Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Vægt:(

Redigeret 14 august, 2008, 08:25 i Endometriose
Hej Alle

Jeg blev opereret for endo januar 2008, og derefter fik jeg besked på at ta p piller konstant uden pauser. Det var på sin vis også ganske ok men jeg oplevede desværre at jeg begyndte at få ubeskivelige smerter ifm sex, som jeg ellers aldrig havde haft før. I juni kommer jeg så til akut kontrol på skejby, da jeg fortsat har smerter, men også begyndt at få meget hård mave. Jeg fik ikke meget ud af undersøgelse da de i høj grad var præget af strejken, men for at "lukke" munden på mig, så fik jeg en hormon sprøjte og efterfølgende femanor til at ta de værste bivirkninger. Det har hjulpet på smerter ifm sex, hvilke jeg ikke oplever nu, men jeg er ikke glad for at udsætte min unge krop(kun 26 år) for hormoner i massevis. En af de primære grunde er at jeg har taget omkring 7 kilo på efter jeg er blevet opereret, hvilket går mig utrolig meget på. Det sidder primært på mave, hofter og lår og jeg er så præget af det at jeg snart bliver meget frustreret. Det på maven gør at jeg sidst på dagen ligner en gravid, og jeg har altid haft den fladeste mave. Jeg kan heller ikke være i meget af mit tøj pga vægten, så nu søger jeg desperat råd hos alle andre endo kvinder med samme problem. Jeg spiser sundt, træner et par gange om ugen, så jeg ved snart ikke hvad der findes mere af gode råd. Men skriv endelig hvis der er nogle solstrålehistorier rundt omkring, for jeg trænger til et håb at gribe fast om:)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ang vægtøgning i forbindelse med P-piller. Så er du ik den enester. Da jeg tog P-piller(er stoppet med dem igen, da jeg ik kunne tåle dem) tog jeg også på. Jeg gik op i Bh skål og bukserne blev for stramme. Jeg ved godt det ik er så positivt, men mine ekstre kg forsvandt i løbet af 3 uger after at jeg stoppede på P-piller.
    Skal ind og have sat en homon spiral op til oktober, så må vi se om koliene kommer igen.

    Selvom jeg er "homon-fri" lige i øjeblikket, bliver jeg også "gravid" i løbet af dagen. Ken have den fladeste mave om morgenen, og så hend over eftermiddagen vokser den til noget der ligner 4 mdr. Pisse træls!!!! fik engang af vide at det var luft i bughulen - men hvad hjælper det, når jeg ik ved hvad jeg skal gøre ved det??

    Jeg har ik en mirakkelkur for hvad du skal gøre, men vil bare fortælle at du ik er dene eneste der oplever problemet. Jeg er selv et lille nips på 48 kg og 170 cm høj, så det kan hurtig ses at der kommer flere kilo på maven.

    Tanker herfra
    //Sus
  • Indstillinger
    Det med vægten pga. p-piller har jeg ikke oplevet, men ved der er rigtig mange der har. Nogle har haft glæde af at skifte p-pille mærke!Jeg får novynette.
    Jeg tog primært på i vægt efter 2. operation men med sund kost(Minimum med brød, pasta eller ris, eller helst intet og så spis mange grøntsager og frugt)og træning, tabte jeg de 8 kilo i løbet af et år og har holdt det i 3 år nu. Min mave er også fuld med luft så jeg ligner en gravid, men det er der vist ikke rigtig noget at gøre ved!Sådan er det vist bare med os endo-piger;)

    Det eneste råd er sund kost og træning. Og alkohol er den lede synder mht. forbrænding, så det er bandlyst hvis du vil tabe dig.

    Håber det bliver bedre!:)
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Hvorfor skulle du tage P-piller uden pauser?? Er det pga. smerter?? Er selv "ny endo-pige" på 28 år, som ikke har nogle symptomer, udover et stort graviditets ønske som ikke er blevet opfyldt, det var derved det for nylig blev konstateret. Jeg skal efter operationen - og forhåbentligt en graviditet, også ha P-piller. Det har jeg ike spist i 5 ½ år, så er selvfølgelig lidt betænkeligt ved det... også fordi jeg tænker på det med vægten, men det er da godt at høre at det ikke er alle der tager på af det.
    Et andet spg. er det med luften i maven op af dagen.. Hvad er det for noget??? Er det en bivirkning efter operationen som man skal døje med alle dage til man går i overgangsalderen?? Og føles det som "luft i maven" som man bare skal lukke ud -griner-, eller føles det som en ubehagelig oppustethed??

