Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Det fylder for meget

Redigeret 14 august, 2008, 08:37 i Personlighedsforstyrrelser
Hej derude.

Det er lige gået op for mig, hvorfor jeg næsten altid har haft det virkelig dårligt med skole har altid været ekstrem træt, ugidelig og været nede, jeg er ikke dårlig faglig eller noget, der er jeg faktisk rigtig rigtig god. Men problemet er, at når jeg først kommer i skole så er skole det eneste jeg har i tankerne, jeg kan ikke tænke på andet og jeg går helt ned, får virkelig nedtur over det, fordi alle mine tanker handler om skole, jeg kan simpelthen ikke rette mine tanker indad og koncentere mig om hvad der er vigtigst for mig, og hvad der betyder noget for mig mens jeg er i skolen.
Det kommer til at fylde hele min hverdag og aftener, jeg mister nærmest mine følelser for mig selv og dem jeg holder mest af. Nu hvor jeg har haft sommerferie har jeg haft masser af tid til at tænke på andet en skole, jeg har haft tid og ro til at gøre hvad jeg har lyst til, og til at øve mig i at tænke på de ting jeg godt kan lide og har mest lyst til, men de tanker forsvinder gennem en si med det samme jeg sidder i et klasselokale igen, og det vil jeg bare ikke leve med, enten skal jeg på en eller anden måde lære at kunne holde ved de tanker og følelser jeg holder så meget af, når jeg ikke tænker på skole, eller også skal jeg droppe skolen, for vil ikke leve og have nedtur hver dag! det nægter jeg! så heller droppe en uddannelse, end at leve som en zombie.

Hvis der er nogen som bare forstår en lille smule af hvad jeg skriver, og kan give mig nogle gode råd til hvordan jeg holder mine tanker frie og glade mens jeg er i skole, så må i gerne skrive. Går på forresten på HHx.


mvh, den fortvivlede..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Er du stresset? Hvilke tanker er det mon du har om skolen? At det skal være perfekt? Er der noget socialt der går dig på i din klasse? Er det fremtiden, du er usikker på - altså hvad du skal efter den HH?

    Hvordan ville det mon virke for dig at øve dig på at dele arbejde og fornøjelse op tidsmæssigt? At du er i skole og laver lektier indtil kl 19 og så holder fri eller noget i den dur?

    Hvis dine karakterer er meget gode, så prøv at slappe lidt af med det.. Være lidt mindre aktiv i en periode og bare se dig omkring?

    Har du snakket med en studievejleder? Eller din læge? Er der sket noget, der gør dig ekstra trist, stresset, forvirret, bange, kontrol-freak?

    Har du ikke nogen, du kan sige det her til, som kender dig lidt? En god lærer, en rektor, en studievejleder, en morfar, en veninde/ven, forældre?
    De kender dig bedre og vil måske kunne sætte en finger på noget jeg ikke kan.

    Forresten, har du en ide om hvad du ville med dit liv, hvis ikke du skulle sidde på flere skolebænke? Én eller anden drøm som du tænker: Yes! Hvis bare jeg kunne blive det, arbejde med det? For hvis du har, så er det jo fair nok at stoppe. Ellers er der, også øvelsens skyld, en ide i at gøre hvad du kan for at løse problemet, så nissen ikke flytter med senere i livet.

    Men sig mig lidt mere om, hvad det er for tanker du tænker, når det hele kører i selvsving?
  • Indstillinger
    Jamen altså, har nogle venner/klassekammerater, som siger de heller ikke kan overskue skolen igen, den ene sagde bla han bliver træt af at tænke på skole, så han må have det lidt ligesom mig..altså, nu har jeg haft 8 timer i skolen i dag, og var direkte på arbejde bagefter i 3 timer, som var ret hektisk, men har på en eller anden måde formået at holde overblik over det hele dagen, det er jeg ret stolt af...

    Altså men nu er jeg også bare rigtig træt, og sidder og tænker på om jeg også kan overskue skole i morgen også, tænker på hvorfor jeg ikke har energi til at pleje mit forhold til en dejlig pige, altså har svært ved at genkalde de tanker og følelser jeg havde for hende i ferien, er bare virkelig træt..

    Det som jeg tror der påvirker mig, er alle de informationer, og alt det som man bare skal have styr på når man går i skole, man bruger så meget energi på at holde styr på det hele, på at følge med og koncentrere sig, og så bliver jeg bange for at blive tappet helt for energi så jeg slet ikke får udviklet mit forhold til hende pigen, og mine egne følelser og behov.

    Men okay de næste 2 dage har jeg ikke mange timer i skolen eller noget, jeg har bare brug for et pusterum, hvor mine tanker er helt væk fra skole og alt det jeg skal have styr på. De pusterum jeg så har, mens jeg går i skole, har jeg svært ved at udnytte, fordi det ligesom bare ligge i baghovedet at jeg skal i skole igen, have flere lektier, lave endnu mere, have styr på endnu mere...

    Jeg prøver at ligesom få lavet alt hvad jeg får for, så hurtigt som muligt, så jeg har tid til at slappe af, fordi så har jeg hvertfald ikke lektier at tænke på, det hjælper hvertfald lidt. Og det med uddannelse, altså jeg er ikke sikker på hvad jeg vil være, så det er noget der ligger uklart og som også påvirker betydningen af at gå i skole. Jeg kan bare ikke få tankerne hen på noget opløftene, det virker bare nogle gange meningsløst det hele.
  • Indstillinger
    Jeg synes sådan set du skulle snakke med din læge om det - det lyder lidt værre end almindelig skoletræthed, og måske ville han have nogle ideer til, hvordan du kan få det bedre. Det er muligt du er lidt deprimeret eller stresset, men det er også muligt at det er din evne til at se hvad der er vigtigt og hvad der ikke er, der svigter dig lidt. Det kan i øvrigt godt hænge sammen.

    Problemet er mere, at det går dig sådan på, for jeg tror de fleste får sådan en periode, men det virker til at have været længe...

    Hør hvad din læge har at sige - og pas på dig selv.
  • Indstillinger
    Jamen jeg tror bare jeg tager skolen alt for seriøst, og har svært ved at huske alt det sjove og dejlige i livet.

    Ellers kender jeg en psykolog jeg kan snakke med, overvejer også at gå til hypnose.
Log in eller Registrér for at kommentere.