skal tisse, og så går det galt. Jeg har flere gange selv måttet rende rundt for at finde en pædagog, fordi der sad et barn på toilettet og råbte "Jeg er færdig". Der er nok heller ikke nogen der minder børnene om, at det måske er ved at være tid til et toiletbesøg, hvis de ikke lige selv husker det. Herhjemme går det som sagt godt med tisseriet, og han kommer selv og siger til. Men hvis jeg synes, at det er længe siden han har været på toilettet, minder jeg ham om det, og så går han ud og tisser. Også hvis han skal ud og lege eller hvis vi skal køre en tur, tager jeg ham altid ud på toilettet først. Og det ved jeg, at de ikke altid gør i børnehaven. Nå men jeg håber da, at vi får styr på det igen. Og at der også snart bliver styr på det med dit barnebarn.

    Mvh Karina
Log in eller Registrér for at kommentere.