Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forsvarligt at træne med knæsmerter?

Redigeret 23 oktober, 2009, 14:03 i Fod- og knæskader
Jeg vred om i knæet i en kamp for fire uger siden. Var en tur på skadestuen da jeg hørte to høje knæk i mit knæ og efterfølgende ikke kunne gå. Har dog ingen løshed og blev med et støttebind sendt hjem og fik besked på at gå på det til smertegrænsen...
Jeg er fysisk aktiv og er ved gå amok over stadig ikke at kunne gå uden smerter som sidder på det inderste ledbånd samt inde i knæet ved stræk og bøj. Der er fortsat ledvæske i på begge sider i den nederste del af knæet og knæet smerter ekstra ved belastning men også nu her hvor jeg ligger på sofaen... Det var så forhistorien. Mit spørgsmål er egentlig bare hvornår det er forsvarligt at belaste det ved idræt igen og om man kan gøre skaden værre end den er? Jeg har købt en støttebandage som jeg påtænker at anvende da jeg ganske enkelt bliver nødt til at komme i gang igen idet jeg gerne skulle med mit hold til en stor udlandsturnering i starten af september... Det skal lige tilføjes at jeg også har været ved egen læge, som har givet akupunktur uden virkning - og han siger gudskelov også at der ingen former for løshed er i knæet.
Så hvad mener I - ville I starte op på smerter eller 'play it safe' hvis I skulle til en vigtig turnering??? Man kan vel altid give det ro efterfølgende....?

På forhånd tak - ved at der sikkert sidder en masse kloge hoveder derude, som har forstand på knæskader:-D

Mvh

Kvinde 27

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Hvis jeg var dig ville jeg ikke træne uden at have kontakte en special læge, hvis du render rundt med smerter er der stor sandsynlighed for at du kan gøre det værre. Jeg har fået en menisk operation for 2 måneder siden. Mine smerter startede i efteråret sidste år, men jeg tog dem ikke alvorligt og trænede videre. Det har forværret det og jeg er desværre ikke klar til at lave noget endnu. Jeg vil anbefale dig at få tjekke det, det kan være alvorligt.
    mvh
    Neo
  • Indstillinger
    Tak for svar Neo...
    Er nu stadig meget i tvivl om hvordan og hvorledes jeg skal gribe det an - og det er nok kun mig selv der kan afgøre det i sidste ende. Hvis mit knæ havde brug for en henvisning til speciallæge, så skulle man tro at jeg allerede var blevet henvist. Så det tror jeg nu ikke. Om ikke andet må jeg heppe på mit hold fra sidelinien.
    Igen, tak for svar...
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig i at du skal tage smerterne alvorligt og forlange en ordentlig undersøgelse. Tog heller ikke selv mine smerter alvorligt og trænede videre indtil jeg ikke kunne gå på benet, og lægerne tog fejl og fik mig til at fyre op for en masse "genoptræning" indtil de et smertefuldt år senere opdagede, at det var voldsomt forstuvet og skulle have haft ro fra første færd, så det har jeg stadig glæde af, her nogle år senere.

    Så endelig - tag dem alvorligt, bliv undersøgt og tag den med ro! brug støttebind og isposer og den slags.. Rigtig god bedring!!


    Christl
  • Indstillinger
    En lille hurtig opdatering her 7 måneder efter skaden. Har brugt min private sygeforsikring og blev tjekket på et privathospital efter at have haft daglig ondt i knæet i mange måneder. Der var ingen tvivl - lægen lavede to tests (skuffeløshed og Pivot) som begge viste at korsbåndet er røget sig en tur. Derudover mente han at der også er et problem med én af meniskerne - så om en uges tid skal jeg have en rekonstruktion af mit korsbånd så jeg igen kan blive aktiv i hverdagen.

    Man falder altså tilsyneladende igennem i den offentlige sygesikring og jeg kan kun anbefale andre idrætsudøvere at tegne en ekstra sygeforsikring gennem et forsikringsselskab.
  • Indstillinger
    Først vil jeg lige sige, at jeg godt kan forstå dit dilemma.... Jeg er selv bidt af at skulle være aktiv og sidder selv med benet oppe pga et hævet højre knæ - Kampen venter derude om ikke længe og man kan ikke holde ud ikke at skulle være med..... Lægen kunne ikke konstatere ustabilitet og blev sendt hjem med støttestrømpe og et par krykker og nogle ugers pause (føj ).........

    Ingen kan tage din beslutning for dig om du skal gå igang . Din logiske tankegang fortæller dig at dit knæ nok burde have lidt mere tid, men din lyst fortæller dig at DU BARE SKAL VÆRE MED :-)

    Jeg bruger kondicyklen lidt og mærker mit knæ efter , Hva kan det - jo det kan da noget ..... men hva under pres hvor du jeg ikke selv styre konsekvensen ( medspillere ) , iver efter at nå en bold, at falde i kampens hede ??????? Hva siger du selv..... DET KUNNE BLIVE VÆRRE END NU OG SÅ ER MAN MÅSKE UDE ET HALVT ÅR ELLER MERE :-)
    mvh marian
Log in eller Registrér for at kommentere.