Hjem Sind og psyke Angst

Circadin og Akarin?

2

Kommentarer

  • Redigeret 6 marts, 2011, 11:35
    ..................
  • Hej Malerinden

    Jeg vil begynde med de to spørgsmål, du stiller direkte til mig. Jeg skal svare efter bedste evne :o)

    1. Virker naturmedicinen perikon, som apoteket sælger under navnet Modigen, også på angst?

    Svar: Der er lavet masser af videnskabelige undersøgelser, der dokumenterer, at perikon virker på depression. Eftersom de lægeordinerede antidepressiver også gives med en vis succes mod angst, skulle man derfor tro, at også perikon har en effekt på angst. Men desværre har jeg aldrig set det mindste tegn på det. Selv om jeg i mange år har fulgt med i debatten om perikon, har jeg aldrig set nogen berette om, at de havde positive erfaringer med perikon ved angst.

    2. Kan man tage Modigen sammen med østogen?

    Svar: Nej, desværre ikke. Perikon griber ind i virkningen af østrogentabletterne, sådan at virkningen af dem bliver mindsket. Det skyldes, at perikon ændrer virkningen af det leverenzym, der omsætter østrogentabletterne. Perikon sørger for, at østrogentabletterne hurtigere er ude af din krop og mindsker derfor den virkning, som du skulle have af østrogenen.

    Om to slags medicin eller naturlægemidler kan fungere sammen, eller om de måske interagerer på en uheldig måde, kan man finde ud af ved at kigge i interaktionsdatabasen på:

    http://www.interaktionsdatabasen.dk/

    Angående Valdoxan, så kan jeg umiddelbart ikke finde noget om, at det kan bruges mod angst. Men jeg har ikke nærlæst folks beretninger om egne erfaringer. Jeg har kun læst indlægssedlen og apotekets oplysninger. Og det ser også ud til, at der kan være problemer med kombinationen af Valdoxan og østrogen. Der står dog, at kombinationen Valdoxan og østrogen kan tages med forsigtighed, hvad det så betyder:

    http://www.netdoktor.dk/interactive/med ... fo&id=4733

    Desuden så jeg også på Depnet, at en psykiater beretter om, at hun har flere patienter, der reagerer på Valdoxan med angst, uro og søvnløshed!

    http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/ ... fault.aspx

    Ja, du har et kompliceret sygdomsbillede. Og det psykiske og det fysiske er meget tæt forbundet. Jeg er overbevist om, at de fysiske sygdomme, du har, meget vel kan give angst og uro. Det ville være rart, hvis lægerne fra de forskellige specialer ville arbejde tættere sammen.

    Fra stofskiftedebatten ved jeg, at mange med stofskiftesygdom også lider af forskellige mangeltilstande. Er du blevet grundigt tjekket for vitamin- og mineralmangel? For den slags kan jo også give psykiske symptomer.

    Du skriver, at din læge vil give dig Sertralin mod angst. Det er måske udmærket. Men du skal være opmærksom på, at også Sertralin kan have bivirkninger.

    Jeg vil gætte på, at du får det meget bedre – også psykisk – når alle de andre ting er stabiliseret. Men angst kan jo være en modbydelig ting at døje med, så måske er det nødvendigt at få lidt for angsten i en overgangsperiode.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Redigeret 6 marts, 2011, 11:32
    ......................
  • Hej malerinden

    Du spørger, om man kan bede sin læge tjekke alle vitaminer og mineraler.

    Jeg tror faktisk ikke, at en almindelig læge kan tjekke alle vitaminer og mineraler. Men en hel masse meget vigtige ting kan tjekkes ved en almindelig blodprøve. Jeg ved, at en almindelig praktiserende læge kan tjekke for i hvert fald jern, kalk, kalium, natrium, 2 af B-vitaminerne, nemlig B12 og folinsyre, samt D-vitamin.

    (Hvis der er nogen, der har erfaringer om, at den almindelige praktiserende læge kan tjekke for flere ting, kunne det være interessant at vide!)

    Og så er der spørgsmålet, om man kan tillade sig at bede om sådan et tjek. Hvis man er sund og rask, så skal man nok ikke plage sine læge med den slags ting. Men det er jo ikke den situation, du er i. Du skriver endvidere, at du tidligere har fået påvist en lav saltbalance, og at den stadigvæk nemt bliver en anelse for lav.

