Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har jeg endo?

Redigeret 6 august, 2008, 03:40 i Endometriose
Åh hvor er det trættende altid at have smerter og lægen blot ordinere p-piller...
Har været 2 gynækologer som har lavet en scanning af mit underliv, resultat= spændt "mørbrad" (stræk ud, og ta de her p-piller HVIS det skulle være endometriose tager de mange af smerterne) hmm..

P-pillerne hjalp da også men min krop bliver mærkelig når jeg tager dem, derfor stoppede jeg (manden og jeg vil også gerne prøve at få barn). Nu er den helt gal og min nye læge har givet mig en henvisning til en gynækolog (hun tror det er pco, fordi jeg har sådan nogle bylde-lignende bumser), jeg selv tror det er endometriose, mine ubehag:

* kramper i endetarm/æggestokke især under mens', hvor jeg nærmest ikke kan gå på toilettet
* Altid træt... altid!
* Smerter under samleje (mit underliv er ved at sprænges)
* byldelignende bumser (som efter min egen teori kommer af hormonelle forstyrrelser da jeg ikke får dem hvis jeg tager p-piller)
* brunligt udflåd en uge før mens'
* SMERTEFULD mens med masser af kramper i underliv

Og nu har jeg så også fået migræne-lignende hovedpinge før og efter mens'...

Er jeg helt gal når jeg selv tror det er endometriose?? Det var min tidligere læge der først troede det var det, men da gynækologen ikke kunne se noget med den scanning hun foretog blev der ikke gjort mere ved det.

Jeg har læst lidt om pco, men jeg har ægløsning, har ikke problemer med uønsket hårvækst/vægt og blødningsforstyrrelser (min mens kommer altid til tiden).

Hvad gør jeg herfra??
Jeg har ikke ret meget tiltro til den nye gynækolog jeg skal til.. de har 2 gange ikke kunnet se noget ved at foretage scanningen nedefra, så hvad skulle forskellen være nu.

Tak for hjælpen, og jeg underskylder på forhånd mit noget rodede indlæg.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er en meget svær diagnose at stille - men du ahr da en del symptomer der stemmer overens.
    Det der med at gynægologen ikke kunne se noget på scanning, og derfor ikke gjorde mere ved det har jeg desværre selv været igennem. Og det er noget fis, endo kan slet ikke nødvendigvis ses på scanninger. Mine har i hvert faldet aldrig vist noget, og har snakket med en masse andre, hvor dette også er tilfældet.
    Hvis jeg var dig, ville jeg kræve at lægen gav en åben henvisning, eller en direkte henvisning til et sygehus. Eksperterne indenfor området er på Glostrup og Sjekby, men mener også at der skulle vær åbnet et center på Odense hospital.

    Forresten er p-piller en meget udbredt behandling for endo, da den er med til at holde det nede.

    Håber at du får en afklaring på dine smerter.
    Mvh Rikke
  • Indstillinger
    Helt enig med alt hvad Rikke skriver, bortsetfra det er Svendborg sygehus og ikke odense.

    De der scanninger via skeden giver jeg nul & niks for - har fået foretaget SÅ mange af dem uden de har vist noget som helst og er opereret et par gange nu.

    Så tal med gynækologen om en henvisning til et af de 3 steder - Glostrup, skejby eller Svendborg. Det ER den eneste måde finde ud af om det er endo eller ej.

    Dog kan man sagtens have pco og regelmæssige menses - VED du med sikkerhed du har ægløsning?
    PCO og endo kan også forekomme for samme person.

    Håber du får et svar snart - hvis du bor i KBH kan jeg anbefale Jens Stenderup på højbro plads - hammerdygtig gynækolog og han troede på mig fra dag 1, selv om jeg havde andre gynækologer der sagde jeg ikke havde endo og bare skulle tage mine p-piller som anvist samt strække mørbraden.
  • Indstillinger
    Hej begge to,

    Jeg har testet med en ægløsningstest for at se om jeg overhovedet havde ægløsning (i forbindelse med at jeg gerne ville blive gravid). Den viste positiv imellem mine mens'. Så jeg går da ud fra jeg ahr ægløsning.

    Jeg har fået en tid hos en gynækolog til oktober, det er længe at vente "bare" for at komme igang med behandling, men nu må vi se hvad der kommer ud af det. Jeg bor selv i Glostrup, så jeg håber jeg kan få gynækologen til at henvise mig til sygehuset...

    Det kommer vist også til at vare længere end forventet med at blive gravid, men jeg havde det lidt på fornemmelsen.

    Tak for Jeres svar i hvert fald.
  • Indstillinger
    Hvis du har endo, så kan det være du spænder i hele underlivet pga. endosmerter og derfor vil det faktisk hjælpe lidt at strække mørbraden, så du kan slappe af;) Ikke sagt at det fjerner endo smerterne, men måske nogle af muskelspændingerne, indtil du kan få noget hjælp!
Log in eller Registrér for at kommentere.