Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ADAH contra særligt begavet børn

Redigeret 16 oktober, 2008, 04:52 i Særligt begavede børn
Vi er snart kørt helt i sænk. Vores dreng, netop fyldt 6 år, er ekstrem hyper. Mangler i den grad udfordringer. Vi har kontakt til skolepsykologen, som er inde på høj intelligens contra ADAH, men grundet omstrukturering på området, er hjælpen uendelig langt væk. Der går min. ½ år endnu, før han kan blive intelligenstestet. Vi har bare sådan en brug for at vide, hvor vi står.

Han har altid været en kvik dreng. Opfatter ting urtolig hurtigt. Han var meget velfungerende trods et meget højt aktivitetsniveau indtil han var mellem 4 og 4½. Så skiftede han børnehave. Desværre til en børnehave med masser af problemer i personalegruppen, og vores indtryk af denne ins., har altid været, at der i den grad manglede struktur. Legepladsen er efterhånden tom for legeredskaber grundet dårlig økonomi, og i vores øjne, har børnene ikke fået lov til at udfolde sig fysisk. Efter godt ½ år i denne børnehave ændrede han karakter. Blev mere hyper end nogensinde, men hvad værre er, er at han fra den ene dag til den anden begyndte at afvise enhver form for kram. Han blev med et meget vredt barn, der vrisser dagen lang. Slår han sig skyder han skylden på os, også selv om vi er langt væk fra ham. Han fyger om sig med grimme ord, og kort og godt, så har vi efterhånden utrolig svært ved at rumme ham. I et væk farer han forvirret rundt om sig selv, og hævder, at han keder sig. Der er meget lidt legetøj der tiltaler ham. Derimod kan computer og fjernsyn holde ham lidt i ro. Det samme kan opgavebøger, men ikke lang tid ad gangen. Han intelligens er ganske god. Særligt er han god til geografi og forståelse af rummelighed og tal.
Kan nogen fortælle mig, om det lyder som ADAH eller at han blot er særligt begavet, og altså understimuleret på den konto.

Håber nogen af jer med særligt begavede børn kan berette, om de er stødt på lignende symptomer.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først synes jeg ikke du skal acceptere at der skal gå et halv år inden han kan komme til skolepsykolog. Prøv at klag til borgmesteren, for ellers må kommunen betale en psykolog udenfor kommunens regi.Det var vær at prøve for din drengs skyld.
    Skal han til at i børnehaveklasse efter sommerferien?
    Det lyder akkurat ligesom vores søn Patrick. Du kan læse om ham på www.intelligenteboern.dk og ligeledes kan du se på forum.
    Jeg har også en voksen søn som har fået diagnosen mild ADHD, men i dag ved jeg han ikke har det.
    Patrick 5 år er også meget aggressiv og rastløs og absolut ikke til at komme indtil.
    Nu har han været hjemme i 2 uger og nu er han sig selv igen.
    Han er begyndt at spørge om alverdens ting. Han er begyndt at regne og spille svære computer spil igen.
    Jeg vil så også sige ADHD kommer ikke det er et barn født med. Det ville du have mærket før.
  • Indstillinger
    LIGE LIDT MERE.

