Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forsinket menstruation

Redigeret 4 september, 2008, 04:11 i PMS og menstruation
Hej.. Jeg er en pige på 15 år,og jeg er jomfru.
Min menstruation har været forsinket i snart 15 dage.
Ved ikke hvad grunden er og det gør mig lidt nervøs ( Den har ikke helt været regelmæssig før ).
Vil ikke snakke med min læge om det da jeg er meget gener.
Kan i hjælpe mig ????

På forhånd mange tak ..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er meget normalt at menstraution er uregelmæssig de første år - ja, for nogen bliver den faktisk aldrig regelmæssig. Hvis du ikke har haft samleje, så er du jo ikke gravid. Tag du det bare roligt - du springer sikkert bare en gang over.

    I øvrigt kan du ikke tale med din mor om det her? Du kunne måske også tale med en kvindelig lærer eller en anden voksen kvinde i din nærhed. Det er synd, at du går og er nervøs for sådanne ting helt alene.
    Der er ingen grund til at være genert overfor lægen. Han eller hun er vant til både spørgsmål og undersøgelser også vedr. underlivet, og hvis det er en fornuftig læge vil hun/han også fornemme din naturlige generthed og tage hensyn til dig.
  • Indstillinger
    Mange tak for dit svar.
    jeg fik snakket med min mor og gik til lægen,og hun anbefald p-piller.jeg synes det er flovt at en pige på min ældre skal have p-piller.jeg betragter p-piller (kun) som en hjælpemiddel for at undgå graviditet...
    jeg er bange for, at jeg bliver tyk hvis jeg tage p-piller og jeg er også bange for,p-piller påvirker min fremtid når jeg skal have børn...?
    Hilsen P.H
  • Indstillinger
    Kæreste. Du lader til at være en rigtig fornuftig pige. Jeg er absolut voksen (52 år), og jeg er enig med dig i, at p-piller ikke er nogen særlig god ide. Det er korrekt, at hvis man vil være helt sikker på at undgå graviditet, så kan p-piller være løsningen, men det er jo ikke det, der er dit problem.
    Der er nok ikke den store fare for, at du senere ikke vil kunne blive gravid, fordi du evt. har taget p-piller, men jeg tror da du - måske sammen med din mor - skal tale med lægen igen, om det virkelig kan passe, at du bare skal have p-piller. Det kan være lægen har ment det som en kortvarig periode for at hjælpe med at gøre dine menstruationer regelmæssige.
    Prøv at få en ordentlig forklaring, hvorfor hun bare giver dig p-piller.
    Og - når du så begynder at dyrke sex, så er kondomer meget vigtige, for de beskytter mod diverse kønsoverførte sygdomme, det gør p-piller ikke, og kønsoverførte sygdomme kan senere føre til problemer med at blive gravid.
    Til den tid kan det være, det er fornuftigt også at bruge p-piller for at sikre 100 % mod graviditet, men det behøver du ikke fortælle dine fremtidige kærester.
    Du skal bare passe godt på dig selv.
Log in eller Registrér for at kommentere.