    Men denne saltbalance bliver jo undersøgt ved hjælp af en blodprøve, går jeg ud fra. Og når en praktiserende læge (eller lægens sygeplejerske) i forvejen skal tage en blodprøve og sende den til undersøgelse på et laboratorium, koster det ikke meget ekstra at få undersøgt lidt flere ting ved samme lejlighed.

    Det synes jeg faktisk godt, at du kan bede om. Jeg er selv i en situation, hvor jeg nemt får problemer med saltbalancen, fordi jeg er i behandling for forhøjet blodtryk. Det er kalium, som jeg nemt kommer til at mangle, og som jeg derfor tager tilskud af, og hele tiden skal holde øje med. Jeg har af og til bedt lægen lige tjekke f.eks. D-vitamin eller kalk ved samme lejlighed.

    (Til andre brugere, der læser med: problemet med saltbalancen kaldes også nogle gange problemer med væskebalancen, eller problemet med de såkaldte elektrolytter. Det, man mangler er enten natrium, som jo indgår i almindeligt køkkensalt, eller også er det kalium. Man skal huske at skelne mellem kalium og calcium (kalk). Kalium er kendt som det mineral, man nemt kommer til at mangle, når man får blodtryksmedicin, eller hvis man sveder meget eller har diarré og opkastninger).

    Endvidere skriver du, at du evt. skal i behandling med antidepressiv medicin. Det er almindelig god lægeskik, at en læge tager blodprøver, blandt andet til påvisning af næringsstofmangler, når en person er under mistanke for depression. Psykiske symptomer kan sagtens være forårsaget af mangeltilstande eller lavt stofskifte. Nu er det ganske vist angst, og ikke depression, du har, og jeg ved ikke, om lægerne har samme regler ved angst, men under alle omstændigheder synes jeg, at du bør tjekkes…

    Det lyder godt, at du spiser sundt og tager tilskud. Men vær opmærksom på mineralet magnesium, som jeg synes, at det ville være en god ide, at du tager ekstra af. Hvis man tager kalk og D-vitamin, er det en MEGET godt ide at tage magnesium også. Man kan vanskeligt få for meget magnesium. Og man siger, at kroppen ved angst og stress bruger ekstra meget magnesium.

    Nej, det er ikke nemt at finde ud af, hvad der er de rigtige tilskud. Jeg har selv mine overvejelser i denne tid – overvejelser, som jeg har givet udtryk for i denne tråd:

    viewtopic.php?f=14&t=25770

    NB! Det er ikke for at plage dig med en masse information, som du måske ikke har overskud til at læse lige nu! Læs det, når du får tid. Hovedformålet med at give dig linket er at henlede din opmærksomhed på magnesium.

    Jeg ved intet om melatoninplastre. Jeg vil læse om dem ved lejlighed!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Redigeret 6 marts, 2011, 11:30
    ........................
  • Hej malerinden

    Ja, denne debat har bevæget sig væk fra emnet Circadin og melatonin, men det sker jo af og til med debatter. Hvis det er en gammel debattråd som her, plejer det ikke at gøre noget. Folk kan jo bare starte en ny eller føre debatten tilbage på sporet ;o)

    Jeg vil lige sige, at jeg ikke har nogen som helst forstand på dit komplicerede sygdomsbillede, men jeg ved, at hydrokortison, som du jo er nødt til at tage, kan give forøget risiko for knogleskørhed, så derfor er det nok bedst, at du tager kalk, hvis lægen faktisk råder dig til det.

    Hele denne problemetik om kalk er efter min mening ikke afklaret endnu. Jeg har endnu ikke besluttet mig til, hvad jeg vil gøre. Når du tager hydrokortison, så vil jeg mene, at du gør klogt i at følge lægens råd og tage kalk og D-vitamin. Men hvis jeg var dig, ville jeg tage magnesium også!

    Ja, læger anbefaler som regel det kalkprodukt (Unikalk), som ifølge videnskabelige undersøgelser ikke optages ret godt i kroppen. Jeg gad vide hvorfor! Gammel vane og stædighed?

    I øvrigt vil jeg gerne gøre dig opmærksom på, at hydrokortison også er kendt for at kunne give bivirkninger i form af psykiske symptomer, herunder søvnforstyrrelser! Der er dog tale om bivirkninger i form af enten depression eller mani snarere end angst.

    Men du er jo nødt til at tage hydrokortison. Masser af mennesker tager det. Jeg kendte en kvinde med leddegigt, som var nødt til at tage store doser af det, og hun klarede sig alligevel udmærket.

