Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ønske: - Høns

Redigeret 29 juli, 2008, 13:59 i Åben debat for kvinder
Endelig tyder det på, at mit ønske om at få 3 høns, går i opfyldelse.

Min mand, har ellers strittet imod i flere år, men som han nu siger, " hvis jeg selv vil gøre forarbejdet, er det ok med ham.

Her i grundejerforeningen, har vi i fælleskab vedtaget, at "haner" - ikke er tilladt og heldigvis for det.

Er der nogen blandt læserne, der har høns ? - Jeg skal kun ha 3 og det er vigtig at de vil kvitterer, for god forplejning med æg.

Hvordan griber jeg sagen an..... Jeg har ca 14 kv meter at råde over og et isoleret hønsehus, skal der til.

Et det mon stort nok, at jeg laver huset på 4 kv meter og de så har 10 kv meter græs at gå på? - Jer er opmærksom på, at selv "taget" skal laves i tråd, så ikke Mikkel eller en af de fulgle, der snupper høns, tar dem.
Pu - ha, det kunne jeg da slet ikke klare.

Glæder mig til at høre fra Jer.

Kærlig hilsen Laura.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Laura

    Jeg vil råde dig til at søge inspiration og gode råd på nettet og i bøger. Jeg er sikker på, at det er nemt at holde høns, men der er nok nogle fejltagelser eller problemer, som man nemt kan undgå, hvis man lige læser lidt først.

    http://www.ggglx.dk/info.asp?id=14

    http://www.gyldendal.dk/webapp/wcs/stor ... 1000+10084

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå på biblioteket og låne nogle bøger om emnet. Nogle af bøgerne er muligvis mere detaljerede, end du har brug for, men jeg husker, at Signe Wenneberg har nogle gode råd om hønsehold. Jeg mener, at det er i den bog, der hedder ”Den første have”.

    Signe Wenneberg er den journalist, som på et tidspunkt havde et haveprogram i fjernsynet, hvor hun gik rundt med en gammeldags kurv på armen og bl.a. besøgte kendte folk, der har haver.

    Jeg synes, at Signe Wennebergs råd er gode, fordi hun lægger vægt på, at det skal være nemt og sjovt at holde høns.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Tusind tak for dine link-henvisninger, Kameliadame!

    Jo, nogle af Signe Wennebergs programmer, fik jeg set, men åbenbart ikke den, hvor hun kommer ind på høns.

    Jeg må tilegne mig så meget viden, som muligt, inden de tre høns, skal "flytte" hertil.

    Så snart det er mig muligt, vil jeg på biblioteket og låne bogen "Den første have".

    Jeg tror på, at vi alle fire kan få glæde af dem og omvendt, men spises, skal de aldrig ;-).

    Jeg har så ofte meget sundt og godt af frasortering, af frugt og grønt, men må jo lige have tjek på, hvad høns kan lide og tåle.

    Skønt med de gule blommer/æg - der kommer fra høns, der lever sundt og godt.

    Jeg glæder mig!

    Kærlig hilsen Laura.
  • Indstillinger
    Hej Laura1

    Vi har havehøns og har haft det i 6 år nu.

    Vi har 3 voksne høns, 4 kyllinger, 2 vagtler, 4 voksne undulater og 2 undulatunger.

    De går alle sammen i et isoleret hønsehus (4 m2) med tilhørende lukket voliere (6 m2). Undulaterne er isoleret for sig selv i toppen af det hele.

    Dertil kommer, at vi har indrettet hjørnet af vores have, der hvor hønsenes hus og voliere er, således, at de har ca. 25 m2 frit terræn de kan gå i. Men mindre kunne sagtens gøre det.

    Det lyder til at du har godt med plads og kan lave nogle fornuftige forhold.

    Dog vil jeg alligevel anbefale dig at købe bogen "Havehøns" af Jørgen Liljensøe. Den henvender sig specielt til folk, som ønsker høns i haven, og har svar på stort set alt tænkeligt. Han anbefaler også racer alt efter temperement (æg, slagtehøns, kælehøns osv.)

    Du kan roligt glæde dig til dit forehavende. Det er bare så hyggeligt at have høns i haven.

    God fornøjelse

    Olsen7
Log in eller Registrér for at kommentere.