Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mor siger ...

Redigeret 30 januar, 2009, 20:54 i Åben debat om diabetes
Hej!

Jeg er en gut på 18 år, som vejer godt og vel 130kg.
Min mor siger, at hun ønsker jeg får sukkersyge da hun siger det vil blive min redning.

Vi sad også og snakkede om selve sukkersygen, hun har haft den i over 12 år. At man kunne falde ind i døden osv. når man gik i seng.

Det skræmmer mig lidt at hun faktisk håber på, at jeg får sukkersyge grundet "min redning".

Jeg fårstår ikke helt hvorfor jeg skal havde den sukkersyge?

Mvh Anders.

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej Anders

    jeg fik min sukker syge i 2000 jeg var på sygehuset med ryggen så fant de ud af jeg havde sukker syge det vidste jeg ikke jeg vejede 200 kg den gang og skulle så have piller for det først 2 stk om dagen så 4 stk og til sist fik jeg 6 stk om dagen min mor sage det samme til mig nu må jeg da kunne tabe mig når jeg fik sukker syge men det kunne jeg ikke ret meget jeg begynte god nok at gå nogen ture med hunden 2 - 3 km hver dag men gik lidt i stå igen men nåde da at tabe mig fra de 200 ned til 177 til feb 2008. fordi jeg gik i stå tror jeg at det gjorde mig ingen ting bare at skulle tage de 6 stk piller om dagen det bliv til en vane for mig, så her i feb 08 skulle jeg op til min ejen læge og mit blod sukker var stadigvæk for højt så sage han til mig hvis det ikke snart kommer ned af igen så skulle jeg til at tage insulin uha så var det først det gik op for mig hvad galt det var med mig piller var en ting men insulin noget helt andet så fik jeg 2 månder til at få mit sukker tal ned mens jeg får piller så begynte jeg at gå igen med hunden hvardag først 1.5 km mere kunne jeg ikke så 2 km senere op på 3 og 4 km nu har jeg de siste 3 mdr gået 5.5 km hverdag og en dag om ugen 10 km og det virker bare på vægten jeg er nu nede på 139 kg = tabt 61 kg så mangler lige de siste 39 kg så er jeg godt tilfres og mit sukker tal er også gået meget ned får kun 2 stk piller nu lægen regner med når jeg kommer ned på de 100 kg så har jeg ikke sukker syge mere.
    så du skulle begynne at få gået nogen ture inden du måske skulle få sukker syge det er bedst. du må undskylle mit indlæg så langt men skulle have det hele med.

    mvh kim
  • Indstillinger
    Nu må jeg lige blande mig, for det med at Type-2-diabetes forsvinder, hvis bare man taber sig og spiser rigtigt, det er en myte.
    Man vil altid have diabetes, men man kan holde den nede, så man ikke har symptomer.
    Lige så snart man ændrer kostvaner eller tager lidt på i vægt komemr symptomerne igen.

    Så har man førat fået konstateret Type-2-2diabetes, vil man altid have diabetes, men det er ikek sikkert man altid har symptomer på diabetes.
  • Indstillinger
    Vil lige komme med en bemærkning.

    har selv type 2, er dog kun på kost og motions behandling, så ingen medicin overhovedet.

    min læge sagde også til mig da jeg fik det konstateret at hvis jeg tabte mig så ville sukkersygen forsvinde.

    Alle mine tal har dog altid efter diagnosen ligget rigtig pænt ved alle prøver.
    har bare altid husket at jeg kun må spise sukkerholdige ting hvis jeg laver noget hverdag, arbejde, eller motion, hvis jeg en dag ikke gider så må jeg bare heller ikke spise.

    Jeg taber mig, dog ikke særlig hurtigt, men det er ok med mig da mine tal alligevel er fine. men 9kg de sidste 6 måneder.
Log in eller Registrér for at kommentere.