Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

lavt stofskifte/den korrekte dosis eltroxin

Redigeret 25 juli, 2008, 18:37 i Forstyrrelser i stofskiftet
Jeg har i 4 mdr været i behandling med eltroxin pga lavt stofskifte efter graviditet. Til at starte med lå mit TSH på 28 - blev så langsomt banket ned på 2,5. Da jeg reagerede voldsomt på Eltroxin - med hjertebanken m.m. - startede jeg kun på 25 mikrogram og har nu i 4 uger været på 100mikrogram. For 2 uger siden var TSH på 1,7 - og jeg har egentlig haft det godt den sidste måned. Måske fordi jeg ikke er blevet øget i medicinen - for det reagerer jeg voldsomt på med svimmelhed og træthed. Men idag fik jeg svar på blodprøver igen - og øv nu er TSH steget til 5,9. T3 er 17 og T4 er også indefor normal-området.
Men hold op hvor træls - hvorfor skal det være så svært at nå en vedligeholdelses-dosis med Eltroxin. Jeg skal jo helst ned på en TSH på omkring de 1 - ifølge endokrinologerne.
Er der nogle der har nogle erfaringer med fin-justering?
Jeg regner med at blive henvist til endokrinologerne nu - da det er ved at gå temmelig meget udover min livskvalitet...Føler ikke min læge har helt styr på behandlingen m.m. Tror nu at jeg skal øges til måske 150 mkrogram... Det satser jeg på og krydser fingre for at jeg snart når den rigtige dosis...
Vil meget gerne høre fra andre mht medicin-regulering og erfaringer i forhold til den helt korrekte dosis.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg vil nødig tage modet fra dig...men fire mdr er ikke så lang tid med denne sygdom. Jeg har selv haft den i 5 år, og det er gået meget frem og tilbage med justeringer både op og ned. Det er en tålmodighedssygdom ;-) ... kroppen er så uendelig lang tid om at reagere blivende på bestemte doser, og man forfalder derfor let til at gøre noget i utide af bar utålmodighed. Jeg har endda prøvet at sætte dosen for meget ned selv, fordi jeg havde det skidt, med det resultat, at det tog rigtigt længe før TSH var på plads...dumt...Men nu har jeg så meget styr på det, at når jeg har haft symptomer et stykke tid, kan jeg regulere. Jeg har lige sat dosen ned med 25 mikrogram OM UGEN ;-) DET er finjustering...Men hvis du har det godt, er det vel ok?
    Held og lykke!
Log in eller Registrér for at kommentere.