    Der er nogle begavede børn som får en fejldiagnose og det er ofte ADHD og Aspherger. I samme åndedrag skal det også siges nogle børn er dobbelt disponeret.
    Jeg er selv af den opfattelse at det er svært at finde ud af om børnene er dobbelt disponeret, for som du skriver er han sur og meget aktiv.
    Hvordan er han i sociale sammenhænge.
    Jeg har hørt om flere som har en fejldiagnose, og hvis børnene får det, bliver de forkert behandlet.
    På mig virker det som om at du mener han er begavet.
    Prøv at se på hvad han kunne hvornår i forhold til gennemsnittet.
    Et eksempel fra mine 4 børn. De stoppede alle med flaske da de var 4 måneder, de ville drikke af glas som os andre. Så bevidste er børn normalt ikke. Patrick kunne snakke flydende da han var 2 år. Nogle af disse milepæle kan også fortælle meget om din dreng.
    Håber dette var mere fyldestgørende end det første indlæg.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar.
    Jeg ved som ikke om min søn talte specielt tidligt. Men han er to-sproget. Derimod har han altid været meget foran fysisk. Kørte frem og tilbage (mere end 2 km) til vuggesute på sin lille scooter da han var 1½, og cyklede uden støttehjul da han var 2½.
    Jeg forsøgte ihærdigt at amme ham fuldt ud til han var 6 måneder. Men det var som om han aldrig havde tid til at ligge der og hyggespis. Et måltid blev afsluttet i al hast.
    Når jeg læser om ADAH, så kan jeg jo godt se, at han har nogle træk, der ligner, men så alligvel er der noget der siger mig, at det ikke kan være det alene. Han har et meget stort socialt behov, og har også nogle gode legekammerater. Dog vægter han kammeratskabet så højt, at han bliver omklamrende, hvorefter kammeraterne viser ham ryggen. Og det kan i den grad slå ham ud af kurs.
    Han er som sagt utolig dygtig til fysisk udfoldelse, og har som tidligere skrevet god sans for geografi og matematik. Men ligeså dygtig han er til nogle ting, ligeså fortvivlet kan han blive over andre opgaver. Skal han tegne noget, kan han blive utrolig ked af, at han ikke kan tegne fx. cykelhjulene ordentlig, og driller strømperne, så bliver han også frustreret og grædende.
    Pt. har vi ferie, og den første uge var rimelig anstrengene for ham. Han kedede sig gevaldigt, og kunne ikke finde ro. Men de sidste par dage, har han siddet og hygget sig med computerspil og skåret træfigurer i træ, og det er en helt anden dreng, end det vi er vant til. Så hverdagen må virkelig være svær for ham.
    Du har ret, jeg bør presse på, for at få skolepsykologen til at vægte ham højere. Så det vil jeg gøre, når han starter i skole efter ferien. En skolestart vi jo frygter. Jeg føler ofte, at folk kigger og snakker, når min søn pisker rundt som en gal i supermarkedet, eller kravler rundt under hylder og stativer. Åh, jeg er bare så frustreret over det. For hvor er det hårdt med et barn der er så aktiv fra kl. 6.00-20.00. Og ikke mindst følelsen af, at det er en selv fom forælder, der ikke har været konsekvent nok.
  • Indstillinger
    Det med at være konsekvent, skal du ikke tænke på hvad andre tænker, for du ved selv noget andet.
    Patrick har også faret rundt og kravlet rundt på alt, men vi fik ham til at hjælpe med at handle, så han var beskæftiget. Han er som han er og det har han lov til.
    Der skal siges det kan være svært at give et præsist svar på om han er intelligent eller adhd. Det kan jo være det er lidt af begge dele. Jeg tror det er vigtig at I som familie forstår ham og derfor er det vigtigt at han bliver testet i fortæller så meget som muligt om ham til psykologerne.
    Der er mange intelligente børn som ikke kan regne, skrive osv. selv om de er intelligente, der er mange andre ting som der skal tages højde for.
    Da vi fik ferie for 2 uger siden var vores søn Patrick total umulig, men efter en uge begyndte han at være sig selv igen. Patrick var en person i børnehaven, hvor han tilpassede sig omgivelserne og herhjemme er han bare Patrick. Det er ikke nemt for et lille barn at forandre sig i forhold til omgivelserne for at blive accepteret.
    Har der været nogle "problemer" i børnehaven?

    Hej fra Bente
  • Indstillinger
    Hej Bente
    Ja, der har været problemer i børnehaven. Han har lavet en del ballade, så som at løbe væk, når de skulle på tur, kaste perler ud over hele stuen, og så at være meget ked af at være der. I vores øjne, så har de voksne ikke forstået at tacle ham. Han har i den grad fået skæld ud, og er blevet bebrejdet, at han tager opmærksomheden fra særligt pigerne. Det er en børnehave, der prioiterer stille leg, altså pigeaktiviteter. Om morgenen når vi afleverede, så hørte vi tit pædagogerne sige til drengene. Lad være med at løbe, gå ind og lav et puslespil. En dag stak han af fra børnehaven og stod pludselig derhjemme Heldigvis var jeg hjemme på barsel.
    I perioder har han haft svært ved at holde på kammeraterne, da han som jeg skrev, til tider har virket omklamrende. Og når kammeraterne svigter, så laver ham ballade for at komme i kontakt med dem. Pædagogerne har hele tiden sagt, at han er kvik. Da han kom i storbørnsgruppen og skulle lave skolearbejde, blev han lynhurtig færdig, og lavede derefter ballade. Istedet for at give ham sværere opgaver, lod de ham løbe og gøre hvad han ville. Jeg var rasende over dette.
    Vi tager på ferie imorgen, og håber, at hans nu rigtig gode humør fortsætter. Det er utroligt hvad ro kan gøre. Endnu engang tak for dine svar. Jeg har også været forbi din hjemmeside, som jeg synes er rigitg informativ. Fortsat god ferie.
  • Indstillinger
    God ferie.

    Håber at høre mere fra dig på forum http://intelligenteboern.aforumfree.com/index.htm der er flere som kan give dig råd og vejledning hvis du har brug for det. Det at dele viden om samme problem gør det sammetider mere overskueligt.

    Hej fra Bente
Log in eller Registrér for at kommentere.