Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp - jeg er i tvivl, om jeg spiser forkert?

Redigeret 14 februar, 2010, 11:15 i Åben debat om spiseproblemer
Kære netdoktor!

Jeg har aldrig skrevet et indlæg før, og håber ikke, at jeg skriver for meget.

Jeg er en pige på 22 år, og lider dagligt af problemer med min mave/tarm. Jeg føler mig ofte oppustet, og har skiftende diarré og forstoppelse (mest forstoppelse), samt mavesmerter.
Jeg har haft spiseforstyrrelser siden, jeg var ca. 12 år, og blev færdig med 7 måneders behandling d. 7. jul. '08. Siden nov. '07 - jul. '08 har jeg ca. taget 12 kg. på.

Jeg spiser varieret og sundt, og sulter ikke mig selv, samt dyrker varieret og regelmæssig motion (løb 3 gange om ugen, herunder intervalløb; jeg styrketræner med fitnessbold derhjemme, og somme tider går jeg til vandgynimastik og spinning i fitnesscenter). Jeg sørger for at holde min. 1 hviledag om ugen, og træner ikke mig selv for hårdt flere dage i træk; jeg træner max. 1 time om dagen.

Jeg er stadig bange for at blive tyk, og føler mig på nuværende tidspunk for tyk. Jeg vejer ca. 62 kg. og er 163 cm. høj, så jeg ved godt, mit BMI er normalt. Jeg kan forstå, at det tager tid for stofskiftet at tilpasse sig, men jeg er meget urolig for, at min vægt bare skal fortsætte med at stige selvom, at jeg spiser sundt (den anbefalede kostpyramide) og dyrker motion. Jeg overveje at lægge min kost om, så jeg kan prøve mig frem og se, hvad der kan hjælpe, så jeg taber mig lidt igen (jeg er selvfølgelig på vagt over for, at jeg ikke får spiseforstyrrelser igen! Men jeg er også klar over, at mit anstrengte forhold til mad muligvis vil være en del af mig resten af mit liv).

Jeg overvejer desuden, om mine maveproblemer kan skyldes, at jeg indtager mælkeprodukter (1/2-3/4 l. mælkeprodukter om dagen), især skummetmælk. Jeg har læst (bl.a. på alun.dk), at kroppen kan have det svært med mælkeprodukter, fordi kroppen slet ikke er beregnet til at indtage mælk på den måde (på alun.dk står der desuden, at "hvis det ikke fandtes på jorden for 10 000 år siden, lad være med at spise det!", jfr. http://www.alun.dk/slank-vejen-til-en-flad-mave.asp). Men hvis jeg ikke indtager mælkeprodukter, får jeg så nok kalk?

Endvidere overvejer jeg, om jeg skal vende mig til at spise mere proteiner og droppe kornprodukter om morgenen, så jeg fx spiser omelet til morgenmad - og i det hele taget spise flere proteiner, og skære ned på kornprodukter (i forvejen spiser jeg kun grove kornprodukter, grovpasta, brune ris etc.) - men naturligvis vil jeg fortsat spise fx 1 skive rugbrød til frokost, samt 1-2 dl. brune ris el. grovpasta til aftensmad. Vil dette være skadelidt for mig?

Jeg er virkelig ked af min krop, men nægter at gå på en eller anden lynslankekur el.lign. Jeg ønsker at spise normalt og varieret, men i og med, at jeg har har haft/er spiseforstyrret i hovedet, har jeg svært ved at skelne mellem, hvad der er godt og hvad der er skidt for min krop. Hvad er egentligt "normalt" at spise - hvordan kan man holde sig slank på en sund måde?

Jeg har tidligere refereret til alun.dk, fordi jeg har læst en del af deres artikler. Jeg synes, de virker meget professionelle i deres måde at skrive og formidle deres budskaber på, men som beskrevet oven for er jeg alligevel skeptisk overfor deres metoder, bl.a. at undgå mælkeprodukter.

Jeg kunne naturligvis kontakte en diætist el.lign., bl.a. via Stolpegård (center for spiseforstyrrelser, hvor jeg gik i behandling), og spørge dem om det samme, som jeg har spurgt dig om - men dem er jeg også lidt skeptisk over for, fordi jeg ifølge deres "madprogram" fx bør spise 2 dl. havregryn til morgenmad m/2 dl. mælk og frugt, tre skiver rugbrød til frokost med pålæg og grønt, og 2-3 dl. kogt pasta/ris/120 g. kartofler til aftensmad, samt kød og grønt (og 2 mellemmåltider)... dette har jeg forsøgt, men det resulterede i, at jeg følte mig træt og uoplagt og proppet, når jeg spiste mad i den mængde. Jeg gav virkelig madprogrammet en chance, og spiste på den måde i ca. 5 mdr., hvorefter jeg fik lov til at skære ned.

