Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

knæ

Redigeret 8 februar, 2009, 18:45 i Motion
Jeg fik for et par år siden et par nye løbesko og måtte sande efter at have løbet et par gange (kun 2x5km) at de var forkerte til mig. Jeg fik ondt i knæet og kunne ikke støtte ordentligt på det og ikke strække det ud:-(
Siden har jeg været på idrætsklinikken på glosrup hvor det viste sig at jeg også har en Becker cyste (ved ikke om det staves sådan)
Når jeg har gået meget kan jeg næsten ikke bøje benet og det kommer aldrig til at kunne bøjes helt. Jeg kan f.eks ikke sætte mig i hug stilling mere. Men værst er, at smerten strækker sig op i iskias, lår og underben når det er værst. Jeg har fået at vide at jeg skal træne det væk MEN DET TAGER GODT NOK LANG TID. ( Jeg har trænet siden marts) Det skal lige med at da jeg var på skiferie - alpin - forsvandt det næsten:-)
HVad kan jeg gøre mere eller kan der gøres noget andet?

Mvh Gitte

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Gitte.

    Jeg har ingen erfaring med det du taler om men det lyder godt nok ikke rart!
    Jeg har hørt mig at man skal passe på med hvis man løber for mange gange om ugen, godt nok har du ikke gjort det. Men altså, jeg ved slet ingen ting om dit emne. Så desværre kan jeg ikke være behjælpelig!
  • Indstillinger
    Jeg synes faktisk, at det lyder lidt vildt, at du skal træne det væk! jeg fik selv en knæskade her for et års tid siden, og det var vist et af korsbåndene der var slidte, og jeg fik det kun godt igen ved at lade knæet være så meget i ro som muligt, og det tog også bare vildt lang tid, men nu er det godt igen, og jeg kan løbe som jeg plejede at gøre. Men selvfølgelig, der kan jo ske mange forskellige skader i knæet, så den ene behandling passer ikke til den anden skade... så jeg kan desværre heller ikke hjæpe så meget, desværre! håber du har fået dig et par nye løbesko nu :-)

    Får I i øvrigt løbet noget overhovedet her om vinteren? jeg synes det er så svært at komme ud...
  • Indstillinger
    Uha - det er svært for mig at løbe om vinteren. Jeg er vist en rigtig luksus-løber, som kun kan motivere mig selv, hvis vejret er dejligt - ikke for varmt og ikke for koldt .... og slet ikke for vådt ;-)

    Jeg tror, at jeg må sande, at jeg først kommer rigtig i gang til foråret, men så skal jeg altså også i gang. Jeg fik købt nogle helt fantastiske løbesko sidste år, så der er ingen undskyldning.
    Tidligere fik jeg ondt i mine knæ, når jeg løb, men det var fordi jeg ikke havde nogen ordentlige sko. Nu er det slet ikke noget problem mere.

    Er der mon nogen der har et tip til, hvordan man (selv om man er luksusløber) kan få gang i løbeskoene om vinteren?

    :-)
    B
  • Indstillinger
    Jeg håber dit knæ er blevet bedre. Selv fik jeg konstateret en Beckers cyste i højre knæ i 2002. Årsagen var nok for mange trapper på arbejdet. I et ½ år kunne jeg ikke bøje knæet, så det var ekstra besværligt med et toilet der kun havde 20 cm. fra kumme til væg. Der måtte siddes på tværs. Jeg sov dårligt pga. de konstante smerter, og gik med krykker, da jeg endelig kunne komme ud at gå.
    Der gik næsten et år inden det blev konstateret på Herlev H. ved en simpel undersøgelse: jeg fik skannet knæet med det, som de fleste har fået skannet deres maver ved graviditet; og man kunne tydeligt se en linseformet væskeansamling inde i leddet.

    Jeg fik diverse blokader, som ikke virkede, da det jo ikke var muskulært, derefter gik jeg længe til fysioterapi, som hjalp en smule, men det er først inden for det sidste års tid, at jeg ikke har konstant ondt i knæet. Jeg har bare måttet "tage den med ro" som lægen anbefalede. Om det var det rigtige ved jeg ikke.
Log in eller Registrér for at kommentere.