Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

træthed, smerter, mareridt...

Redigeret 28 august, 2008, 07:11 i Endometriose
er der nogen der kan nikke genkendene til dette??

jeg er en ung pige på 21 som efter at have haft endometriose de sidste 3 år er blevet opereret 3 gange, sat i kunstig overgangsalder og nu en homonspiral sat op.
jeg søger om der er andre der har gode erfaringer eller kender nogle behandlere/behandlinger som kan hjælpe mod de tilbagevendene smerter, konstant træthed og stærke drømme/mareridt hver nat(næsten). jeg prøver for øjeblikket at kæmpe mig igennem min uddannelse så jeg kan opnå det jeg ønsker i livet men syntes det er rigtig hårdt.

jeg var til et foredrag med endometriose foreningen for noget tid siden, hvor sunheds pshykolog mette kold fortalte om hendes forløb med smertemesting, er der noget der ved om der er andre der har lignende ting kørende?
jeg vil sige at efter behandling med hormom spiral er mine smerter blevet meget mindre og mindre hyppigere, men den psykologiske del som fylder utrolig meget er der stadig og det er ligesom en stor byrde at have hængende.
er der andre der har det ligesom mig??? skriv endeligt

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har det på samme måde som dig, nu er jeg så lige blevet opereret for første gang for 2 uger siden, men det kan jo vende tilbage. Hvordan var det med dig efter operation? Blev alt godt eller gik der lang tid eller?

    Knus fra endopíge snart 21 :)
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg kan kun nikke til alt det som du skriver, jeg kender det selv alt for godt...

    Jeg er ked af at høre du har været rigtig meget igennem med din endometriose, jeg har selv været alt for meget igennem synes jeg. Det tager utrolig hårdt på en at lide af endometriose, da sydommen plager en på utrolig mange punkter og former.

    Jeg er selv fra 1987, og er altså 21 år. Jeg har været meget af det samme igennem som dig, du kan evt. læse lidt om det i mit indlæg om sagsbehandler, hvordan og hvorledes mener jeg det hedder.
  • Indstillinger
    efter min første operation gik det rigtig godt i ca et år. siden da har jeg været igennem flere behandlinger, har nu fået sat en hormon spiral sat op og alt er vendt tilbage. smerterne er ikke så slemme men de psykiske tegn er tilbage.
  • Indstillinger
    ved godt det er lidt underligt at sige men det er dejligt at høre at der er andre der har det ligesom mig, for jeg syntes faktisk det er svært at leve med især med hensyn til jævnaldrende, som ikke rigtig forstår. er ved at kæmpe mig igennem min gyminasielle uddannelse som efterhånden har stået på i 5 år nu da jeg har måtte droppe ud flere gange pga af sygdom.

    har nogen af jer nogen erfaring med behandling af det pshykiske afspekt og mestring af smerterne.???
  • Indstillinger
    Jeg giver dig kun ret i at jævnaldrende ikke forstår ens situation.. at man ik har overskud til at ses efter arbejde og har smerter/er træt til at gå i byen i weekenden.. Folk fatter det bare ikke!

    Tror også endo påvirker en psykisk. Jeg føler ik kun min krop har ændret sig, men generelt hele mit sind..
  • Indstillinger
    Jeg føler også at min psyke har ændret sig rigtig meget. Det er utrolig hårdt for mig at vide jeg har en sygdom som påvirker mig hver dag, og den slipper jeg aldrig af det. Jeg ligger tit og grubler over det, og tænker hvordan livet skal komme til at hænge sammen.
    Jeg er selv blevet nød til at tage et semester om indtil videre, for jeg kan simpelthen ikke klare det. Og det er virkelig svært for andre at forstå hvordan det f.eks. er at have kroniske smerter, det psykiske og en konstant træthed hele tiden. For hvis der ikke er det ene en dag, så er der det andet.

    Jeg er spændt på at se hvad Skejby siger til mig, skal nemlig der op d. 12 september. Og siden da har jeg stoppet med mine p-piller ( var i behandling med både hormon spiral og p-piller uden pauser på samme tid), indtil jeg begyndte at få meget migræne med aura. Hvilket resulterede i at jeg ikke måtte forsætte med p-piller da det kunne være tegn på kommende blodprop eller risikoen blev for høj ved at forsætte. Det satte da helt sikkert også en masse tanker igang hos mig, så jeg er spændt på at komme på Skejby og blive scannet samt snakke med min læge der.
  • Indstillinger
    hvilken læge har du på skejby?? jeg går også fast på skejby.
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg går primært ved Paul Ladehoff, men jeg har også været ved Axel Former og Christina Kruuse.
    Hvad med dig?
  • Indstillinger
    mikkel hansen mener jeg han hedder, han er en af de nye. men har også været ved den kvindelige derude. kan kun sige at jeg føler mig i sikre hænder når jeg er der og stoler på hvad de siger
  • Indstillinger
    Jeg har faktisk aldrig snakket sammen med ham Mikkel derude fra. Men de plejer at være rigtig dygtige på skejby sygehus, uanset hvilken læge man kommer til.
    Jeg er ihvertfald rigtig spændt på hvad de siger her d. 12 september, hvor jeg skal derop! Det bliver rart at se om der er kommet noget, efter jeg stoppede på p-pillerne og kun har min hormon spiral. For jeg kan mærke at mine smerter er taget til efter jeg ikke må tage p-pillerne mere :(
Log in eller Registrér for at kommentere.