Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Rødme ved alkohol

Redigeret 1 april, 2014, 12:16 i Allergi
Hej

Jeg har et lille problem, når jeg drikker øl/alkohol bliver jeg meget rød i hovdet. Det starter på min brystkasse, og så langsomt spreder det sig til mit hovede. Det er røde plamager, det er ikke ubehageligt, men kan godt mærke at jeg bliver varm i hovedet.

Hvis jeg drikker meget vand samtidig med at jeg drikker øl/alkohol, kan jeg få det til langsomt at forsvide, men kun til jeg drikker øl igen.

Håber der er en der kan hjælpe mig.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Rødmen når man drikker alkohol er velkendt. Det har vist ikke nødvendigvis noget med allergi at gøre, men det kan have det. Der er nok kun et eneste råd.... drik mindre alkohol - eller slet ikke...
  • Indstillinger
    Hejsa..
    Jeg læste om rødmen ved indtagelse af alkohol.
    Jeg har selv det problem, eller sådan startede det, det er
    meget værrer nu: Jeg får stadig rødmen, men til er også kommet,
    at jeg får hjertebanken og bliver meget dårlig af at drikke bare
    et 1/2 glas rødvin.
    Så jeg tror desværre ikke, at det bliver bedre.
    Pas på dig selv.
    M V H Annie
  • Indstillinger
    Jeg har præcis samme problem, og flere af mine søskende døjer med samme problem. Jeg bliver på ingen måde dårlig, andet end at jeg bliver virkelig varm i hovedet. Det opstår ikke nødvendigvis fordi jeg er hamrende fuld, det kommer allerede efter en enkelt øl. Ligesom dig prøver jeg at drikke vand ind imellem, men rødmen kommer meget hurtigt igen.

    Problemet ligger i at det er lidt pinligt at folk enten tror man er syg eller meget fuld, hvilket ikke er tilfældet. Jeg har tit undret mig over hvad det skyldes, men netop fordi jeg ikke får det dårligt er jeg aldrig gået videre med det. Sidste år var jeg til en fest hos noget familie hvor vi fejrede at hun netop var færdig som læge, og der var selvsagt mange læger idet flere studiekammeraterne var inviteret, og der spurgte flere af dem om jeg vidste om jeg var allergisk fordi de havde lagt mærke til at jeg var meget rød i hovedet og havde røde plamager på arme og hals/bryst. De virkede ikke synderligt bekymrede, men sagde at det nok var en mild allergisk reaktion.

    Jeg bliver dog også meget rød i hovedet af at være fysisk aktiv, selvom jeg er i forholdsvis god form, og også hvis jeg spiser stærk mad, så måske syldes det bare en følsom hud.

    Tror ikke du skal være bange, det er jeg i hvert fald ikke, og det kunne godt lyde som om vi er i samme situation :)
  • Indstillinger
    Har I læst om sygdommen Rosacea ? Jeg er ikke kompetent på området, men jeg (som unge nu gør!?) drikker jeg en del, og hvis det er mere end én gang på en uge, så blusser jeg kraftigt op. Dette klør desværre. Det kan også komme af stress.
  • Indstillinger
    Grunden til at man bliver rød i hovedet, er at alkoholen udvider blodårerne. Det betyder at blodet har nemmere ved at komme rundt i kroppen, da hjertet samtidigt bliver nød til at pumpe hurtigere fordi blodårene er jo udvidet.

    Nogle kan tåle det mere end andre, men det har intet med allergi at gøre :)
  • Indstillinger
    Jeg bliver også tit rød og lidt oppustet i ansigtet ved alkohol indtag,det er meget generende.Jeg tror måske det kan være noget medicin der ikke kan forenes med det.
  • Indstillinger
    Rødme ved alkohol kan som sagt både være organisk, allergisk betinget.

    En mangeårig alkoholiker får jo permanent dette rødmoset udseende som vi nok alle har set. "Manden på bænken" uden at jeg skal se ned på dette.

    Jeg vil kun orientere om produkter, der evt. kan lindre eller helt fjerne symptomerne, men jeg understreger, at jeg ikke selv har prøvet disse, så virkningen er udokumenteret. Det kunne dog være et forsøg værd for jer, der periodevis oplever rødme ved indtagelse af alkohol.

    Det første produkt er: Avivir Aloe Vera Gel.
    Det andet produkt er: Mellisa ansigts- og kropsolie.

    Begge produkter fås i Matas fra 110 - 135 kr.

    Men ellers må rådet jo være, at du helt holder dig fra alkohol.
  • Indstillinger
    Jeg har haft det i mange år.

    Jeg bliver rød i ansigtet, nogengange også på arme og brystkassen.
    Der kan også opstå problemer med at trække vejret, dog ikke sådan, at jeg føler at det er farligt.
    Hovedet bliver altid opoverhedet.
    Jeg kan faktisk smage det i spyttet inden rødmen kommer.

    Symptomene kommer tit når jeg drikker sammen fisk/skaldyr og dette kan skyldes at en kombi af disse giver samme symptomer som antabus.
    Hvis jeg drikker ALE øl.
    Hvis jeg bare drikker øl/vin/sprut.

    Hvis jeg får symptomerne tager jeg bare 2-4 Antihistaminer Benadryl® og holder mig til pilsner. (Pillerne er ikke sløvende og kan købes i håndkøb)

    Hvis man altid får symptomerne(som jeg altid gjorde som ung) tog jeg dem inden jeg indtog alkohol og 1-2 i løbet af aftnen for at holde det ved lige.

    Husk altid at have Benadryl® på dig inden du skal indtage Alkohol. Problem solved,men moske et skråplan hvis du spørger nogle læger....Skål...

    Husk dette er mine erfaringer. Rådføre dig hos din læge inden du går igang, da du kan fejle noget andet en det jeg fejler.
    VH
    MR Larsen.
Log in eller Registrér for at kommentere.