Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvordan og hvorledes med fleksjob og sagsbehandler?

Redigeret 16 september, 2008, 14:08 i Endometriose
Hej

- Jeg er en pige på 21 år, og haft endometriose stillet med sikkerhed efter min første operation da jeg var 17 år. Hvor jeg fik fjernet endovæv tre forskellige steder.
Siden da har jeg prøvet behandlinger med kun p-piller uden pause, hormon spiral, kombination af p-piller og hormon spiral, kombination af hormon spiral og kombinations- p-piller, kunstig overgangsalder og endnu en operation hvor jeg fik fjernet en cyste i hver æggestok.

- Dog har jeg stadigvæk endometriose smerter og spiser pinex, bonyl, dolol og Buprenorphin "Nycomed" når jeg har smerter. Alt afhængig af hvor kraftige smerter jeg har.

- Udover smerter er jeg konstant træt og følelsen/oplevelsen af at være frisk eller veludhvilet har jeg faktisk ikke haft siden jeg fik min mens. da jeg var omkring 13 år.

- Mine smerter bliver kraftigere når jeg f.eks. har været på mit studiearbejde (2-2,5 timer pr. vagt) og når jeg har gået eller været fysisk aktiv. Jeg er desværre nødsaget til at have det arbejde, da økonomien ellers ikke kan hænge sammen. Det går selvfølgelig MEGET udover mit studie, og jeg har også været nødsaget til at skippe et semester fordi sygdommen tager så hårdt på mig.

- Det tager selvfølgelig virkelig hårdt på mig psykisk, jeg synes jeg har været rigtig meget igennem til trods for min alder. Jeg kan mærke på mig selv at jeg aldrig nogensinde vil kunne klare et fuldtidsarbejde, men hvordan og hvorledes så? Hvordan får jeg fat i min sagsbehandler?
Er det svært at finde en løsning med sagsbehandleren når man har endometriose?
Jeg synes nemlig altid jeg skal forklare hvad sydommen er for andre, f.eks. studievejleder m.m.

Er der nogen af jer som har været igennem det samme som jeg skal gennemgå for at få det igennem? Og hvordan gik det der?

Jeg håber i kan hjælpe mig lidt...! På forhånd tak.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg sidder i lidt den samme situation som dig. JEg er igang med en uddannelse, og har 1 år igen. JEg skal nok klare min uddannelse, men ligesom dig, kan jeg også mærke at jeg ikke vil kunne klare et fuldtidsjob. I hvert fald ik hvis jeg også skal have lidt socialtliv ved siden af arbejde.

    Så hvis der er nogen der har har været igennem hele møllen, og har gode erfaringer, vil jeg også gerne vide det.

    //Sus
  • Indstillinger
    Slet ingen der kan hjælpe?
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg har været det hele igennem. Jeg vil rigtig gerne skrive om mit forløb....Gør det lige i morgen, da jeg er på vej i seng.

    GitteB
  • Indstillinger
    Du skal starte med at kontakte din kommune og bede om en samtale med en sagsbehandler. Der vil blive indhentet lægelige oplysninger fra egen læge og fra andre relevante behandlere.
    Du skal forvente, at du skal arbejdsprøves. Det er lidt forskelligt, om man kan blive arbejdsprøvet på nuværende arbejdsplads, eller om de vil forsøge med noget andet. Dette hænger sammen med at alle muligheder, også forsøg på revalidering skal være udtømte. Hvis man nu arbejder i et fysisk belastende arbejde, kan det være, kommunen vil se, hvordan man reagerer i et mere skånsomt erhverv, feks et kontorjob, idet det så kan være, man kan revalideres i stedet for fleksjob. Men det kan også være, du kan arbejdsprøves på din nuværende arbejdsplads.

    I samarbejde med din sagsbehandler skal også laves en ressorceprofil, http://www.social.dk/netpublikationer/m ... ekst06.htm

    Det kan være en god idé at medbringe noget info om endometriose til sagsbehandleren, feks endometrioseforeningens folder og feks den fra Glostrup, eller du kan printe det ud fra nettet, http://www.glostruphospital.dk/menu/Afd ... triose.htm

    Der er blevet strammet meget op på reglerne om fleksjob de senere år, men det betyder bestemt ikke, det er umuligt. Jeg blev uden de store problemer visiteret til fleksjob, men det tog laang tid, og jeg er desværre ikke kommet i job.

    Men start med at kontakte kommunen. Det er også en god idé at tale med din læge/behandler om det, da der vil blive indhentet oplysninger derfra. Lægerne må idag ikke udtale sig om, hvilken social ydelse man evt skal have, men kun beskrive de helbredsmæssige forhold. Så fortæl din læge og/eller sygehus, at du påtænker at søge fleksjob.

    Spørg igen, hvis der er noget!
  • Indstillinger
    Tak for dit indlæg, det er rigtig godt beskrevet og det hele. Det får jeg og andre helt sikkert meget gavn af! :)

    Okay, det er selvfølgelig iorden og retfærdigt at man skal i arbejdsprøve vurdering. Det kan jo ske man kan holde til mere eller mindre end man selv går og forestiller sig.
    På nuværende tidspunkt er jeg igang med uddannelse, men jeg er færdig til feb. 2009, kan det være en god idé allerede nu at snakke med en sagsbehandler?
    Og ved du noget om det er svære at få et fleksjob indenfor de forskellige brancher?

