Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Korsbånd/ledbånd

Redigeret 29 juli, 2008, 16:26 i Fod- og knæskader
Jeg kom til skade med mit knæ for et halvårstid siden Var på skadestuen med det og det inderste ledbånd var beskadet. Fik jon joy skinde på gik med den i fem uger. Skulle genogtræne ved fys for styrkelse af knæet Den blev taget af og jeg fik lavet en MR scanning. Den vidste der var fortsat skade på ledbånd- korsbånd og en brusk skade. Vi blen enig om at genooptræne 2 mdr. mere. Så kom der en strejke så der gik 4 mdr i stedet. Har været til undersøgelse igen men ledbånd er stadig løse.
Er nu sendt videre til Århus for evt. rekonstruktion af både ledbånd og forreste korsbånd.

Vil høre om der er nogle der har erfarring med dette hvor lang genoptræning er der efter dette.

Er der nogle der har erfaring med nogle privat hospitaler der der udfører disse operationer.

Håber der er nogle der har nogle kommertarer til dette!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa. Mine erfaringer mht disse skader er som følger: Ødelagde i 1990 det inderste ledbånd i knæet (mcl). Genoptræning herefter var ikke noget specielt, jeg var i den forbindelse sengeliggende ca 4 uger efter pga brækket andet ben. Fik derefter udleveret krykker og var nødt til at støtte på benet med denne skade. mcl blev sat fast igen med en clips på lårbenet, som var lidt træls når jeg lå på siden for at sove. Den første lange tid foregik dette med en pude mellem benene. :-)
    siden ca året efter dette har jeg egentlig ikke haft nogle gener efter dette.
    Med hensyn til korsbånd er historien noget anderledes. I oktober 2006 sprang mit korsbånd, og lægen sendte mig til undersøgelse hos sygehus. Først en røngten der ikke viste noget, derefter en tid hos en ortopædkirug der rykkede lidt i mine knogler, og sagde korsbånd, vi laver lige et nyt til dig. Dette blev så foretaget i marts 2007, hvor de også fandt nogle halvgrimme slidgigt-skader. Jeg var fortsat med mit arbejde i tiden fra ulykke til operation (slagteriarbejder), og mener jo selv dette nok stammer herfra, idet knæet jo var temmeligt "løst" i det. (det mener arbejdsskadestyrelsen så desværre ikke, men det er en anden historie). Derfor høvlede de brusken til, lavede et nyt korsbånd, og gav mig besked om at spise en pokkers masse glucosamin, for bedre at kunne gendanne brusken.
    Efterfølgende lå jeg indlagt nogle dage, og blev så sendt hjem med krykker. Fik besked om, at tage det meget roligt derhjemme, og så komme igen til genoptræningen. Den startede så efter ca 1 måned (så vidt jeg husker, forsinket lidt af det faktum at såret ikke helede helt som det skulle, tror normalen er ca 14 dage). Gik derefter til den anbefalede genoptræning og cyklede en del på kondicykel ved siden af. Mener jeg ialt genoptrænede i ca 6 uger, tre gange om ugen.
    Desværre hørte mit knæ ikke til imellem de >80% hvor det hele forløber som det skal, og idag er mit knæ stadig "løst" i det. Hvis du kender begrebet skuffeløshed, og jeg siger flere cm, ved du hvad jeg mener. Hvis ikke, kan jeg sige, at når jeg sidder på en skammel, kan jeg med muskelspænding, "køre" skinneben flere cm frem og tilbage i forhold til knæet. Min læge har indstillet mig til ny lægeundersøgelse, og hvem ved, måske et nyt korsbånd :-).
    Konklusionen af alt dette er som følger: hvis de vil operere dig så lad dem bare gøre det, det går perfekt i laaaangt de fleste tilfælde. Det bedste du selv kan gøre er, at sørge for at træne dine benmuskler godt op inden operationen, det vil virkelig hjælpe dig bageefter. Det er især den lille fætter der sidder udvendigt på knæet der er vigtig, aner ikke hvad den hedder, men den er med til at stabilisere knæet. Og sørg endelig for at anmelde det til forsikringsselskabet hvis du har en sådan forsikring, der kan godt komme slidgigt til, dog forhåbentlig først om mange år.
Log in eller Registrér for at kommentere.