Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tunge ben i forbindelse med nyt arbejde.

Redigeret 20 august, 2008, 08:34 i Rygsmerter
Hej

Jeg fik for 2 måneder siden fuldtidsarbejde på et kontor efter at have afsluttet min studentereksamen i juni. På mit nye job sidder jeg naturligvis meget i løbet af de 8 arbejdstimer - dog skal jeg også foretage diverse løft af forskellige ting. Jeg har bemærket, at jeg er meget tung i benene - især når jeg kommer hjem fra arbejde. Ligesom mine ben (både lår og læg) syrer meget hurtigt til, når jeg cykler hjem fra arbejde.

Jeg har en mistanke til, at der måske er en sammenhæng med min ryg (er 2 m høj og "ranglet"), da jeg i samme periode har bemærket, at min lænd har virket øm i visse stillinger og jeg et sted har læst, at dette kan have stor indvirkning på dine ben.

Er der nogen, der har samme erfaringer eller nogle forslag til, hvad jeg kan gøre for at forhindre det?

På forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Morten126

    Det lyder bestemt ikke rart, kan det måske skyldes at du delvis lukker af for din blodforsyning til dine ben? Eller at du falder sammen når du sidder?
    Strækker du ud i ryg og lænd når du får fri?

    I begge tilfælde vil jeg mene at du vil få gavn af en skråpude også kaldet siddekile. Denne kan ændre din siddeposision, eventuelt også en lændepude.
    Jeg har herunder indsat et link til LIDL' reklame, de har fra den 25.8 disse to på tilbud, men det jeg ville med linket er at du kan se hvordan de ser ud hvis du ikke kender disse puder
    http://www.lidl.dk/dk/home.nsf/pages/c.o.20080825.index

    Det var alt
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Morten,

    Jeg vil blot tilslutte mig Rita's kommentarer. Du er jo med din højde desværre i en risikogruppe for disponeret dårlig ryg, så det er med at forebygge på bedste vis.

    Tal evt. også (henvisning gennem læge evt.)med en fysioterapeut om et trænings- og adfærdsprogram for netop dig der hjælper til med at holde din ryg rask så længe som muligt. Det er vigtigt at du lærer at løfte og sidder rigtigt, samt får dig nogle (automatiserede) vaner ind på både adfærd og øvelser til forebygning.

    Håber det bedste for dig.

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Så I er altså helt enige i, at det højst sandsynligt skyldes min ryg, at mine ben bliver så tunge. Jeg havde selv en mistanke til det, så det er er rart nok at få lidt "opbakning" til ens egne tanker...
  • Indstillinger
    Hej Morten,

    Jeg kan ikke helt forklare dine tunge ben med ryg relateret problem.
    Dine "tunge ben" kan også være forårsaget af det faktum at du har skiftet arbejde og cykler længere, og blot trænger til at vænne dine ben til den nye distance. Altså komme i bedre form :)
    Men uanset hvad dine "tunge ben" er forårsaget af, bør du tænke på din ryg pga din højde, og allerede nu begynde at forebygge samt passe på dig selv.

    Held og lykke.

    /Stengaard
Log in eller Registrér for at kommentere.