Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjælp til at komme ud af depri'en.

Redigeret 11 september, 2008, 19:02 i Åben debat om depression
Hej.
Jeg er en dreng på 15 år. Jeg har fået konstateret en depression, lægen sagde at jeg har fået den lette version. Jeg har altid haft et stresset liv, vil ikke skrive de ting jeg lavede i hverdagen, det tager alt for lang tid. :D
Jeg er på medicin nu, i snart 1 ½ uge.
Føler ikke det hjælper, men det er jo klart da det skal havde 2-4 uger.
Jeg har fået så mange tanker som jeg ikke kan komme af med igen. Det er f.eks.
Hvorfor er jeg havnet ved denne familie? - ikke fordi jeg er utilfreds, men det er bare et spørgsmål jeg stiller mig selv.
Hvad er der, der ude. andre mennesker?
Hvorfor ser lige præcis sådan ud?
Også har jeg en følelse af uvirkelighedsfølelse som de kalder det.
Måske er det fordi jeg har været stresset og derved udviklet en depression?
Spekulér alt for meget, tænker for meget. hvordan får man hjælp til at lade være med det? Kognitiv terapi?
Hjælp hilsen H

Kommentarer

• Hej med dig

Jeg er 55 år og har også en depression, men jeg kan godt huske hvordan det var at være 15 år. Nu er du en dreng, og jeg en pige; men jeg tænkte også store tanker og det er jeg blevet ved med siden. Jeg synes at det hører med til livet at tænke over: Hvorfor er jeg netop blevet født ind i den her familie, hvad vil mit liv bringe, hvorfor forandrer vores klima sig, og ender det med et stort brag en dag. Jeg fandt små sentenser i blade og bøger (dem der er på flabben på Gajol-æsker) og samlede dem i et lille hæfte, dem jeg synes var gode. Jeg kunne også godt lide at skrive, og du kan jo godt kan jeg se så skriv alle dine tanker ned. Når der er gået 3 måneder og medicinen virker, så læs skriverierne fra begyndelsen og du kan se at du er kommet meget videre. En depression er ikke rar, men tænk på at du nu vil få en erfaring som du kan bruge resten af dit liv og måske vælge job udfra til den tid. Ha det rigtig godt og husk at søvn er meget vigtig at få nok af, uanset hvor gammel man er.
  • Hej dreng:)

Jeg er en ung mand på 19, som siden 2006 har haft jævnligt tilbagevendende depressioner pga. at min far det valgte at begå selvmord - også pga. depression! Så det ligger vist til familien.

Depression er rigtig nok en skidt ting, men alt kan vendes til noget godt, hvilket også er noget, man kan have godt af at øve sig på, især i sådan en situation.

Jeg har fået medicin, psykologbehandling og sågar været indlagt på psykiatrisk hospital.. Nu er jeg kommet videre, og noget tyder på, at det her kunne gå hen og være vedvarende! Og så kommer det helt store: psykiatrisk behandling og kognitiv terapi er helt sikkert hammergodt og brugbart, men der hvor mit liv for alvor begyndte at rykke i en god retning, var da min mor sagde til mig: " du skulle begynde at dyrke noget sport", hvorefter hun iførte mig løbetøj og skubbede mig ud af døren med en venligt puf. Jeg løb en tur og kom halsende hjem og opdagede at jeg følte mig glad, hvilket var en følelse, som jeg næsten havde glemt. Husk på at sport er virkelig mange forskellige ting! Fælles for dem alle er, at motion kan være eddersvært at tage sig sammen til, men edderlækkert at have fuldført. Sport er ikke nødvendigvis f.eks. forbold, som man kan være dårlig til og opleve nederlag ved. Når man løber, går, svømmer eller cyker en tur alene i naturen, vinder man! Motion er motion, og videnskaben har bevist at det er bedre end lykkepiller, idet at motion virker mere effektivt og ingen bivirkninger har. Du har sikkert allerede prøvet hvor tør man kan blive i munden af de piller eller at vågne op om natten helt våd af sved - det er selvfølgelig meget forskelligt fra person til person - men de to ting er ret almindelige for mange forskellige slags lykkepiller. Motion sikrer dig en god søvn, og du bliver tør i munden på en sund måde:)

Motion og søvn er rådet fra mig, som har nedkæmpet mange og svære depressioner i mit liv!

Til sidst skal det siges at jeg har lagt pillerne på hylden og nu er gået fra at være fucked up og uden fremtid, til at være succesfuld og igang med en uddannelse som giver papirer på at jeg kan pleje andre - sikken vending! :)

Du skal nok klare den! Og kom så ud og løbe med dig! når du så kommer hjem igen, så tag dig et langt bad, og fyr derefter op for noget stand-up eller andet sjovt, for latter virker nemlig på samme måde som motion:)

Hilsen Mathias:)
Log in eller Registrér for at kommentere.