    Den blanding af en række urter, som du nævner, hvor stammer den fra? Jeg kender de fleste af urterne, og nogle af dem er ret virksomme, f.eks. rosenrod og russisk rod, som styrker energiniveauet i en grad, så man føler det, som om man har drukket en masse stærk kaffe og derfor slet ikke kan falde i søvn om aftenen!

    Brændenælde er ekstremt sundt, fordi den indeholder mange gode mineraler, f.eks. jern og magnesium. Jeg plejer at spise ret mange brændenælder, f.eks. i gryderetter eller omeletter. Jeg plejer at plukke dem og opbevare dem i fryseren. I år har jeg totalt glemt at høste brændenælder. Måske er det derfor, at jeg er plaget af kramper i benene? Nu, hvor jeg i et stykke tid har taget ekstra magnesium, går det dog meget bedre!

    Mælkebøtte er også meget sund. Frø af marietidsel skulle være godt for leveren. Jeg har en bunke marietidsel-frø liggende. Man kan selv dyrke dem i haven. Jeg har haft 3 unormale levertal, hvilket er et muligt tegn på, at min lever er overbelastet af medicin, men efter at jeg spiste frø af marietidsel i et stykke tid, blev levertallene normale!

    Angående alle disse urter: Jeg tror på, at de er virksomme. Men jeg ville aldrig tage sådan et blandingsprodukt med mange urter. Det, man tager, skal være tilpasset ens individuelle problematik, og som du skriver, skal man helst ikke blande alt for meget sammen.

    Der er ingen tvivl om, at det kunne være en god ide for dig at få noget psykoterapi. Men efter min mening er det et stort problem, at behandlere stort set ikke kender til hinandens specialer, og at de normalt ikke taler sammen, sådan som du også skriver. F.eks. tror jeg ikke, at en kognitiv terapeut er særlig motiveret for at sætte sig ind i, hvilke af dine psykiske symptomer der eventuelt kan skyldes dine tilbageværende hormonelle ubalancer, dine eventuelle mangeltilstande eller din medicin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Redigeret 6 marts, 2011, 11:36
    ....................
  • Hej jeg får stilnok sammen med Akarin. Stilnok er en indsovnings pille men kan ved længere tids brug holde op med at virke
  • Hej

    Må man blande Modigen med Melatonin, altså tage dem samtidigt, får også en blodtryktablet og noget Perikum.
  • Hej Sambo

    Jeg bliver lidt forvirret over dit spørgsmål, for Modigen er jo apotekets mærke af naturmedicinen perikum.

    Ud fra det, du skriver, kunne det se ud til, at du tager to slags perikum: Modigen og en slags perikum mere! Men det må vel være en fejltagelse.

    Angående dit spørgsmål om, hvorvidt man må tage melatonin sammen med Modigen, så er melatonin jo et hormon, som man normalt har tilstrækkeligt af, men hvis man af en eller anden grund alligevel mangler det, er det vel bare fint at kompensere for manglen.

    Og hvis man kigger på www.interaktionsdatabasen.dk, så vil man se, at der står, at der på nuværende tidspunkt ikke findes oplysninger om, at det kan reagere uheldigt med andre ting.

    Men, men… jeg har selv prøvet at tage melatonin sammen med Modigen, og det virkede ikke godt! Jeg kom ikke til at sove bedre, og dagen efter var jeg tung i hovedet og uoplagt, lidt ligesom tømmermænd. Så efter et par nætter droppede jeg melatoninen.

    Sagen er, at Modigen (altså perikum/perikon) måske øger mængden af melatonin. Det kan du læse her:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Så derfor får du måske for meget melatonin, hvis du foruden Modigen tager melatonin. Det er jo ikke sikkert, at dit søvnproblem skyldes mangel på melatonin.

    Jeg prøvede i stedet at tage min daglige Modigen-dosis om aftenen, en time eller to før jeg gerne ville falde i søvn. Hvis det er korrekt, at perikon/perikum øger mængden af melatonin, så er det jo bedst at sørge for, at mængden af melatonin bliver forøget om aftenen og ikke om morgenen.

    Jeg syntes, at et hjalp på min nattesøvn, da jeg begyndte at tage min Modigen-dosis om aftenen.

    For en ordens skyld vil jeg lige sikre mig, at du er klar over, at Modigen (altså perikon/perikum) ikke kan forenes med alle former for blodtryksmedicin. Du skriver jo, at du også tager blodtryksmedicin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.