Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

tandskader grundet bulimi som ung

Jeg havde bulimi i en årrække som helt ung. Mine tænder blev meget slidte af dette og ret gule, idet det meste af emaljen forsvandt. Jeg har plastik på næsten alle tænder, men det er stadig ikke så pænt, da plastikken er gullig efter flere år. Ved nogen herinde hvad der kan gøres? Kan man lægge en lidt mere hvidlig plast over alle tænder, eller er den eneste løsning porcelænskroner?? Dette ønsker jeg nemlig ikke-og ikke kun pga. prisen, men også fordi man så skal have slebet al emalje af først, for at det kan sættes fast, hvilket er meget voldsomt synes jeg (er kun i trediverne)

Kommentarer

  • Hej

    Jeg har selv en plastfortand som både bliver slidt ned og mere gullig over årene. Jeg gør derfor det, at jeg hver 6-7 år får udskiftet plasten hos min tandlæge.

    At få porcelænskroner på medfører også at den øverste del af tanden bliver blålig, kanten mellem tandkød og tand. Personligt synes jeg ikke det er særlig pænt, og skæmmer meget hvis folk har et smil/grin hvor også tandkødet bliver blottet.

    Mvh. Olsen
  • Tak for svaret. Jeg vil forhøre mig hos tandlægen, om jeg ikke også kan få det skiftet ud..det bliver sikkert dyrt, når det er så mange tænder, men det kan aldrig blive så dyrt som porcelænskroner...
Log in eller Registrér for at kommentere.