I dag spiser jeg fx 1 dl. gryn om morgenen m/ 2 dl. mælk, frugt; til frokost: 1 skive rugbrød m/ æg og dertil blandet salat; til aftensmad: 1-2 dl. kogt pasta/ris el. lidt kartofler, min. 100 g. kød, samt grøntsager/salat. Jeg spiser altid fedtstof til maden, fx margarine, olie etc., for jeg ved kroppen har brug for fedt. Og jeg indtager, som sagt, 1/2-3/4 l. mælkeprodukt. Dertil spiser jeg frugt som mellemmåltid.

Som nævnt i starten, har jeg dagligt problemer med maven, og har dårlig afføring.. det er meget ubehageligt, og jeg har haft det i mange år (før pga. spiseforstyrrelser, men nu ???). Derfor er jeg desperat efter at få styr på min krop, så jeg kan være glad og føle mig godt tilpas!

På forhånd vil jeg sige tusind tak, fordi De ville bruge tid på at læse mit indlæg.

Mange hilsner fra mig!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er muligt at spørge din diætist om hun kan fortælle dig hvor mange kalorier man skal bruge med dit aktivitetsniveau for at holde en stabil vægt på f.x 63 kg. Så kan du tage den med ro med hensyn til om du tager (for) meget på af den mad du spiser.

    Hvis du lytter for meget til alun.dk, kan du hurtigt få nogle fikse ideer om ting, så jeg synes, du skal vente med at tjekke "alternative" kostråd indtil du har det lidt bedre med at spise i det hele taget.

    Min kæreste har også haft en spiseforstyrrelse, og døjer også med oppustet mave. Jeg synes du skal snakke med din læge om, hvad der er at gøre ved det, helt konkret. Det kan være mange ting med din mavesyre eller tarmbakterier der lider under spiseproblemerne du har haft, men helt ærligt, så ved jeg det ikke. Prøv dog at spørge.

    Mælkeproblemer plejer at give mavekramper og diarre lige efter du har drukket mælk, det gør det i hvert fald hos mig. Sådan lyder det ikke til at du har det. Hvis det generer dig at drikke mælk, så snak med din diætist om, hvorvidt du kan drikke havre- eller rismælk istedet.

    Pas også på, at du ikke bare gør din spiseforstyrrelse til et intellektuelt problem og bruger lige så meget krudt på at vide noget om kost som du gjorde på din spiseforstyrrelse. *SS*

    Tag fat på de problemer der er, og tal med de rette folk om de konkrete ting. Lad være med at spekulere for meget, før du har spurgt dem, om de har nogle forslag.

    Knus, og fortsat god bedring.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar!!! Det er dejligt at få en så velbesvaret tilbagemelding - og ja, jeg har selv spekuleret på, om mine spiseproblemer er ved at blive til et intellektuelt problem. Tak, tak... det er dejligt at høre en andens mening, og jeg vil helt klart søge svar og vejledning hos en diætist og læge!
  • Indstillinger
    Du er velkommen! Held og lykke fortsat og husk at passe på dig selv. Du virker som en gæv pige - dem kan verden ikke få for mange af. Knus.
  • Indstillinger
    Hej Maria
    Du har allerede fået et godt svar, så jeg vil kun bidrage med et enkelt, nemlig at der findes flere gode mælkeprodukter der holder maven iorden - surmælksprodukter.

    Og med hensyn til din vægt, så læs tråden her - mælkeprodukter er gode mod overvægt.