    Vh. Skytten
  • Indstillinger
    Hej

    Lige en bemærkning til det sidste indlæg. Det er desværre en af de trælse bivirkninger efter en operation, og nej det er ikke bare lige at slå en prut og så færdig. Det er en slags mavekneb med mange prutter i løbet af en aften:) Det er heldigvis ikke hver aften, men tæt på... Det med p pillerne er simpelthen for at holde mens væk, da det jo ikke er sundt at bløde når man har endo. Derfor tager man p piller konstant og holder kun 3 dages pause hvis man vel og mærke begynder at bløde af sig selv. Desværre tog det ikke alle mine gener ifm endo, derfor får jeg hormoner nu. Men jeg overvejer kraftigt at stoppe med det efter min 3 mdr behandling for je g kan ikke lige at fylde min krop med det. Hvis jeg havde vidst inden jeg blev opereret at der fulgte så mange bivirkninger med så havde jeg valgt at takke nej. Så kunne muligheden ha været at man bare tog p piller hele tiden i stedet for at blive opereret for det har helt klart forværret problemet. Jeg går også med en angst om det kan ske jeg ikke kan få børn, men det er ikke aktuelt i mit liv endnu, så jeg prøver at sende tanken væk. Jeg fik godt nok af vide at mine chancer er gode men det kan jo descærre ændre sig og så skal der uanset hvad lidt flere forsøg til. Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke med fremtiden og håber du får en masse børn:)
  • Indstillinger
    Hej Hej,

    Jeg læste lige dit indlæg HK...og jeg blev altså noget nervøs....du siger at det der med luften er en af bivirkningerne ved operationen, men hvis mani forvejen lider rigtig meget af oppustethed, bliver det så endnu værre efter en operation? Du siger at hvis du havde vidst det ville blive sådan her efter operationen så havde du takket nej til den. Men inden du blev opereret, led du så af mange smerter eller hvordan var det???

    Jeg skal selv igennem kikkertundersøgelsen her i september, jeg ved dog ikke om jeg har endo, men det er det den forhåbentlig skal be- eller afkræfte. Jeg har dog nærmest alle symptomerne, men altså jo flere gange man får af vide man absolut intet fejler jo mere i tvivl og skør føler man sig. Jeg kender også godt det er med maven..om morgenen er den flad som en pandekage og i løbet af dagen vokser og vokser den bare...man føler sig virkelig gravid og som om man bærer rundt på 30 kg ekstra på maven! Det er møg irriterende, plus man ikke altid har mulighed for, eller kan komme af med luften hvis man er på arbejde eller sammen med andre mennesker....øv....

    Jeg tænker bare, det der luft du snakker om er en bivirkning efter operationen er det slet ikke muligt at komme af med det med tiden????

    Glæder mig til dig svar:-) og tak....

    Mange hilsner

    M
  • Indstillinger
    Hej igen

    Det var skam ikke for at gøre nogen nervøse, men jeg syns bare der er kommet mange ting til efter min operation. Min mave har heller ikke være i topform før, men ja det er blevet langt værre efter min operation. Jeg har prøvet alt men intet middel er dukket op endnu. Jeg lever sundt men alligevel går den helt amok om aftenen og så prutter jeg. Det er egentlig ikke så meget det at jeg har luft i maven, ,men at jeg har taget på og det hele har sat sig på mave, hofter og lår. Jeg har altid været flad mavet, så det er hårdt lige pludslig at gå et par str op i tøj.

    Jeg havde mange smerter ifm mens før jeg blev opereret og det er jeg glad for at jeg ikke har mere. Men det er jo p pillernes skyld jeg ikke får mens og derved ikke smerter. Jeg har haft mens efter min operation og der havde jeg de samme smerter som før. Nu er jeg så i en hormonkur som har taget smerter og smerter ved blødning, så det er positivt, men jeg vil ikke være i overgangsalder i en alder af 26 år.

    Jeg håber i hvert fald at alt går godt med din operation og vi er heldigvis allesammen så forskellige, så måske får du ingen bivirkninger. Jeg siger bare at jeg ville ønske jeg´havde haft nogle andre valg...
Log in eller Registrér for at kommentere.