Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

efterlysning.

Redigeret 27 august, 2008, 12:59 i Endometriose
jeg har endo i mellem skede og endetarm, skal derfor have fjernet et stykke tarm og efterlyser informationer om det. vis der skulle være nogle der har været igennem dette.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det har jeg været igennem sidste sommer. Det ver ca 20 cm oppe i tyktarmen. Jeg fik fjernet ca 8 cm tarm.

    Du må bare spørge:-)
  • Indstillinger
    hvad for et sygehus fik du lavet det på?
    Hvor længe var du indlagt?
    hvor længe var du sygemeldt?
    fik du stomi?
    Skal man tarm tømmes først vis ja hvordan foregår det?
    sikke en masse spørgsmål håber du vil svare er ret nervøs:-(
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg vil prøve at svare så godt jeg kan. Men min situation var lidt anderledes end jeg kan forstå din er. Jeg blev nemlig opereret akut og fik derfor ikke tømt tarmene først.
    Jeg blev opereret på Glostrup sygehus. Jeg var indlagt 4 uger pga. at mine tarme hævede voldsomt op og jeg intet kunne holde i mig. Men igen det var akut operation og en af forklaringerne på de voldsomt hævede tarme, var at jeg har gået med det i flere år og derfor var mine tarme meget belastede inden operationen.
    Jeg fik lavet en midlertidig ileostomi(tyndtarm) der blev lagt tilbage efter 4 mdr. Jeg var sygemeldt frem til 14 dage efter at den blev lagt tilbage, da jeg var temmelig afkræftet efter operationen og trængte til at komme ordentlig ovenpå.

    Jeg kan godt forstå du er nervøs. Men normalt er man indlagt ca 10 dage, og kan sagtens gå på job bagefter med en stomi. Jeg blev tilknyttet en fantastisk stomi sygeplejerske der hjalp rigtig meget med det hele. Og det skal lige siges at jeg syntes slet ikke det var slemt med den stomi, da jeg først fik lært at ordne den. Men selvfølgelig hjalp det at jeg vidste at den skulle ligges tilbage.

    Hvis du har flere spørgsmål kan du også ringe til mig hvis du syntes det vil hjælpe dig.

    Mvh. MAL
  • Indstillinger
    er du blevet helt rask efter operationen?
    har du fået fjernet din livmoder? det skal jeg nemlig på samme tid. når jeg spørger om du er blevet rask så mener jeg total smertefri og om du stadig har endo symptomer? tusind tak fordi du svare på mine spørgsmål
  • Indstillinger
    Hej Jane
    Rask bliver vi endo piger jo aldrig, men jeg har fået det meget bedre. Jeg fik fjernet livmoder og æggestokke i foråret sidste år. Det har hjulpet utrolig meget på min livskvalitet. Jeg har stadig en hel del arvæv jeg har glæde af til tider, men ifølge en nylig mr-scanning, ingen aktiv endo.
    Så alt i alt har jeg det rigtig godt-sammenlignet med før jeg blev opereret.
  • Indstillinger
    nej det har du desværre nok ret i :-) arbejder du og hvor mange timer
  • Indstillinger
    Jeg arbejder som pædagog og arbejder 37 timer. Det skal så i samme sætning lige skrives at jeg har lagt min kost gevaldigt om og sammen med det og så at få fjernet underlivet har gjort underværker.
  • Indstillinger
    Glemte lige at skrive at efter at jeg har fået fjernet underliv og æggestokke sover jeg som en sten om natten-det er bare så fedt.
Log in eller Registrér for at kommentere.