Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lavt stofskifte - ny i gruppen

Hej
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden. Det var ikke voldsomt lavt, men jeg havde mange af de symptomer, der er nævnt i jeres indlæg.
Mit TSH var 7,5 (0.3-4.5) ca og t4 13,4 (13.0-23.0) -så det var begyndende lavt.
Har I fået taget blodprøverne anti-TRO og TRAS? Set dem nævnt på Sonjas stofskifteforum. Hvilken betydning har de?Selvom man ikke har en autoimmun reaktion, skal man så ikke i behandling?

Er der andre som lider af brystspændinger efter at være begyndt på Eltroxin?

Håber at høre fra nogen?

Vandmanden

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa - og velkommen til....
    TPO er en blodprøve som viser om kirtlen danner antistoffer (imod sig selv - altså angriber sig selv) Jeg har set værdier lang over de 1000 - mit var på 100 og jeg mener det skulle være over de 50 før der var tale om at man danner antistoffer. Her er der altså tale om en betændelsestilstand. Jeg har ikke fået taget blodprøven senere hen - ved egentlig ikke hvorfor, men nu skal jeg til endokrinologerne, så mon ikke de tager denne blodprøve. Jeg tænker at ´hvis tallet er faldet, er der større chance for at min kirtel engang kan klare sig uden medicin. Men er ikke sikker.
    Jeg har ikke fået taget TRAS-blodprøven, men mener det er en prøve som også viser om det er en uhelbredelig tilstand der er tale om - men er ikke sikker - prøv at stille det samme spørgsmål på Sonjas Stofskifte-forum...
    Jeg mener dog at man skal i behandling selv om man ikke har en positiv TPO - for hvis man har det dårligt - skal man da behandles.....
    Jeg har ikke oplevet brystspændinger, men jeg ammer også - så det er jo svært at mærke kan man sige. Men ellers har jeg virkelig mange bivirkninger af medicinen må siges - men jeg har altid reageret voldsomt på hormoner (som fx p-pillr) og dette er bestemt ingen undtagelse.
    Hvordan har du det nu med humøret og energien - ja og i det hele taget kan du mærke at livskvaliteten stille og roligt bliver bedre. Jeg selv fik det stille og roligt bedre efter en måned - og nu synes jeg at hver uge bliver bedre og bedre - Men hold op man må virkelig have tålmodighed med denne sygdom...Ting tager tid....
    God bedring
  • Indstillinger
    Hej. Tak for dit svar.

    Jeg har fået lidt af det samme svar fra Norge.

    Jo, jeg synes det hjælper selvom det ikke ses så meget på mine værdier endnu. Før sov jeg gerne 8-9 timer hver nat og skulle så lige have et par timer på sofaen når jeg kom hjem. Nu sker det kun (næsten da) efter en hel arbejdsuge. Min hud klør stadig meget. Kvalme i forbindelse med måltider er blevet mindre, ligesom mine øjne er mindre tørre (det er muligt at få linser ud igen). Ligesom jeg har læst her i dette forum, har jeg en del spændingshovedpine. Sidst jeg lavede lidt sport fik jeg efterfølgene lidt synsforstyrrelser og hovedpine.
    Men nå -det går nok- benene vender ned og hovedet op.
    Det vigtigste er at få dagen til at hænge sammen hjemme, og at jeg kan passe mit arbejde - nå ja og har det godt til vores bryllup i september:-)

    Dejligt at høre, at du blev gravid. Der er debat om, hvordan ens stofskifte skal ligge på den norske side. Det er også lidt spændende, da vi også ønsker os et barn.

    Kender du til det med sport og blive dårligt + muskel og led gener? (har haft seneskedebetændelse og gene omkring muskulaturen ved den ene hoftekam)??

    Aften hilsen
    Vandmanden79
  • Indstillinger
    Hej Vandmand79.
    Du efterlyser kommentarer med muskel og ledsmerter. Da jeg fik konstateret lavt stofskifte døjede jeg meget med kramper i div. muskler, det kunne være når jeg bukkede mig, fik jeg ex krampe i mine mavemuskler, når jeg bukkede hovedet fik jeg krampe i min halsmuskel når jeg løb fik jeg krampe i mine lægmuskler osv. Lægen tog blodprøver og en af dem viste at mit muskelenzym var 1759 og skulle ligge ml. 50-150 (det ville svare til en martonløbers- og det kan man ikke just sige at jeg løb)
    Nu efter ca. 6 ugers behandling, kan jeg stadig få enkelte kramper, men de går hurtigere over. Og hvis jeg går en lille tur, mærker det som om jeg har lavet 1000 mavebøjninger.
    Jeg har ikke den samme muskelstyrke som jeg pjejer, og kan ex. have svært ved at åbne et glas rødbeder.
    mine led føles også stive.
    Jeg regner og håber det bliver bedre, når kroppen har fundet den rigtige dosering, og ved så ikke om muskelstyrken kommer af sig selv, eller der skal genoptræning til...
    Hilsen Helle63
  • Indstillinger
    Hejsa
    jeg kender sørme også til ømme led og muskler. Inden jeg kom i behandling havde jeg mange lægkramper især - det kan godt ske indimellem stadigvæk. Jeg har også døjet med en meget øm lænd og har fået behandling for dette - har fået at vide - at det er den hormonelle ubalance som er årsagen....??? Med hensyn til hovedpine og migræne lider jeg meget af dette i perioder - men nu hvor jeg har været på den samme dosis i 6 uger er det blevet meget bedre.
    Jeg tror først jeg får det rigtig godt, når den helt rette dosis er fundet, for det er ganske hårdt for kroppen at stige i dosis. Kroppen har det helt klart bedst med at få tilført den samme dosis over længere tid. Nu fik jeg taget blodprøver igår - og jeg er virkelig spændt på udfaldet. Har det rimeligt fortiden, men har erfaret at mine blodprøver sagtens kan være skæve selvom jeg føler mig tilpas - men jeg orker ikke at skulle øges i medicin, da det giver mig så meget ubehag som væskeansamling i kroppen, hovedpine, svimmelhed, træthed m.m.
  • Indstillinger
    Hej Husker 1 og Helle 63

    Tak for jeres svar.

    Jeg har altid været ivrig sportsudøver og aldrig døjet med ømme muskler, men har nu her haft seneskedehindebetændelse og ømhed ved en hofte. Rart at vide, at det måske kan være stofskiftet. Og at jeg fx er lidt ekstra træt, har haft hovedpine fordi, at jeg blev øget i dosis i sidste uge.
    Skriv endelig når du hører om dine prøver Husker1 - det kunne da være spændende.
    KH
    vandmanden79
  • Indstillinger
    Jeg glemte i mit indlæg at fortælle at jeg igennem 5 mdr og inden da har haft frygtelige led og muskel smerter som endokrinologerne sir' er en følge sygdom til myksødemet-faktisk blev det betegnet som bindevævs sygdom som forsvinder i takt med eltroxinen virker-
  • Indstillinger
    Jeg er glad for at læse Helle63 fortælle om kramper-jeg husker nu tilbage på vanvittige lægkramper og krampe i en muskel lige inde under højre ribben som gjorde ondt i et par minutter -det er fuldstændig ophørt ,så det har da noget med det lave stofskifte at gøre-og at det så stopper når man får eltroxin
Log in eller Registrér for at kommentere.