Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ammer stadig?

Redigeret 14 oktober, 2009, 05:29 i Små børn
Hej alle sammen

Jeg har en dejlig datter på 15 mdr, som jeg stadig ammer ret ofte, både om natten og om dagen. Hva synes i? Jeg vil blive ved til hun selv siger fra.


Kh Maria

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg ammede min søn, til han var to år og tre måneder. Jeg synes helt klart du skal blive ved, så længe I begge synes, at det er hyggeligt.
  • Indstillinger
    Okaay (: der er mange der mener at min datter er alt for stor til at få babs, men det er hun ikke. Om natten er det kun mor der kan trøste med babs, far kan ikke trøste hende med en sut eller noget? hun får 3-4 faste måltider omdagen resten er babs (: hun får os en sutteflaske til aftensmaden med lidt saft eller sødmælk i. Hun vejer 9,1 og er 73 cm lang, min sp siger at hun ikke er undernæret eller noget, så er godt tilfreds med hende, men hun er på nakken af mig pga at jeg ammer hende så meget som jeg gør. Men alså det er jo mit barn ikke? Og stopper ikke før hun selv siger fra!
  • Indstillinger
    Hej igen

    Der var også rigtig mange, som havde forfærdelig travlt med, at jeg skulle stoppe med at amme min søn. "Det er han da alt for stor til" og, "det er altså ulækkert" var bare nogen af de bemærkninger, som jeg måtte lægge øre til. Men når alt kommer til alt, er det jo helt op til mor og barn, og alle andre kan bare blande sig uden om!
    Det jo også rigtig sundt for barnet, så for mig og se er det godt på alle punkter at amme længe, hvis altså begge parter hygger sig med det.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Jeg kan kun give ret i at det er super hyggeligt at amme, og det er noget ingen kan tage fra en. Men jeg synes også at det skal stoppe på et tidspunkt, for alle partes skyld, og så far også kan være den som trøster uden barnet skriger og kun vil have mors bryst. Det er rigtigt det er sundt med modermælk, men man kan også pumpe ud så og komme på flaske. Jeg mener at når barnet får mere fast føde end bare mos, og det er stort nok til at kunne få andet mad, så skal man ikke amme mere. Så mener jeg barnet er kommet til et stadie i sit liv hvor det skal vide at maden kommer ikke længere fra mor, og det ikke bare kan sige fra ved aftensmaden og vil ammes. Desuden så efter hvad jeg har forstået, så er der sukker i modermælken, så det er nok heller ikke det bedste at give et 1 årig barn om natten, der ville vand være bedre, og et barn på 1 år skulle også helst sove igennem. Naturligvis kan man ikke undgå at ens barn vågner af en dårlig drøm, men det er bare synd efter min mening at give barnet den vane at det så skal have bryst, for så er det alligevel så stort at det forstår hvad der sker, og så styrer barnet jer og ikke omvendt. Så synes klart, prøv at malke ud hvis du stadig har mælk og kom på flaske, og så nægt at amme om aften, selvom det barn vil være utilfreds, det er blot en kort overgang indtil at barnet forstår det ikke bliver ammet, og så vil barnet også spise sig mæt i aftensmaden, og så prøv i stedet for amning at indfører en anden rutine, for tager man noget fra et barn, skal det erstattes med noget andet, evt en banan eller æble. Jeg har engang læst at banan skulle gøre man ikke skal tisse hele tiden, så måske en meget god idé inden sengetid, så der ikke sker nær så mange uheld med vådt sengetøj ;-)

    Men igen, det er jo ens eget barn, men synes bare man lige skal tænke over om det er for barnets skyld eller for ens egen at man tager de valg man gør.
Log in eller Registrér for at kommentere.