Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

vil ikke lave stort på wc

Redigeret 24 oktober, 2010, 15:57 i Førskole- og små skolebørn
Min søn er 3 år og har her over sommeren fået helt styr på det med at tisse på toilet og har faktisk ingen uheld. Desværre er det ikke det samme når det gælder afføring. Han holder sig på numsen og siger at nu skal han, men når han så kommer på potte eller toilet sker der intet. Han holder sig til han for bleen på når han skal sove til middag eller skal i seng om aftenen. Han har tidligere haft problemer med forstoppelse og derfor er det ekstra vigtigt at han kommer af med det når trangen er der. Jeg ved godt at det ikke er et unormalt problem, men hvad gør man for at komme videre? Er der nogen der har nogle gode råd til hvordan man hjælper ham til at turde give slip på potte eller toilet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Min søn havde det samme problem. Han har lige smidt bleen her i sommerferien, og det gik rigtig godt og uden problemer, bortset fra at han nægtede at lave stort på toilettet. Han ventede simpelthen til at han fik natbleen på.

    Måden vi løste problemet på, var at love ham en belønning, når han havde leveret på toilettet, og tænk engang, det virkede. Senere samme dag var der gevinst efter lidt opmuntring og minden ham om, at der jo vankede en slikkepind, hvis han lavede på toilettet. Efter at han havde gjort det den ene gang (og åbenbart fundet ud af, at det slet ikke var så slemt), har der ingen problemer været siden. Han har enda også fået natbleen af nu og der har kun været en enkelt tisseuheld.

    Så prøv (hvis du ikke allerede har prøvet) med belønning. Det virkede for os.

    Held og lykke :-)

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Vi havde samme problem med datteren, da hun var i den alder. Jeg fik det råd fra en anden mor, at vi skulle fortælle hende, at det lød rigtig sjovt, når det sagde plop, når man lavede en bæ i potten. Og så blev det pludselig skægt at lave stort, syntes hun...
  • Indstillinger
    Hej og tak for begge jeres råd. Jeg prøvede først den med ploppet i nogle dage, og han grinte ved tanken om ploppet, men intet skete der. Nå men så gik vi videre til plan b med belønning. Da han et par gange havde sagt at han skulle, men alligevel ikke turde på toilettet, så var den der pludselig. Han så ængstelig ud i hovedet, men var pave stolt bagefter. Ja hvad gør man ikke for at få et stykke chokolade.
  • Indstillinger
    Min dreng på 3 ½ år har været ikke gået med ble siden han var 2 ½ år. Dog bruger han ble om natten og når han skal lave "stort". Han er et sensitivt barn med behov for dgl. faste rytmer og rutiner og det er helt OK....

    Men jeg har prøvet over flere mdr. (8 mdr.) med at hjælpe ham på toilettet npr han skal stort. Jeg har prøvet "ploppe" lyde , læse bøger imens, hører musik imens, fortælle historier, belønninger osv. INTET hjælper. Han vil IKKE sidde på toilettet og lave stort og bliver voldsomt ulykkelig.

    Det er desværre blevet et stort problem, da han KUN vil lave "stort" i bleen når han er hjemme. Han holder sig i børnehaven og når vi er ude og ofte mange timer. Det resulterer i mavesmerter og mange infektioner (stafylokokker) i endetarmsåbningen. Selv ikke sammen med familien, som han ellers kender godt vil han lave "stort".

    Børnehaven mener ikke at kunne være behjælpelige, læger siger at det nok skal komme når det passer ham.

    Kan det virkeligt være rigtigt...skal jeg bare afvente og behandle hans gentagende mavesmerter og infektioner?
  • Indstillinger
    Vi har det samme problem med vores dreng, han er lidt over 3 år men gider ikke at laver det "store" på toilet. Han er hele tiden uden ble også om natten men når han skal lave det "store" så skal der ble på. Vi brugte efterårsferie til at smide bleen helt men det går ikke. Vi har prøvet alt og der er ikke noget der virker hos ham, hellere ikke beløning. Nu er jeg meget i tvivl om vi skal stoppe med at presse ham. Det at han er så ulykkelig påvirker mig helt vildt. Håber der er nogle som kan hjælpe :(

    Elena
  • Indstillinger
    Hej øv med at sidde på toilet med tøj på og snak sød til ham . evt syng en sang for ham imens så det er hyggeligt at være der . mine børn var bange for at side på den lille bræt til børn der kan ruse når de sidder på den . tving ham ikke til at bruge toilet han skal nok prøve det når han føler sig klar til at prøve at sidde der i længere tid . hvis du kender tiden for han har afføring kan i besøge toilettet. men uden at tvinge ham til at sidde der. og hvis børn ser os eller andre børn sidde på toilet. vil de også prøve det. hvis de får den tid det tager. held og lykke spider68
  • Indstillinger
    hej
    Tak og jeg skal nok prøve det, men jeg glemte at skrive at han ikke er bange for toiletet. Der er længe siden han begyndte at tisse på toilet og det går rigtigt godt, men han siger hele tiden at det er ulækkert at laver det "store" og græder mens han laver det. Vi har prøvet at snakke med ham og får ham til at forklare hvorfor det er ulækkert, men det kan han åbenbart ikke finde ud af. Hab har lavet det 3 eller 4 gange i løbet af efterårs ferie og det bliver bare værre og værre hvert gang. Jeg er så tæt på at give ham ble igen, er det forkeret???

    Elena
  • Indstillinger
    Nej, det er ikke forkert. Giv dog det barn den ble på, når han nu er så rædselsslagen for at gøre det på wc, så han kan få lidt ro.

    Ja, undskyld, man hvad forventer I dog at en tre-årig skal kunne forklare? Han synes, det er væmmeligt og er bange for det. Færdig. Hvorfor? Ja men, det aner han da ikke. Det er alt rigeligt for ham, at han synes, det er væmmeligt. Et barn på tre år er overhovedet ikke i stand til at forklare noget som helst. Jeg synes mange forældre forventer meget mere af deres børn, end deres alder er i stand til at honorere. Han er et lille barn, der godt nok har lært at tale, men han har altså ikke den abstrakte form for kommunikation, som voksne generelt bruger og af en eller grund forventer deres børn skal kunne forstå.

    Prøv f.eks. en gang om måneden at spørge ham, om har lyst til at prøve at lave på wc, og siger han nej, så er det sådan. Tal ikke om det, føj ham uden nogen form for kommentar. Brug i det hele taget slet ikke kræfter på at gøre et nummer ud af det. Jo mere, der bliver gjort ud af det, jo mere bange bliver han for det, for han vil tydeligt kunne mærke, at I forventer noget af ham, som han ikke kan honorere, hvilket gør ham endnu mere bange for det.

    Det kommer helt af sig selv, når han er klar til det, og I kan sagtens regne med, at det forlængst er kommet i orden, inden han skal i skole.
  • Indstillinger
    Hej Lotte

    Tak for rådet. Han fik ble på igen i dag og lige nu kan jeg virkelig indse hvor forkert var det at presse ham. Jeg mener jo selv at trygheden hos barnet skal være frem for alt og han var alt men bare ikke trygt barn i de sidste par dage :(
    Det er vores barn nr 1 og jeg vidste i forvejen at man skal være forsigtigt omkring bleen, men alligevel gjorde det forkerte.
    Nu må vi bare håbe at det kommer af sig selv

    Hilsen Elena
Log in eller Registrér for at kommentere.