Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overreagerer jeg?

Jeg er en af de forældre der ALDRIG brokker sig til diverse pædagoger over sådan som de "passer" mine børn. Jeg mener generelt at de gør hvad de kan efter bedste evne, og at mine børn må lære at der kan være forskellige regler alt efter hvor man er.

Men lige nu er jeg simpelthen lige ved at eksplodere.

Min store pige Emma, lige blevet 5 år, går i en ellers udmærket børnehave, og hun er glad for det. Jeg blev så kaldt til en lille uformel samtale i fredags, som gik på at Emma laver en del ballade derovre... Når de er ude om eftermiddagen, bruger hun et påskud om at hun skal tisse, og smutter så ind og fx leger med vand eller bare leger på stuerne. Det må hun selvfølgelig ikke, når nu de skal være ude. Men det har så resulteret i at hun bliver mandsopdækket derovre, og hvis hun skal ind og tisse, så skal der en voksen med...hver gang.
Det regner de så med at hun bliver træt af, så hun stopper med at lave numre.

Nu er hendes ynglingspædagog så på ferie i denne uge. Og hele denne uge er hun kommet hjem og har tisset i tøjet. I går havde hun gået og været våd HELE dagen, og var postkasserød bagi, og havde temmelig ondt. Hun siger så at nogle af de andre børn havde drillet hende med at hun havde tisset i bukserne, men at hun ikke vil have hende den anden pædagog med på toilettet. Forståeligt nok, for hun er sådan lidt en sur og skrap dame. Og så ville Emma så hellere tisse i bukserne. Jeg besluttede mig så for at snakke med en af de andre pædagoger her til morgen og sige at hun skulle have lov til selv at gå på toilettet, hun havde lovet IKKE at lave ballade....

Jeg forelægger så sagen for hende den sure. Hun siger så:"Jamen hun går jo ind 85 gange og vi finder hende alle mulige steder. Det nok fordi hun keder sig." Jeg siger så at Emma kom hjem og var våd fordi hun ikke vil have en voksen med, og at de andre havde drillet hende lidt. Den sure siger så:" Ja det ved jeg godt, men hun tisser i bukserne som påskud for at komme ind og skifte tøj, men ok så må vi jo give hende en chance i dag, og se hvordan det går".

Nu har jeg så tænkt over det en times tid og er faktisk gået hen og er blevet pisse sur. Hvordan kan de lade Emma gå våd rundt hele eftermiddagen, bare for at lære hende noget? Og hvad fanden skulle hun lære af det? Og hvis tøsen keder sig, skulle hun så måske ikke aktiveres lidt? Jeg havde faktisk i foråret forventet lidt at hun ville blive indstillet til at komme før i skole, for jeg synes selv at hun er ret snu, og god til at sidde stille og tegne, kigge i bøger. Og hvorfor er der ikke nogen der har sagt noget om det før, så kunne vi da have snakket om, om hun måske var parat til at komme i skole før tid...

Hvad hulen gør jeg? Jeg er vel nødt til at sluge min konfliktsky-hed, og tage en snak med børnehaven, eller er jeg helt urimelig?

Tak til dem der er kommet igennem smøren uden at falde i søvn.

Birdotte.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er en vanskelig problemstilling. Du er der ikke selv, når tingene sker, og må føle dig temmelig magtesløs. Og så passer kemien vist ikke med den ene pædagog ;-)
    Jeg kan godt forstå du er ked af den behandling din datter har fået. Det er ikke iorden at hun går med våde bukser. Hvis hun "mandsopdækkes" er det underligt at ingen opdager dette !?
    De bør da lade hende gå alene ind på toilettet, og så gå efter hende 5 minutter senere.
    Problemet hænger jo nok sammen med den dårlige personaledækning vi lever med. Det kan ikke lade sig gøre at mandsopdække et barn, og samtidig passe 30 andre...
    Det er ærgerligt at pædagogen ikke møder dig mere anerkendende, når du ellers er ganske samarbejdsvillig og tilfreds.
    Du må holde fast i din oplevelse af situationen som mor, og insistere på en løsning af problemet. Din datter skal hverken holde sig, eller gå våd rundt.
  • Indstillinger
    Tak fordi du gav dig tid til både at læse og besvare...

    Jeg synes det værste er, at hende den sure godt vidste at Emma havde tisset i bukserne, men hun mente at Emma kun havde gjort det som undskyldning for at komme ind. Det er det der gør mig sur.

    Jeg ved godt at min pige en en værre bandit ind imellem, og hun kan drive mig til vanvid når hun keder sig. Men jeg mener bare, at i børnehaven skal de voksne passe børnene, og ikke vaske op, lægge tøj sammen, smøre madpakker og lave aftensmad, som vi andre skal gøre når vi endelig har fri. Så hvorfor kan de ikke finde ud af at aktivere børnene?
    Det bliver godt nok et rigtig langt "år" indtil hun skal i SFO til april, hvis ikke de finder en løsning.
    Jeg har ihvertfald fortrudt at jeg ikke snakkede med børnehaven om at får vurderet om hun skulle have været i skole et år for tidligt.

    Birdotte
  • Indstillinger
    Hej. Jeg synes helt sikket at du bør bede om en samtale og få dette her redt ud. Det kunne jo eventuelt være med den pædagog du har tillid til. Det lydder som situationen omkring din datter er blevet håndteret rigtigt uhensigtsmæssigt. Din datter skal jo ikke gå rundt og være våd, ej heller være bange for at komme ind på toilettet. Bed om en samtale. Jeg tror det vil blive et skidt år hvis du går og er utilfreds så længe, og din datter vil muligvis mærke din mistillid til dem der passer hende. Med hensyn til at de ikke aktivere hende vil jeg sige følgende. Børn lærer igennem leg, så det er ikke altid skidt at der ikke bliver sat 117 aktiviteter igang hele tiden. De skal også bare have lov til at være og styrke deres sociale færdigheder, hvilket sker gennem legen. Når det så er sagt, skal der jo skabes nogle gode omgivelser for legen og være voksne der kan hjælpe og støtte ved konfliker m.m. Det gør de forhåbenligt. Og husk at selvom de ikke skal vaske tøj og lave mad, som du taler om, har de mange andre praktiske opgaver udover at passe alle børnene. Til sidst tror jeg ikke, at du skal være så ked af at den datter ikke et år for tidligt i skole. Også selvom hun godt kan sidde stille m.m. Hellere et år for sendt end et år for tidligt. Det er en kæmpe omvæltning at starte i skole. Min datter kunne også sagtens sidde stille m.m og pædagogerne i hendes børnehave var ikke i tvivl om at hun skulle afsted selvom hun var lidt ung, men det var rigtigt svært for hende. Et er at sidde stille når man selv vælger aktiviteten og tidspunktet, noget andet er at kunne det når læreren bestemmer. Hun savnede børnehaven og legen Så meget det første halve år. Set tilbage ville jeg have ventet et år. Det har også betydning hvilke sociale færdigheder hun har. Det er ikke altid lykken at være den yngste i klassen heller ikke hvis du ser langt ud i fremtiden. Jeg har hørt andre sige at man kan godt komme for tidligt i skole, men der er ikke noget der hedder for sent. Jeg håber at i kan redde trådende ud med børnehaven for dine klage er helt reel, og der skal gøres noget ved den måde de klare det på. og så håber jeg at din datter kan nyde legen i sit sidste børnehaveår.
Log in eller Registrér for at kommentere.