Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tjek af mangel på vitaminer og mineraler

Redigeret 30 juli, 2008, 06:25 i Vitaminer og mineraler
Hej:-)

Jeg har i mange år haft mangel på jern og kalk og ved at der er flere ting jeg mangler af vitaminer. Men jeg skriver fordi jeg gerne vil vide hvor jeg jeg jeg kan få lavet tjek på hvilken ting min krop faktisk mangler og i hvilken mængte.
Er er nogle der ved det..?

Tak..:-)

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej :)
    Du kan få taget en blodprøve hos din læge, der kan man blandt andet se om du mangler jern og B12.

    Når du mangler kalk, skal du tage stærke D vitaminer.

    Og altid en blandet vitamin mineral tablet ved siden af.

    Lad være med at gå til fupmagere, der påstår de kan se hvad du mangler, dem har vi set mange af på TV i den sidste tid.
  • Indstillinger
    Det er korrekt, at D vitaminer er en forudsætning for at man kan optage kalk.
    Men, man skal altså passe på med at overdosere.
    D- vitamin er et fedtopløseligt vitamin og oplagres derfor i kroppen. Hvis dagsindtaget er over 5000 IE om dagen er der risiko for overdosering.
    Symptomerne er kraftig tørst, kløe i øjne og hud, utilpashed, opkastninger, diarre og hyppig vandladning.
  • Indstillinger
    Jeg tager selv en D vitamin 1400 i.e.
    + en blandet vitaminpille dagligt.

    Det begyndte jeg på sidste efterår, og jeg har ikke været forkølet eller haft influenza lige siden, modsat de andre år, og især vinteren før, hvor jeg var syg i flere uger.

    Vi må tage større doser end før anbefalet:

    Citat



    Vi kan sagtens klare D-vitamin i større doser
    AF KARL PETER ANDERSEN Forskningskoordinator Mezina A/S




    Kommentar - I Børsen (papirudgaven) fra 11. januar 2007 efterlyser seniorforsker Lone Banke Rasmussen, Fødevareinstituttet, og Hanne H. Hansen, Fødevarestyrelsen, undersøgelser med større mængder D-vitamin. Det er overraskende, at de ikke kender dem, men ligefrem tror, at de ikke findes eller ikke ville blive tilladt af ­etiske hensyn.

    En ganske dugfrisk oversigtsartikel fra det velanskrevne American Journal of Clinical Nutrition (AJCN 2007;85:6-18) opregner 21 undersøgelser hvor man har givet større doser D-vitamin til raske og forskellige patientgrupper.

    Et eksempel er 450 mikrogram D-vitamin pr. dag givet i fem år til personer med osteoporose uden nogen rapporteret negativ effekt. Raske voksne har i et andet studie fået 25 eller 100 mikrogram om dagen i op til fem måneder uden problemer. Denne artikel konkluderer, at 250 mikrogram om dagen er uskadeligt.

    100 mikrogram harmløst

    EU’s kontor for fødevaresikkerhed (EFSA) har udtalt, at 100 mikrogram D-vitamin om dagen er harmløst (ikke 50 mikrogram som hævdet af Rasmussen og Hansen), men har derefter – af sikkerhedshensyn – sat den øvre anbefalede grænse – f.eks. som kosttilskud eller tilsat i maden – til det halve.

    Så studierne er der og er også publiceret, men hvad de to fødevareforskere – måske meget naturligt – overser, er, at den mindste del af kroppens behov for D-vitamin dækkes gennem kosten. Det er naturligt for mennesker at bevæge sig rundt udenfor og få sol på kroppen, og her dannes 80-90 procent af den D-vitamin, vi skal bruge.

    Allerede i forrige århundrede oplevede man de fatale konsekvenser af for lidt sol, da børnene i de engelske minebyer udviklede D-vitaminmangel (»engelsk syge«) og deforme knogler, ja, ligefrem dødsfald af og til.

    Moderne levevis og angst for solen har medført en genopblussen af »engelsk syge« og er sandsynligvis medvirkende til den udbredte knogleskørhed på vore breddegrader.

    Men den virkelig interessante historie om D-vitamin er, at det med stor sandsynlighed vil kunne forebygge en lang række alvorlige sygdomme, hvor immunforsvaret er involveret – bl.a. cancer – hvis vores forsyning var noget bedre – og her taler vi ikke om 10 eller 20 mikrogram, men om 100 eller derover.

    Citat slut
  • Indstillinger
    Hej tulle

    Jeg ved man kan få for meget af A og D vitamin, da det bliver lagret i kroppen.
    Jeg har læst om følger af overdosering.
    Jeg tror, som du, vi skal have flere vitaminer og mineraler end anbefalet, som jeg regner som mindste dosis.
    Jeg tager selv en blandet vitaminpille plus torskelevertran, som også indeholder A og D vitamin.
    Jeg er heller aldrig forkølet.
    Der, hvor jeg kan være i tvivl er, der skrives om IE, mikrogram og ug.
    Jeg ved u ser forkert ud, der mangler en streg, men det kan jeg ikke finde ud af på computeren. Det står der, men jeg kan ikke finde ud af at bruge det.

    Måske du kunne forklare, hvor mange mikrogram man indtager omregnet i IE
    Jeg ved, der går 40 IE til en "ug". Men så er jeg heller ikke klogere.
    Jeg syntes det er underligt, de angivne doser står med forskellige måle enheder.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri
    Jeg har også svært ved at forstå det, men jeg har fået det forklaret på denne måde :

    1 ug (mikrogram) = 40 ie (internationale enheder)
    90 ug = 3600 ie (90 x 40)

    Den anbefalede dosis er jo sat op.

    Man har før prøvet at finde årsagen til, at nogen kræftformer slet ikke fandtes i "de varme lande" - man troede det kunne være kosten, men nu ved man, at vi her i norden ikke får sol nok, til at danne det D vitamin vi har brug for, og det er jo selvfølgelig derfor - de får jo meget mere sol på kroppen i de lande.
  • Indstillinger
    Jeg ser, jeg slet ikke har sagt tak for din forklaring, som jeg er rigtig glad for.
    Det er jo rart, når man får en tilbagemelding.
    Det syntes jeg, der mangler mange steder. Af den grund taber man jo også lysten til at besvare de ting, som man ved noget om.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri
    Jeg vil indrømme, at jeg får ikke tjekket alle debatter hver dag - pludselig kommer jeg i tanke om, at jeg da vist havde skrevet et indlæg her..eller der :)

    Og nu kom jeg lige herind.

    Jeg har lige fundet noget interessandt - vedrørende D vitamin og kolesterol.

    http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 7_17_50679

    Citat:
    "Hvis det er rigtigt, at kolesterolen øges ved D-vitaminmangel, og vi sætter os for at fjerne kolesterol, hvad sker der så med D-vitaminniveauet? Hvad sker der med kalkstofskiftet og hele bevægeapparatet? Og hvad sker der med membraner og fedt i nervevæv? "

    Citat slut

    Det kunne tyde på, at lægerne nu er blevet opmærksomme på den behandling mange får, på grund af deres kolesteroltal.

    Vi har haft den debat et andet sted her på Netdoktor.
Log in eller Registrér for at kommentere.