Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Homonspiral

Redigeret 9 september, 2008, 02:27 i Endometriose
Hejsa!!

Jeg skal have sat en homnspiral/stav på til oktober. Tænkte bare om der var nogen herinde der har kendskab til hvordan det foregår??

Er blevet opereret 2 gange og så p-piller, som jeg ik kan tåle, derfor skal jeg have en spiral. Jeg har endnu ik fået nogle børn, så der er ik så meget plads at komme ind på.

Men hvis der er nogen der har fået en sat op og kender til eftervirkningerne, skal jeg advare min arbejdsplands om at jeg skal sygemeldes et par dage efter, el hvordan har du haft det??

Håber der er nogen der kan kast lidt lys over mine spørgsmål.

//Sus

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg fik den sat op af JJK på glostrup. Det gjorde ikke specielt ondt eller noget. Jeg var lidt øm men ikke noget vildt. Det kunne tages med et par panodiler. Jeg havde heller ikke fået børn.

    Held og lykke;-)

    MAL
  • Indstillinger
    Jeg fik sat min op hos en gynægolog under lokalbedøvelse. Synes ikke at selve opsætningen var så slem, men lå hjemme i en lille uge efter med smerter i maven (pga. der var opsat et fremmedlegeme). Idag har jeg haft den i 3½ år, og det var det hele værd.
    Jeg tror desværre ikke at der er noget sikkert svar på hvordan du vil opleve det, jeg har i hvert faldet hørt et utal af forskellige beretinger.

    Pøj pøj med det
  • Indstillinger
    Jeg takker mange gange. Jeg ved godt der ikke er to opsætninger der er ens, men det er meget rart at hører fra andre der har prøvet det.
  • Indstillinger
    Jeg var 19, da de satte min op, og der var heller ikke nok plads. De prøvede først med lokalbedøvese, men det gik slet ikke. Så nogle uger senere fik jeg sat den op under fuld narkose på Hillerød Sygehus. Det gik fint, havde lidt smerter efter og var træt efter narkosen. Mener jeg fik det gjort torsdag og var så sygemeldt fredag plus havde friweekend, men en dag eller to burde være nok, tror jeg
  • Indstillinger
    Jeg fik min hormonspiral sat op af Axel Forman på Skejby Sygehus.
    Han klippede den mindre, med den begrundelse at jeg var ung og derfor ikke havde så meget plads indeni.
    Og så advarede han mig om, at det kunne være lidt ubehageligt. Jo tak!

    Så lagde han lokalbedøvelse indeni, hvilket var voldsomt smertefuldt på mig. Jeg vred mig som en ål, og kunne slet ikke lade være med at græde, selvom jeg ellers er ved at være ret hardcore med alt det her endo-halløj, hvis jeg selv skal sige det ;)

    Da det så var overstået, satte han spiralen op, og det var om muligt endnu mere smertefuldt end lokalbedøvelsen (som tydeligvis ikke virkede).
    Al ros til Axel Forman i øvrigt. Han er knagme god i nærmest alle situationer - behagelig, professionel og super empatisk.

    Da jeg kom ud i venteværelset igen bagefter, sad min kæreste og så helt grøn ud i hovedet. Jeg havde åbenbart skreget så højt at alle de andre kvinde i venteværelset var blevet noget betuttede.

    Jeg skriver det ikke for at skræmme livet af dig, men blot for at forberede dig på hvordan det kan (men ikke nødvendigvis vil) være.

    Jeg var blevet lovet fuld narkose (unge pige, ingen børn, over-følsomt underliv, mange smerter osv.) , men grundet menneskelige fejl var den del blevet glemt et sted i systemet, så jeg måtte få den op som alle andre.

    Jeg havde det i øvrigt fint allerede dagen efter, men én ting er sikkert: når den skal ud igen om fem år eller mindre, så vil jeg være dopet til ukendelighed, som jeg blev lovet. For ingen får lov at pille ved den igen, mens jeg er vågen, det er helt sikkert.