    http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 17514&f=49
  • Indstillinger
    Jeg kan nikke genkendene til mange af de ting du er ude for. Har selv lige lidt af en spiseforstyrrelse. Har taget 4 kg på, har det utrolig hårdt med det, men må hele tiden minde mig selv om det er for mit eget bedste. Jeg har ikke haft min mens i et år, hvilket også tager ret meget på mig, ikke mindst fordi jeg er bekymret for om den nogensinde vil komme tilbage. Døjer stadig meget med luft i maven, og da jeg havde anorexi, pruttede jeg næsten konstant! Det var virkelig ubehageligt, ikke mindst fordi folk opdagede det var mig, og fandt det meget frastødende. Jeg har selv erfaring med, at frugt giver mig mest luft i maven, og tynd afføring. Det samme gælder grønsager. Selvom kostfibre også er meget sunde, holder jeg mig lidt tilbage for dem, da de også kan give luft i maven/ tynd mave. Ang. kalk, så er det rigtigt at det er ekstra vigtigt efter en spiseforstyrelse. Men du skal endelig huske at spise nok med d-vitamin, da kroppen ikke kan optage kalk uden det. Derfor er der utrolig mange ældre oppe i norden der døjer med knogleskørhed, selvom vores kost er en af de mest kalkrige! D-vitamin findes i sollys, æggelommer, fede fisk som laks, hellefisk, sild og især i sardiner. Mælk er også mistænk for at indeholde stoffer der afkalker knoglerne, derfor kan du også få kalk fra andre kilder som: sardiner (rigtig godt, da de indeholder utrolig meget d-vitamin!), grønkål (kroppen optager faktisk dobbelt så meget kalk fra planteriget, end fra dyreriget, så det bedste er fra grønsager:) ), broccoli, mandler og sesamfrø (utrolig rige på kalk!). Alle de sidst nævnte kilder indeholder mere kalk end mælk :). Men mælk er også en god kilde, hvis du ikke bryder dig om de andre ting. Bare husk at få d-vitamin, ellers optager du intet af kalken! Motion er desuden også rigtig godt, som du jo får meget af. Det styrker knoglerne næsten mere end noget andet :). Rigtig godt at høre du også har kæmpet dig ud af dit mareridt af en spiseforstyrrelse. Ved selv hvilket helvede det er at vefinde sig i. Alt held og lykke frem over. Håber du kan bruge mit svar (:. Knus Emilie
  • Indstillinger
    Jeg kan nikke genkendene til mange af de ting du er ude for. Har selv lige lidt af en spiseforstyrrelse. Har taget 4 kg på, har det utrolig hårdt med det, men må hele tiden minde mig selv om det er for mit eget bedste. Jeg har ikke haft min mens i et år, hvilket også tager ret meget på mig, ikke mindst fordi jeg er bekymret for om den nogensinde vil komme tilbage. Døjer stadig meget med luft i maven, og da jeg havde anorexi, pruttede jeg næsten konstant! Det var virkelig ubehageligt, ikke mindst fordi folk opdagede det var mig, og fandt det meget frastødende. Jeg har selv erfaring med, at frugt giver mig mest luft i maven, og tynd afføring. Det samme gælder grønsager. Selvom kostfibre også er meget sunde, holder jeg mig lidt tilbage for dem, da de også kan give luft i maven/ tynd mave. Ang. kalk, så er det rigtigt at det er ekstra vigtigt efter en spiseforstyrelse. Men du skal endelig huske at spise nok med d-vitamin, da kroppen ikke kan optage kalk uden det. Derfor er der utrolig mange ældre oppe i norden der døjer med knogleskørhed, selvom vores kost er en af de mest kalkrige! D-vitamin findes i sollys, æggelommer, fede fisk som laks, hellefisk, sild og især i sardiner. Mælk er også mistænk for at indeholde stoffer der afkalker knoglerne, derfor kan du også få kalk fra andre kilder som: sardiner (rigtig godt, da de indeholder utrolig meget d-vitamin!), grønkål (kroppen optager faktisk dobbelt så meget kalk fra planteriget, end fra dyreriget, så det bedste er fra grønsager:) ), broccoli, mandler og sesamfrø (utrolig rige på kalk!). Alle de sidst nævnte kilder indeholder mere kalk end mælk :). Men mælk er også en god kilde, hvis du ikke bryder dig om de andre ting. Bare husk at få d-vitamin, ellers optager du intet af kalken! Motion er desuden også rigtig godt, som du jo får meget af. Det styrker knoglerne næsten mere end noget andet :). Rigtig godt at høre du også har kæmpet dig ud af dit mareridt af en spiseforstyrrelse. Ved selv hvilket helvede det er at vefinde sig i. Alt held og lykke frem over. Håber du kan bruge mit svar (:. Knus Emilie
  • Indstillinger
    Hej her siden i Torsdags har jeg i alt kun spist en portion yoghurt, en portion cornflakes og en halv rugbrød samt drukket meget saft og vand og spist lidt frugt og grøntsager. Min krop er begyndt at være rigtig svag og jeg får svedeture, diarré og Torsdag-Fredag opkast stort set hele tiden.
    Kan ikke få mig selv til at spise noget overhovedet.

    Det er også meningen jeg skal til lægen, men kan knap nok stå på mine egne ben uden at få det dårligt og mine ben begynder at ryste.
    Hvordan kan jeg på en ordenlig måde få noget næring, så jeg kan tage til lægen og få noget hjælp?

    Mvh Kristian
Log in eller Registrér for at kommentere.