Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

overvægtig 5 årige pige

Redigeret 7 december, 2011, 09:17 i Førskole- og små skolebørn
hej min datter på 5 år er meget overvægtigt, hun vejer cirka 10 kg for meget. jeg er selv overvægtig. men vi prøver her hjemme ikke at spise for fed mad, og prøver så vidt det er muligt og gå en tur sammen med min datter hver dag. Men det der er galt med hende er, hun spiser ikke så meget usundt, det er mere mængede, og jeg siger til hende hun ikke skal spise så meget, men det er ikke så let, hun forstår ikke helt endnu, at det er det hun bliver større af. Men hun ved godt hvad der usundt. Hun taber sig ikke rigtig og vi har både diætist og ergo på hende i sammenarbejde med børnehave. Jeg føler mig lidt fortabt og alene med det her, kender ikke rigtig andrer der har børn, i hendes aldre der er overvægtig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har en datter på nu snart 7 år, som var på vej til at blive lidt for buttet, da hun var i 5 års alderen (var dog aldrig mere end højst 4 kg for meget). Problemet var også her, at hun spiste for store mængder. Vi fik at vide i børnehaven, at hvis hun ikke snart tabte hvalpefedtet, så ville hun få varige problemer med vægten resten af livet. Sådan! Dt fik os til at sætte restriktioner på hendes madindtag, også selvom det gjorde ondt. Nå hun havde spist en passende portion, så fik hun at vide, at hvis hun herefter var sulten kunne hun få yogurt (cheasy), frugt eller en skrællet agurk (det elskede hun dengang). Der var selvfølgelig en del skrig og skrål i starten, men vi holdt ved. Samtidig købte vi rulleskøjter, god cykel, sjippetov osv. og far brugte tid udenfor med hende hver dag. Idag er hun helt normalvægtig og en meget aktiv og populær pige, for fysisk aktive børn, der er gode til sport, sjipping o.lign er tit også populære blandt andre børn. For os var det afgørende, at børnehaven meldte klart ud, da vi selv var lidt "blinde" for problemet...
  • Indstillinger
    ps. vi fik også set råd, at introducere "lørdagsslik". Dvs. hos os blev det fredags-disney-slik. En god lille skål lækker varieret slik og evt. også en is, men til gengæld ingen-INGEN-søde sager alle andre dage. Det tog også lige lidt tilvænning...
    Til gengæld lavede jeg dog hjemmelavede ispinde af yogurt, som hun kunne spise, når hun blev meget lækkersulten i hverdagene...
  • Indstillinger
    vi har også kun slik en gang om ugen. jeg siger også til min datter hun skal holde igen, selvom hun vil have mere og spise. Hun er bare ikke så vild med at cykel, men hun gynger meget og bruget meget tid ud i haven.
  • Indstillinger
    Hej!
    Jeg har en datter som har været overvægtig i en del år. Hun er teenager nu. Hun har deltaget i +Camp i år 2010 og 2011. Det er en camp for overvægtige børn, hvor sund kost og motion er på dagsordnen. Efter en uge i 2010 kom hun hjem med så meget selvtillid, at jeg som mor bare blev så glad. Det samme skete i år. Vi har lavet en kostomlægning i hjemmet, da min datter netop kom hjem med nogle gode forslag til sunde retter de havde fået, og nye motionsformer hun havde fået øjnene op for.
    Jeg kan varmt anbefale at sende din/jeres datter/døtre på +Camp...
    Min datter deltager igen i år og det er den uge hun ser aller mest frem til. Ikke mindst på grund af de gode venskaber hun også har fået der.
    Tjek evt. deres hjemmeside www.pluscamp.dk
    :)
Log in eller Registrér for at kommentere.