Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knæet knaser

Redigeret 16 maj, 2009, 08:26 i Fod- og knæskader
Hej alle,

Jeg har i et års tid døjet med knaseri i knæet. Når jeg f.eks. sidder på hug og skal rejse mig og har belastning på benet, knaser det voldsomt i knæet. Det gør ikke ondt, men er virkelig modbydeligt at høre på og selvom det ikke gør ondt så føles det mærkeligt! Når der ikke belastning på knæet (f.eks. når jeg sidder) og bøjer/strækker benet så giver det typisk et enkelt knæk i knæet - altså ingen knasen. Knaseriet foregår inde under knæskallen så vidt jeg kan mærke.

Når jeg sidder med knæet i samme stilling længe ad gangen, bliver jeg træt i knæet og får en let smerte inde under knæskallen.

Andre der har erfaring med det? Jeg overvejer at gå til lægen med det, men vil først lige høre andre som måske kender til problemet.

Mvh,
Cypress

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hey Cypress.

    Nu er jeg ganske vidst ikke læge,
    men det lyder som om at det godt kunne være "chrondomalacia".
    lidelsen/tilstanden består i at den brusk der er imellem knoglerne og knæskallen er blevet blød.
    Normalt er den hård og virker som en støddæmper i leddet. Brusken kan blive knust eller nedbrudt i forbindelse med stor belastning, ved f.eks. træning.

    Jeg lider selv af denne lidelse, og jeg husker selv de symptomer som du beskriver. Kan du huske hvornår symptomerne kom første gang?

    En ting er i hvertfald sikkert, skynd dig til lægen og få det tjekket, og undgå for guds skyld at over belaste leddet indtil du har talt med en læge, da det
    MEGET nemt kan blive VÆRRE!

    Men som sagt jeg er ikke læge, så få det tjekket hurtigt!
  • Indstillinger
    Må jeg spørge dig, om du er overvægtig?

    Husker de samme symptomer, der dog blev væsentligt mindsket efter vægttab.

    Jeg fik konstateret lidt slidt brusk - begyndende slidgigt, da jeg fik repareret en menisk på et senere tidspunkt. Måske det "bare" er brusken, der giver lyd fra sig ved belastning?

    Marianne
  • Indstillinger
    Hej og tak for jeres svar,

    Jeg er ikke overvægtig. Ligger lige på normalvægten. Så det kan ikke skyldes for meget vægt. Ellers et meget godt bud!

    Jeg er tidligere danser og har i den grad brugt min krop i alle yderpositioner!

    Det lyder meget sandsynligt med lidelsen "chrondomalacia", men ved stadig ikke hvad det er. Jeg skal til en ortopæd den 11. december og håber virkelig på, at de tager min situation alvorligt. Jeg vil ikke sige det er blevet værre, men det er bestemt heller ikke blevet bedre, og jeg passer i øvrigt også meget på hvad jeg gør med mit knæ.

    Det begyndte i øvrigt for ca. 2 år siden da jeg arbejdede som idrætslærer, men hvis jeg tænker mig om så har jeg faktisk haft bøvl med knæet i omkring 10 år - dog ikke med knaseri.

    Jeg skal se om jeg kan huske at vende tilbage når jeg har været hos speciallægen så I kan høre hvad diagnosen er.

    Mvh,
    Cypress
  • Indstillinger
    Det bliver spændende at høre, hvad diagnosen er... husk os nu her på debatten!

    Marianne
  • Indstillinger
    Bedre sent end aldrig;

    Diagnose: løsthængende knæskal og dertil en svag VMO (lille muskel som sidder på indersiden af benet lige over knæet) http://en.wikipedia.org/wiki/Vastus_medialis

    Kan afhjælpes med træning af VMO... men dette synes jeg personligt ikke har hjulpet og mit knæ bliver bare værre og værre. Har smerter på indersiden, ydersiden, undersiden og bagsiden af knæet!

    Jeg har anskaffet mig en knæskals-løfter som jeg har på når jeg går lange ture. Det aflaster en smule.

    Overvejer at opsøge en fysioterapeut og få en second opinion da jeg ikke synes jeg fik god nok vejledning af den ortopæd jeg blev henvist til. Han ville bla. have at jeg skulle lave nogle øvelser med elastik som jeg fik ondt i lænden af at udføre! Det er jo ikke så smart......

    Kh, Cypress
Log in eller Registrér for at kommentere.