Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Øjenoperation

Redigeret 6 juni, 2010, 03:13 i Åben debat om øjne
Jeg overvejer at få opereret mine øjne. Jeg har pt minus 6 i styrke. Dog er jeg lidt nervøs for det. Jeg har hørt både godt og dårligt om det. Jeg ved at der er risiko for permanent tørre øjne, men er der andre ting man skal tænke over? Det skal siges at vi har både grå og grøn stær i familien, men iflg min øjenlæge har jeg ikke symptomer på noget af det.
Mvh Christina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Min søn har lige fået det gjort. Han er glad for resultatet. Han havde samme styrke som dig, ca. Jeg tror minus 7
    Han fortalte, der var forskellige operations metoder, hvoraf han har fået den bedste og dyreste, efter hvad han oplyste. Det var på hamlet.
    Jeg skulle ikke selv nyde noget, men vi er jo alle forskellige. Jeg var nervøs på hans vegne, men det gik altså godt.
    Første øje mærkede han ikke noget i efter operationen. Andet øje gjorde meget ondt bagefter i nogle timer. Så har det været lidt sløret, men det skulle blive bedre dag for dag. Det holder stik.

    Ja, der er jo forskellige risici. Såsom der kan dannes arvæv. Det bedste er nok at søge på google, for at få alle oplysninger om det.
  • Indstillinger
    Hej Christina..

    Jeg havde minus 7 på begge øjne og fik en lasik operation jan 2007 ... det har jeg bittert fortrudt, jeg har haft problemer med det ene øje lige siden, har fået det behandlet med diverse dråber og salve,i sidste måned blev jeg så opereret igen, for at forsøge at løse mit problem.. det hjalp ikke spor, så kunne jeg skrue tiden tilbage, så havde jeg aldrig fået det lavet..vh Aase
  • Indstillinger
    Jeg blev opereret for nærsynethed i 2003. Jeg havde på det tidspunkt i mange år levet med et syn på ca. -10 på begge øjne ... så det var pænt belastende med de cola-bunde, jeg skulle bruge.

    Jeg fandt ved et tilfælde ud af, at der var offentlig støtte på operation, hvis ens styrke var over (eller skal man sige under?) -6.
    Og da en forundersøgelse viste, jeg havde rigtig gode chancer, så tænkte jeg "pyt med det" og tog chancen.
    Jeg har ikke fortrudt det et eneste sekund!

    Lægen ville kun love, at de kunne få mit syn omkring -1 til -2, men det var også helt fint for mig. Allerede dét, ville lette gevaldigt.
    Men det lykkedes dem at ramme næsten et perfekt syn, så i dag har jeg kun en lille bygningsfejl at leve med. Men ingen briller !!
    Ren solstråle-historie, og jeg er stadig utrolig glad over det. En dag vil mine øjne sikkert begynde at ældes som alle andres, men så vil jeg da forhåbenlig have fået et par årtier uden "øjenkrykker".
    Vil dog aldrig glemme den mærkelige oplevelse, at gå fra nærmest ikke at kunne finde vej uden førehund - og så ligge 15-20 minutter, rejse sig og pludselig kunne begynde at læse plakater, skilte m.v. Det var så stort.

    Nogen ulemper: Tænke, tænke... Der gik 3 måneder, før synet endelig stabiliserede sig (en overgang var jeg endda langsynet), men det gav ikke så meget bøvl som jeg troede.
    Og så havde jeg nogle år ikke så godt natsyn. Lys og lygter om natten fik en slags "halo" om sig, hvilket var lidt irriterende men dog overkommeligt. Det har dog lige så stille forbedret sig.

    Så min anbefaling er helt klart at blive undersøgt, og hvis lægen siger ok, så gå igang !
  • Indstillinger
    Hej, Fenris4, hvor har du fået operationen lavet?
  • Indstillinger
    Min veninde fik øjnene opereret i Roskilde. Hun er MEGET tilfreds. Hun bruger ikke briller mere. Hun måtte selv betale og valgte den dyreste operation, hvor der ikke var smerter efterfølgende, efter hvad hun fortalte.
    Hvis du er interesseret kan jeg få den nøjagtige adresse af hende.
Log in eller Registrér for at kommentere.