    Mvh. Sabrina
  • Indstillinger
    Hej Gitte1.

    Så venter jeg indtil du får tiden og overskuddet til at skrive hvad du har været igennem. :)
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke, det er afgørende hvilken branche, men det kan da godt være, at revalidering i første omgang ses som en mulighed fremfor fleksjob, hvis man har et fysisk belastende arbejde.

    Jeg ved ikke, om du får noget ud af at snakke med en sagsbehandler allerede nu, men det kan da aldrig skade med en samtale!

    Pøj pøj med det hele!
  • Indstillinger
    Hej Sab1987

    Så vil jeg forsøge at skrive lidt om mit forløb. Hvis du har nogle spørgsmål skal du endelig skrive.

    Det tog mig meget lang tid at erkende at jeg ikke kunne arbejde på almindelige vilkår. Det tog mig også lang til at tage mig sammen til at kontakte en sagsbehandler. Jeg er selv socialrådgiver og havde det svært ved at lige pludselig at skulle sidde på "den anden side af skrivebordet". Vidste også hvad jeg gik ind til, da jeg selv har siddet og bevilget fleksjob.

    Jeg tror min sag har været en af de lettere. I starten gik min sag meget langsom. Havde en sagsbehandler, der ikke helt vidste, hvordan hun skulle gøre, nu når jeg var i arbejde.... Hun tænte på arbejdsprøvninger.

    Jeg havde en rigtig god leder, så vi gik igang med vores egen lille arbejdsprøvning. Jeg har et kontorarbejde og der kan ikke findes noget mere skånsomt, så det der skulle afprøves var arbejdstimer. Vi prøvede mange forskellige modeller. Fuldtid, fuldtid 3 dage + 2 dage fri og mange andre modeller. Efter næsten 1 år fandt jeg frem til at jeg kunne arbejde 23½ time pr. uger - fordelt på alle 5 dage.

    Der kom en jobkonsulent ud på mit arbejde, hvor hun skulle vurdere, om jeg skulle arbejdsprøves andre steder i andre arbejdsfunktioner. Hendes vurdering var heldigvis at der ikke var et formål med anden prøvning, da der ikke er et mere skånsomt arbejde end det jeg har nu. Hun mente også at den prøvning vi havde lavet med arbejdstimer var ok.

    Kommunen ville have jeg skulle på et smertehåndteringskursus, for at se om dette kunne gøre jeg kunne komme på fuld tid igen (jeg var halvtidssygemeldt dengang) Det forløb var jeg på over 10 gange, hvor jeg deltog 1 gang om ugen. Forløbet var rigtig godt, men det hjælp ikke på at jeg kunne arbejde mere.

    Min sagsbehandler skulle også vurdere om revalidering var en mulighed for at jeg kunne arbejde fuld tid. Det blev vurderet at jeg ikke kunne revalideres til andet job, da der ikke er noget mere skånsomt. Hvis jeg nu var i et hårdt fysisk arbejde, tror jeg at en arbejdsprøvning i et mere skånsomt arbejde, ville komme på tale.

    Der blev indhentet lægeoplysninger fra min læge på Skejby sygehus. Jeg har været med et i smertehåndteringsorløb på Skejby Sygehus, hvor der var en psykolog tilknyttet - der blev der også indhentet oplysninger fra.

    Det hele endte heldigvis med at jeg fik bevilget fleksjob fra d. 1/6-08 :O)
    Selvom min sag har været en af de lettere har det alligevel taget lang tid - dette nok også fordi min første sagsbehandler ikke rigtig vidste hvad hun skulle stille op med mig. Min sag tog ca 1½ år.

    Vil også lige sige at inden jeg søgte om fleksjob havde jeg fået af vide fra min læge på Skejby, at nu kunne han ikke gøre mere for mig.

    Håber du kan forstå min beskrivelse - ellers skriver du som sagt bare

    GitteB
  • Indstillinger
    Hej GitteB.

    Tak for dit lange svar.

    Jeg går selv ude på skejby sygehus, og har været igennem nærmest alle behandlinger, udover at få børn (hvilket jeg ser som mit eneste håb...) Min opfattelse er ihvertfald at skejby ikke kan gøre mere end at tilbyde mig operationer efter behov og kunstig overgangsalder. Og selvfølgelig smertestillende medicin.
    Jeg fik desværre taget mine p-piller fra mig, da jeg begyndte at lide af migræne med aura. På daværende tidspunkt var jeg i behandling med p-piller non-stop i kombination med hormon spiral.

    Når jeg er færdig uddannet, er det også primært stille siddende arbejde. Så der er desværre intet hjælp at hente der.

    Jeg har lige et spørgsmål med henblik på løn. Nu er lønnen indenfor min uddannelse relativ høj for nogle men svingende, nogle får 20.000 og andre får +45.000 kr pr. måned. Hvordan bliver min løn så regnet ud, hvis jeg får beviljet et fleksjob?
  • Indstillinger
    Det er fagforeningen der er med til at beregne din løn, og det beror på en konkret vurdering i forhold til hvilke arbejdsfunktioner der bliver beskrevet ved ansættelsen. Arbejdsgiveren må gerne give en højere løn, men får kun tilskud til mindstelønnen.
Log in eller Registrér for at kommentere.