    Held og lykke med det :)

    *Tanja*, 22.
  • Indstillinger
    Jeg må indrømme jeg også fik det skidt af at få lagt spiral op. Jeg fik min i september/oktober 2005.
    Sagde til lægen jeg fik det skidt hvilket han ikke troede på, og så kastede jeg op på ham....

    Da jeg skulle have den skiftet fik jeg den taget ud uden problemer. Havde taget lidt smertestillende i forvejen men det gjorde slet ikke ondt. Det nev en smule men meget meget mindre end endo-smerter.

    Den næste fik jeg så lagt op i fuld narkose i forbindelse med en kikkertop.

    Så vær forberedt på du nok ikke er særlig kvik på selve dagen - men jeg fik SÅ god gavn af den og havde det længe godt kun med spiral og ingen andre hormoner :o)

    Så at have det skidt mens den lægges op, kunne i mit tilfælde opvejes af gevinsten bagefter :o)
  • Indstillinger
    hej..

    jeg fik sat en homonspiral op for lidt under en måned siden, efter at jeg er blevet opereret 3 gange og har været sat i kunstig overgangsalder via homon sprøjter.
    det kom lidt som en overraskelse for mig at jeg skulle have sat den op da min tid på skejby sygehus den dag kun var til en behandling med homonner, men grundet uventede omstændigheder blev det altså pludseligt den dag i stedet. må sige at jeg gerne ville have været forberedt. både sygeplejesken og min special læge forsikrede mig at det ikke ville gøre særlig ondt men da jeg insisterede fik jeg lagt noget lokalt bedøvende. jeg kunne mærke at det hjalp med det samme idet jeg blev helt slap. da han så lagde min homonspiral op blev jeg stærkt chorkeret idet det gjorde så ondt at jeg skreg og selv læge sygeplejeske og veninde som ikke var forberedt på det blev meget urolige. jeg TROEDE at det ville gå over og med ro i sindet drog jeg på shopping med min veninde i århus, jeg måtte dog erklære overfor hende midt på strøget at jeg simpelthen ikke kunne mere, da smerterne var blevet så stærke. da jeg kom hjem lå jeg sygemeldt de næste mange dage og måtte også have vagtlæge til at ordinere stærkere medicin end det morfin lignende jeg selv havde.

    jeg håber at det ikke bliver lige så slemt for dig. men du må hellere forberede dig på ikke at skulle noget de følgende dage. men det kommer nok også an på hvor stærke smerter du er vant til.
    m.v.h Janne
  • Indstillinger
    Til Tanja.

    Jeg har selv fået sat en hormon spiral op på Skejby sygehus. Da jeg gangen forinden den blev sat op, fik jeg afvide at de nok ville give mig fuld narkose. Da jeg ikke har født børn, kun var 19 år dengang, og selv havde rigtig mange endometriose-smerter. Men da det kom til stykket, så fik jeg også kun en lokal bedøvelse og "tilpassede" spiralen til mig.
    Til trods for at jeg nærmest var blevet lovet at det var med fuld narkose.

    Men altså, jeg synes stadigvæk Skejby sygehus er rigtig gode til endometriose, så jeg kan også kun give dem ros.
  • Indstillinger
    Fik lagt hormonspiral for 1 1/2 år siden, og fortryder det IKKE!

    Jeg har heller ikke været gravid inden. Fik lagt den op uden bedøvelse, når det gjorde ondt var det meget kraftig smerte, men det var i kortvarrige jag, og alt i alt ikke så slemt. Bagefter var jeg øm men havde ikke decideret smerter, tog et par panodil og slappede af resten af dagen, men allerede om aftenen havde jeg det fint.

    Har været opereret en gang, zoladex behandling i et år og prøvet mig frem med flere forsk typer p-piller, og hormon spiralen er klart den bedste behandling, jeg føler mig ikke påvirket af endo'en til daglig mere. Har ind imellem nogle svage smerter, men det er absolut kun i kategoerien småirriterende.
Log in eller Registrér for at kommentere.