Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ømhed ved træning.

Redigeret 30 september, 2008, 07:45 i Motion
Davs.

Jeg er så småt begyndt at tage en omgang arm, mave og rygbøjninger et par gange dagligt.

Men her omkring 3. gang jeg skulle til det føltes mine muskler virkeligt ømme. det var mere smerte jeg skulle bide i mig, end det at lave selve armbøjningerne.

Er det fordi at min frop bliver varmet op og kølet ned for hurtigt, med forholdsvis krævende træning, eller hvad kan det skyldes? Er det skadeligt? Hvordan kan jeg slippe af med det?

Jeg vil helst ikke til at skulle lave kæmpe opvarmning og udstrækning før og efter. ville gør det til et lidt stort projekt.

på forhånd tak :)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg bider mærke i, at du skriver at du træner flere gange om dagen. Er det rigtigt?
    Hvis du er u-trænet og så pludseligt begynder at træne flere gange pr dag, så overbelaster du kroppen. Derfor reagere den med ønhed/smerte.

    Mit råd til dig er, at du træner een gang om dagen og veksler mellem forskellig øvelser, så du kommer hele kroppen igennem.

    I starten er det især sener og led, som du skal være opmærksom på, da de har en længere tilvænningsperiode en musklerne. Så lad være med at tage for hårdt fat. Det er vigtigt at du varmer op - især naturligvis hvis du træner hårdt. Let pause-gymnastik behøver ikke den store opvarmning. :-)
    Du vil sikkert have gavn af udstrækning. Husk at holde strækket (ikke 'hugge') i ca 10-30 sek.

    På længere sigt får du bedre resultater ved at træne med omtanke, end ved at give den en ordentlig skalle lige pludseligt.
Log in eller Registrér for at kommentere.