Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har man en puls i maven?

Jeg har i den seneste tid oplevet at jeg har en "puls" i maven?

Det er ikk ved, eller omkring tarmene, men derimod mavesækken...

Jeg kan mærke en regelmæssig puls, ja næsten et banken som et hjerte..

Nogen der kan hjælpe?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    din puls kan mærkes mange steder i kroppen.Det er jo blodet, der pumpes rundt, der giver pulsen. Men det kan også være fordi din mavesæk tømmer sig, det gør den flere gange i døgnet alt efter hvor meget du spiser.
  • Indstillinger
    Din hovedpulsåre går midt igennem kroppen fra hjertet og ned, så hvis man er slank er det normalt at kunne mærke pulsen. Kan selv mærke pulsen lige netop der hvor du beskriver det. Det er helt normalt..
  • Indstillinger
    Det er rigtigt, hvad I skriver. Men nu skal I høre:

    Min mand vågnede en morgen og skreg af smerter. Blev indlagt. Efter en hel dag på en undersøgelsesbriks, scanning af nyrer m.m., kom en over-læge forbi. Han trykkede ham på underlivet, og sagde til de omkringstående:
    Det er børnelærdom, at der ikke må være puls nederst i maven (Sådan husker jeg det) og så gik det stærkt med at komme på operationsbordet. En kæmpe aneurisme, Aorta Aneurisme. Fifty/fifty for at overleve. Men den diagnose kan lægerne ikke stille, fordi den er så sjælden, at få læger har været ude for det. Han overlevede. men sikken et blodbad (sagde lægen).
    Jeg selv får piller hver dag for "hjertebanken", som kommer lige efter frokosten. Det er bare puls. Man kan ikke lige sådan få adgang til MR scanner. Aneurismer i mave eller hjerne er lumsk.
    Hvad koster en scanning, hvis man selv betaler ?
  • Indstillinger
    Hej Louise.
    Fandt du ud af mere, om din puls i maven?
    Jeg har den samme fornemmelse af min puls, som det du beskriver.
    Hilsen Tine
  • Indstillinger
    Nu har jeg fået fuld afklaring omkring denne puls i maven. Jeg blev scannet, fordi jeg blev nervøs pga alle de babuhistorier på nettet - alt så helt normalt ud. Jeg fik den forklaring, i lighed med de to ovenstående indlæg, at det er fordi jeg er meget slank, og at det er helt normalt for slanke mennesker at kunne mærke puls i maven.
    Men man kan altså godt blive lidt nervøs over folks måske velmenende katastrofehistorier, ikke kun her, men også andre steder, så måske lige en opfordring, om at vare jeres ord, inden i maler fanden på væggen. Som alleroftest, er der jo ikke noget alvorligt i vejen, så vælg ord med omhu.

    Hilsen Tine
  • Indstillinger
    Ja, kære Tine,
    man skal "vare sine ord", men hvis du hørte Aftenshowet idag mandag, ville du forstå, hvorfor man advarer: Lægen kan ikke stille diagnosen. Det koster tit livet.
    Kig på www. sundhedspolitiker.com
  • Indstillinger
    Hejsa, Jeg har det på helt samme måde.

    Men der er noget jeg er bange for, Foreksempel - Hvis jeg lægger min mobil på min mave så banker mobilen også, Ligesom maven.

    Er det nogen der ved om dette er normalt?
  • Indstillinger
    Hej Gisma.
    Det er bare vibrationer fra blodet der pumpes rundt i kroppen. Hvis du ligger på ryggen med høj puls, så kan du nok også se dit venstre bryst vibrere i takt med hjerteslaget.
  • Indstillinger
    Jeg har lyst til at skrive lidt beroligende ord til andre som læser denne tråd. Denne tråd gjorde mig nervøs og efter at være blevet noget beroliget ved at læse andre steder på nettet, ville jeg alligevel, bare for en sikkertheds skyld, have lægen til at kigge på det, fordi jeg syntes jeg kunne mærke pulsen i et ret bredt område. Lægen sendte mig til scanning blot for at være helt sikker (det kan være svært for en praktiserende læge med sikkerhed at afvise at der er en udposning) og Jeg vil give Tine ret i at man "skal vare sine ord" og ikke gøre folk unødigt bekymrede. Det var ordene om at "det er børnelærdom at man ikke må kunne mærke puls i maven" som der er en i tråden, der nævner en læge havde sagt, som var det allerførste mine øjne slog ned på da jeg første gang googlede "puls i maven". Lægen har formentlig ikke sagt lige præcis disse ord, men i hverfald er det forkert, og endnu mere forkert at det skulle være "børnelærdom". Hende som scannede mig fortalte at min aorta ligger kun 3 cm under huden, så derfor bør man kunne mærke pulsen. Hos mange mennesker kan man sågar SE aorta pulsere med det blotte øje. Så hvis du, ligesom jeg, blev skræmt, så gå til lægen hvis du føler dig utryg (det er blot en ultralydscanning), men puls i maven er ikke i sig selv noget faresignal.
  • Indstillinger
    Jeg må altså lige give mit besyv med. Det er underligt at blive skræmt over en forklaring. Man kan jo bare lige tænke sig lidt om.

    Jeg har da selv mærket puls i maven og undersøgte for flere år siden om det var naturligt. Man behøver ingen lægeeksamen for at læse sig til hvad der er naturligt og hvad ikke. Lad være med at blive skræmt over ingenting.


    Der er da stor forskel på at mærke en smule puls og så det Kathinga2 skrev.

    "Min mand vågnede en morgen og skreg af smerter."

    Jeg bliver aldrig skræmt over oplysning. Tænk, hvis dem der bliver skræmt over alting fik udelukket, man kunne læse og få VIDEN.

    Det skræmmer til gengæld mig. !!
Log in eller Registrér for at kommentere.